Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Generell info om Gibson Les Paul modeller


Norstorm

Anbefalte innlegg

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Korleis er robot modellane opp mot ein standard?

Mye dyrere pga. elektronikken. Ellers tror jeg ikke det er en bedre gitar i seg selv.

Når det gjelder Standard vs. Studio, er jeg enig i at Standard er et tryggere valg. Husk likevel at Standardmodellene også varierer med tanke på specs utfra årsmodeller.

Finner man en Studio man liker, kan det også være et knall arbeidsredskap til en rimeligere penge. Å kjøpe usett/uprøvd innebærer en risiko uansett hva man bestemmer seg for. Man kan ende opp med en gitar som ikke passer en uten at det nødvendigvis betyr at gitaren er dårlig. Men igjen: Fordelen med en Gibson da, er at du med stor sannsynlighet kan selge den igjen til samme pris som de ga for den selv. (Så lenge man ikke har betalt for mye i utgangspunktet, selvfølgelig...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal drite i Gibson og heller vurdere de som KAN og VET hvordan man bygger en skikkelig Les Paul;

De originale Gibson gitarbyggerne frem til 1985, Heritage-gitarer :)

www.heritageguitar.com

Gibson lager flere Les Paul Custom Shop-gitarer i løpet av to måneder enn det Heritage gjør på et helt år!

Og det er 90% maskinarbeid, ikke håndarbeid.

Dette fant jeg på nettet:

Some differences between Heritage & Gibson:

1. Body Wood- Our Heritage’s all have actual Honduran mahogany like a real ’59. Gibson does not use this excellent wood until you get to their most expensive custom shop models Heritage also use Northern Michigan maple deep dish carved top, just like late 50’s LP’s.

2. Finish- Heritage still apply real Nitrocellulose Lacquer. Gibson use plastic coatings that choke vibration & tone.

3. Inlays. Gib. Still use cheap plastic, Heritage inlay mother of pearl.

4. Binding- Gib. Install pre-formed Chinese ABS plastic. Heritage still hand form & fit their bindings just like the 50’s.

5. Hardware- Heritage now use TonePro’s bridge & stop bar.

6. Pickups- Heritage allow us to select

7. Solid Body? Gib. Drill swiss cheese hole to compensate for the wet & heavy African mahogany they use. This alters the tone greatly. Heritage do not do this because of the superior body wood they use for OUR guitars.

8. Gib. Today is a large assembly line maker with CNC machines & many Asian components. Heritage is a 10 man small shop making guitars by hand- one at a time. Gib. Make more guitars in 2 days than Heritage make in a year.

9. Heritage install (for our shop) CTS control Pots & Spraque caps. These would improve any Gib. Guitar at a cost of approx. $200 installed.

There’s really no comparison for quality & performance. The Studio model Gibson’s are their cheapest guitars with Chinese made bodies & necks & cheaper finishes & components. A Heritage H150CM is more similar & quite superior (see above) to a Custom Shop Gib. Our specially made Heritage’s are among the finest LP type guitars EVER made.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal drite i Gibson og heller vurdere de som KAN og VET hvordan man bygger en skikkelig Les Paul;

De originale Gibson gitarbyggerne frem til 1985, Heritage-gitarer :)

www.heritageguitar.com

Gibson lager flere Les Paul Custom Shop-gitarer i løpet av to måneder enn det Heritage gjør på et helt år!

Og det er 90% maskinarbeid, ikke håndarbeid.

Dette fant jeg på nettet:

(...)

Det er vel denslags jug man må ty til for å få solgt Heritage eller andre kopier. Heritage hadde alle forutsetninger for å konkurrere med Gibson mhp både kreativitet og kvalitet, men har dessverre henfalt til å være et trist kopi-selskap uten en eneste levedyktig original idé. Den lave produksjonen deres skyldes nok heller manglende etterspørsel, og ikke begrensninger i produksjonsmetoden. Tipper de er borte innen 10 år.

Endret av Imaginos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt det er kopier eller ikke kan sikkert diskuteres, de lages på Gibsons gamle fabrikk av gamle Gibson ansatte (dette har nok endret seg da de startet i 1985, folk blir jo eldre). Dersom Gibson ikke hadde lagt ned Kalamazoo fabrikken ville de fortsatt hatt Gibson på hodet. Riktignok står det ikke Gibson på de, men de er kanskje så nær man kan komme? Har knapt sett noen her på berget, enda mindre prøvd en - uansett er ikke mitt grunnlag for å sammenligne LP tilstedet. Men de har likevel holdt det gående i 25 år, så de klarer sikkert 10 år til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett meg opp hvis jeg tar feil, men dette er vel ikke sant?

