Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En tråd for oss som er over gjennomsnittet interessert i Japan-gitarer fra mellom 70-90 :)


danthemainman80

Anbefalte innlegg

Jeg har en jappse-Ibanez fra 68(?) som jeg kan legge ut bilde av seinere i dag om folk er interesert :)

det må være noen av de første som ble laget? Far min har en '70 mod Ibanez LP Custom kopi, og han mener at det sannsynligvis var det året Ibanez kom hit til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for sparke inn litt fakta- "De" ble faktisk aldri saksøkt". Saksøkingen ble avsluttet lenge før den kom til rettsalen, fordi "de", eller faktisk Ibanez forandret på headstocken før det kom så langt. Begjæringen om en saksøking ble dermed avsluttet, og det hele var snakk om Ibanez' bruk av "open book"- headstockdesignet til Gibson.

Flere myter er spunnet ut av dette, men det jeg skrev over, er de kalde fakta i kortversjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja. Tenkte du ville like de 2 copiene ;)

Til og med original custom body :P

haha, ikke rart de ble saksøkt.

post-8715-009654000 1285194285_thumb.jpg

Jeg hadde faktisk en helt maken på hånda for ca to uker siden.

Han sa jeg fikk den,og vi ble enige om oppkrav

og at han skulle sende meg sporings nr når den var i posten.

så hørte jeg ikke no fra han på noen dager.

Det han Forbanna ID*O*EN klarte å lire av seg etterhvert,

var at han ble fornærma for at jeg ikke ville

sette pengene over på forskudd så han hadde faktisk

bare solgt den billigere til en anna fyr istede...

som for å lære meg ei lekse??!!

FY FA** så forbanna jeg ble..

Det er nok av tullinger dær ute ihvertfall.

og desvere sitter noen av de på noen juveler

av noen gitarer :P

Jeg mista ihvertfall "ufortjent" den gitaren da :(

men,men, jeg har nå nok av strater for tiden men

det hadde nå uansett vært interessangt for min del

og om ikke annet fått sjekket ut sorten ..

Det kommer nok flere muligheter B)

I mellomtiden kan jeg høre på deg skryte av din :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for sparke inn litt fakta- "De" ble faktisk aldri saksøkt". Saksøkingen ble avsluttet lenge før den kom til rettsalen, fordi "de", eller faktisk Ibanez forandret på headstocken før det kom så langt. Begjæringen om en saksøking ble dermed avsluttet, og det hele var snakk om Ibanez' bruk av "open book"- headstockdesignet til Gibson.

Flere myter er spunnet ut av dette, men det jeg skrev over, er de kalde fakta i kortversjon.

(Peker ingen fingrer. Absolutt ikke no angrep på deg NIKOS ;) )

Men folk og røvere er virkelig ivrig på å uvittig

bruke/missbruke "LAWSUIT" stemplet i hytt og gevær når det

kommer til slike gamle Fender og Gibson-kopier.

Har lest litt om saken for en stund siden.

Skal se etter om jeg finner noen av de sidene jeg var inne på,

så kan jeg jo legge ved en link her inne på tråden.

Skal se når jeg får tid.

Ellers så må gjerne andre gjøre det om de har noe :P

Endret av danthemainman80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lest litt om saken jeg også, og det er veldig riktig at de aldri ble saksøkt.

Eneste grunnen til at de ikke ble det var siden de forandet hodet osv. i rett tid ;)

Det kan man jo lett se på Fender clonene fra ESP, Ferandes, Tokai osv. etter ca. 1984.

De store Japanske gitar produsentene startet og kopiere klassiske Fender gitarer i starten av 70 tallet. Disse var av middels kvalitet. Det var fra 1980 de virkelig klarte og lage

kopier som var bedre enn noe Fender klarte og lage på den tiden. Det var da ikke bare utsendet som var likt, men lyden også.

