Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Generell info om Gibson Les Paul modeller


Norstorm

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri eid en Gibson Les Paul, men lar meg lett fascinere av modellene.

Jeg leser på hjemmesiden til Gibson, men klarer ikke å bedømme hva som gjør den sinnsvake prisen for disse modellene.

F.eks. forskjellen mellom en billigere modell, la oss si Gibson Les Paul Studio, og opp til Gibson Les Paul Supreme..

Annet enn det øyet ser og det fakta avklarer om treverk, mikrofoner, o.s.v.. så skjønner jeg fremdeles ikke hva som gjør morroa så vanvittig dyrt i forhold til mye annet jeg ser av real kvalitet.

Er det så enkelt som at Gibson Les Paul ha blitt status? :blink:

Jeg spør fordi jeg fikk prøve en slik Les Paul Standard, og jeg må jo si jeg ble smått imponert.

Feelingen var jo enorm, og lyden egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Studio-versjonen er billigere fordi det ikke er så mye dilldall på den som Standard (ikke binding, ikke vakker flammelønntopp osv). Det er også varierende kvalitet på disse (siden de er såpass "billige"), mens Standard som regel holder en høy kvalitet generelt. I tillegg har man jo modeller som Historic, Classic og Traditional (tror Traditional er den nye Classic). Historic er dyrere og regnet som bedre såvidt jeg vet. Disse er basert på de gamle modellene (RX der X er siste tall i årstallet til den klassiske modellen, R7 = 1957 Goldtop, R9 = 1959 burst, R0 = 1960 osv).

Ångående supreme er det lagt mer vekt på utseendet, noe som drar opp prisen litt. Men den ekstreme prisforskjellen ligger nok i at det er flaggskipet til Les Paul-modellene, noe Gibson tar litt ekstra for. Var en på forumet her som kjøpte en Supreme til 40.000 men returnerte den kjapt fordi den rett og slett ikke var verdt 40.000 i forhold til en Standard til 20.000.

Supreme og Historic: bygd i Custom Shop

Standard, Studio, Traditional: Samlebåndsgitarer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok også at man rett og slett må betale en god del for merket, i både Gibson og Fender sitt eksempel. Alle dere korksniffere på forumet her kan si noe annet, men det er nok fakta. Men det skal også sies at en Gibson eller Fender vil nok gå opp i pris, om 20-30 år. Det vil nok ikke en Edwards, eller en Hjemmelaget Warmothgitar f.eks. Hvis man skal ha mye for pengene, må man nok undersøke gitarmerker som håndbygger gitarer i større grad, og ikke er like kjente merkevarer. Suhr, Taylor, Mayones o.l er gitarer som holder en ekstremt høy kvalitet, men der prisen er i mange tilfeller lettere å forstå. Og disse gitarene vil mest sannsynlig også gå opp i pris over lengre tid, siden dette er gitarer med lavt produksjonsvolum og høy kvalitet :)

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fine med Les Pauler er lyden.

Det negative er QC`n dems, de har en CEO (Henry J.) som er mer opptatt av å spy ut et stort anntall gitarer enn kvaliteten på hver enkelt.

Lest kommentarer fra folk på HRI som har jobbet for Gibson og har vært meget oppgitt.

Jeg har selv sendt tilbake Les Pauls når jeg jobba i gitarforretning så dette er langt fra noen "urban myth"

Å prøve før kjøp er en fordel (det er det jo forsåvidt en fordel uansett hva slags gitar det gjelder da)

Til og med en en Gibsonsponsa gitarist som Alex Lifeson sier i Guitar Player at Les Paulene som Gibson sender ham må jobbes på av gitartechen hans for å bli bra!!

Jeg har en Gibson Les Paul Standard jeg er fornøyd med men byggekvaliteten kan ikke måle seg med Tyler og Suhr gitarene mine.

Men som sagt, ingenting låter som en Les Paul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fine med Les Pauler er lyden.

Det negative er QC`n dems, de har en CEO (Henry J.) som er mer opptatt av å spy ut et stort anntall gitarer enn kvaliteten på hver enkelt.