Det er vel ingen hemmelighet at Fender ble solgt rundt 1970 og solgt igjen ca. 1985 for mindre enn det ble kjøpt for i 1970!! ;O

Det er jo også fakta at fender brukte kunskapen til noen av disse japanske produsentene og kjøpte opp både folk og fabrikk i Japan for

og lage de Japanske Fender gitarene. Kanskje de brukte noen av de i sin Amerikanske Fender fabrikk også ;)

Jeg fant ut noe litt morsomt i dag. ESP lager high end strat kopier (med orginalt strat hode) og andre klassikere. men da kun for det Japanske markedet under annet navn enn ESP.

Hvis man finner den Japanske ESP hjemmesiden kan man se de.

De er veldig dyre og skal være bedre enn noe Fender eller Gibson lager i dag.

Endret av nikos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er veldig dyre og skal være bedre enn noe Fender eller Gibson lager i dag.

Det er litt av en påstand. Både Fender og Gibson lager spesialutgaver hvor de ikke sparer på noen ting og prisen er også deretter.

En slik påstand skulle bety at verken Fender eller Gibson Custom Shops ikke er i stand til å lage gitarer som er på høyde med ESP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt av en påstand. Både Fender og Gibson lager spesialutgaver hvor de ikke sparer på noen ting og prisen er også deretter.

En slik påstand skulle bety at verken Fender eller Gibson Custom Shops ikke er i stand til å lage gitarer som er på høyde med ESP.

Ja, det var nok litt dumt av meg og si det. Jeg siterte noe som ble sagt av noen andre ;)

Det som likevel kan være fakta er at selv om disse er dyre så koster de kanskje halvparten av de fra Fender eller Gibson og er kanskje like gode.

Endret av nikos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nå fått tatt noen bilder av Ibanezen! ;)

må bare beklage elendige bilder da speilreflekskameraet tok kvelden, og jeg måtte finne fram mobilkameraet! :P

Uansett:

En liten titt på headstocken:

Kun én singlecoil!:

Limt hals, slik jeg liker den!:

Qlt alternativ til en god gammel melody-maker :)

at det er en SG gjør den bare mye fetere!

Litt morsomt hvordan gripebrettet begynner

så langt opp på halsen :)

det er en ganske spesiell gitar, ja, men det skal etter all info jeg har klart å finne, være en av de beste kopiene som ble laget av Ibanez før 1974.

etter hva jeg har funnet ut, blant annet hørt fra en forhandler hjemme i Brumunddal, så begynte Gibson å kjøpe opp Ibanez-gitarene etter at de ikke kom gjennom med rettssaken, og etter å ha kjøpt dem opp, kappet de visstnok opp gitarene for å få dem vekk fra markedet.

utrolig morsomt hvis det er sant!

det eneste dumme med gitaren, er at den ikke kan inntoneres, siden båndene er såpass slitt, og at stolen er av den typen som er helt håpløs å ha med å gjøre...

men helt klart en gitar det er verdt å ta vare på spør du meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orville by Gibson Firebird V, 95-modell:

http://homepage.mac.com/roffe/stash/fb_front.jpg

Limt long-tenon hals på denne i stedet for gjennomgående, ellers er den spot on :) Gibson USA pickups, men jeg vurderer Lollar eller noe sånt for å få den gode gamle Firebird-twangen.

FY den var fin :)

Har vurdert Firebird flere ganger, men det matcher

ikke "uttrykket" jeg er ute etter.

Om jeg skulle i et forvirra øyeblikk ombestemme meg,

så hadde dette så absolutt vært en kandidat ;)

Har sett på burny og greco i samme stilen.

De går for mellom 5500 - 7000.

Blir vell ca samme greia :)

Men det er jo alltid vanskelig å si i og med

at alle de har graderinger på "tilsynelatende" like gitarer.

Ekstra vanskelig når lappen med EGxxxx er borte :)

(gjelder i hovedsak Greco da)

Da må man nesten gå litt dypere til verks og studere pickups osv..

Står faktisk en del om det på wikipedia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt usikker på Firebird selv, men da jeg fikk denne i hus forsvant tvilen. Var spesielt å spille på helt i starten, all vekta blir forskjøvet til venstre på en måte, men det gikk fort å venne seg til. Nå er jeg i gang med å lage en RD-kopi, offset-gitarer har blitt den nye favoritten her :D

Endret av el_roffo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.