Lest kommentarer fra folk på HRI som har jobbet for Gibson og har vært meget oppgitt.

Jeg har selv sendt tilbake Les Pauls når jeg jobba i gitarforretning så dette er langt fra noen "urban myth"

Å prøve før kjøp er en fordel (det er det jo forsåvidt en fordel uansett hva slags gitar det gjelder da)

Til og med en en Gibsonsponsa gitarist som Alex Lifeson sier i Guitar Player at Les Paulene som Gibson sender ham må jobbes på av gitartechen hans for å bli bra!!

Jeg har en Gibson Les Paul Standard jeg er fornøyd med men byggekvaliteten kan ikke måle seg med Tyler og Suhr gitarene mine.

Men som sagt, ingenting låter som en Les Paul :)

Hmmm...

Det skal taas til etteretning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supreme og Historic: bygd i Custom Shop

Supreme er ikke Custom Shop, den er "flaggskipet" til Gibson USA. Overpyntet gitar som er vanskelig å bytte pickups på. Leveres attpåtil med 498T/490R :rolleyes:

Jeg tror nok også at man rett og slett må betale en god del for merket, i både Gibson og Fender sitt eksempel. Alle dere korksniffere på forumet her kan si noe annet, men det er nok fakta.

Jeg vet ikke hvem disse "korksnifferne" er, og jeg tviler på at det er særlig mange av dem på dette forumet, men det kan jo hende de vet mer om fakta enn andre.

Det fine med Les Pauler er lyden.

Det negative er QC`n dems, de har en CEO (Henry J.) som er mer opptatt av å spy ut et stort anntall gitarer enn kvaliteten på hver enkelt.

Lest kommentarer fra folk på HRI som har jobbet for Gibson og har vært meget oppgitt.

Jeg har selv sendt tilbake Les Pauls når jeg jobba i gitarforretning så dette er langt fra noen "urban myth"

Å prøve før kjøp er en fordel (det er det jo forsåvidt en fordel uansett hva slags gitar det gjelder da)

Til og med en en Gibsonsponsa gitarist som Alex Lifeson sier i Guitar Player at Les Paulene som Gibson sender ham må jobbes på av gitartechen hans for å bli bra!!

Jeg har en Gibson Les Paul Standard jeg er fornøyd med men byggekvaliteten kan ikke måle seg med Tyler og Suhr gitarene mine.

Men som sagt, ingenting låter som en Les Paul :)

Gibson og Fender lager mange gitarer og er høyt profilert, og det er derfor naturlig for folk å klage offentlig når de har dårlig erfaring med gitarene eller organisasjonen. Da vet man at man får respons. Det er på langt nær så mange som bryr seg om å skrive eller lese om Suhr, Tyler og andre butikk-gitarer.

Endret av Imaginos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supreme er ikke Custom Shop, den er "flaggskipet" til Gibson USA. Overpyntet gitar som er vanskelig å bytte pickups på. Leveres attpåtil med 498T/490R :rolleyes:

Jeg vet ikke hvem disse "korksnifferne" er, og jeg tviler på at det er særlig mange av dem på dette forumet, men det kan jo hende de vet mer om fakta enn andre.

Gibson og Fender lager mange gitarer og er høyt profilert, og det er derfor naturlig for folk å klage offentlig når de har dårlig erfaring med gitarene eller organisasjonen. Da vet man at man får respons. Det er på langt nær så mange som bryr seg om å skrive eller lese om Suhr, Tyler og andre butikk-gitarer.

Mange i kundegruppen til boutiquebyggerne er jo mye mer "anal" enn den gemene hop som kjøper Mid-line Gibson og Fender.

Hadde det vært noe å klage på når det gjelder disse hadde det vært på alle forumene som HRI, Gearpage osv så her er jeg uenig :)

Har aldri tatt i en Suhr det har vært noe å utsette på, -Om man liker gitarene eller ikke er en smaksak, spesielt når det er ting bygd på specs selvsagt!

Er heller prisen man betaler for å være stor, vanskelig å holde en striks QC når veldig mange gitarer sendes ut daglig..gitarer som ikke er helt tighte slipper av og til gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.