Det med at finishen ødelegger lyden? Nja, har mine tvil, og hvis der er forskjeller, da er de forskjellene ørsmå, så mange fantastiske gitarister som jo spiller på gitarer med "dårlig" finish.

Jeg tror ikke du har noen grunn til å bekymre deg om slikt.

Når det gjelder Heritage-gitarer, så hører man for det meste bra ting om disse. Prisene i Norge er ikke høye i forhold til Gibson, og kvaliteten ser ut til å være jevngod med Gibson. Jeg vet at Godlyd i Sandnes selger Heritage, så hvis du ikke bor så langt unna så har du mulighet til å prøve både Heritage og andre flotte merker. Jeg var på Godlyd for et halvt år siden, og jeg kunne blitt der i dagesvis, så mye flotte gitarer og forsterkere hadde de der.

heritage_h150_body_10424.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tviler sterkt på at Heritage ikke eksisterer om 10 år :D

De har nok en jevn og stabil etterspørsel, derfor holder de fremdeles koken, og har gjort det siden 1985.

Personlig tror jeg ikke Gibson-gitarer er direkte dårlig, men har inntrykk av at det er litt som å kjøpe flaxlodd

når du kjøper en ny Gibson gitar...enten blir det helt kanon eller bånn i bøtta. Veldig varierende i kvalitet.

Har en kompis som kjøpte en Les Paul på nettet og når han fikk den hørtes det ut som en kongle raslet inni et hulrom i gitaren.

Han sendte den tilbake og fikk en Explorer som var LITT bedre.

Min Gibson SG er heller ikke noe å skryte av; svake mikker, skeivt plekterbrett som tar borti platen rundt 3-veis bryteren (har sett andre SG'er der dette ikke er noe problem), stemmeskruene er svake og gjør alt annet enn å holde på stemmingen. Etter to uker borte på ferie var alle gitarene mine stemt (til og med min 10 år gamle Aria Pro 2 var perfekt stemt når jeg kom tilbake), bortsett fra Gibson-gitaren...den var helt på trynet! Og de har bare stått i et stativ i to uker, hehe :D

For all del, Gibson lager sikkert gode gitarer, men jeg tror det er litt som med Levi's bukser;

Du betaler en god del for navnet. Navnet har blitt brukt, reklamert og hypet av de riktige navnene opp gjennom tidene som gjør at vi igjen kjøper produktet. For vi vil også ha det riktige "navnet" på gitaren vår, som heltene våre gjerne har brukt.

Men om det er det beste kjøpet for oss individuelt...DET er noe helt annet :)

For min egen del skal jeg selge Gibson-gitaren min og snart bestille en Heritage med Duncan-mikker,

best of both worlds :D

Sjekk ut klippet fra Heritage-fabrikken:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del skal jeg selge Gibson-gitaren min og snart bestille en Heritage med Duncan-mikker,

best of both worlds :D

Det tror jeg er en bra løsning for både deg og Gibson. Folk som synes PAF-type pickups er for svake og tror at stemmeskruene forårsaker tuning-problemer bør generelt velge noe annet enn Gibson :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at Heritage ble dannet av folk som jobbet hos Gibson. At mange av dem fortsatt jobber i fabrikken er vel heller tvilsomt. Det er også riktig at Heritage er gitarer av svært høy kvalitet, men det er vel ikke mange år siden de var på randen av konkurs uten at jeg skal spekulere i hvorfor.

Heritage bruker sin gamle "Gibson-historie" for det det er verdt, naturlig nok, men denne "sammenligningen" av forskjellene mellom Gibson og Heritage er stort sett ren bullshit, og kommer neppe fra Heritage selv.

Som sagt er Heritage gode gitarer, likevel velger jeg Gibson.

P.S. Tre45 i Trondheim forhandler også Heritage-gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at Heritage ble dannet av folk som jobbet hos Gibson. At mange av dem fortsatt jobber i fabrikken er vel heller tvilsomt. Det er også riktig at Heritage er gitarer av svært høy kvalitet, men det er vel ikke mange år siden de var på randen av konkurs uten at jeg skal spekulere i hvorfor.

Heritage bruker sin gamle "Gibson-historie" for det det er verdt, naturlig nok, men denne "sammenligningen" av forskjellene mellom Gibson og Heritage er stort sett ren bullshit, og kommer neppe fra Heritage selv.

Som sagt er Heritage gode gitarer, likevel velger jeg Gibson.

P.S. Tre45 i Trondheim forhandler også Heritage-gitarer.

Gibson har vært heldig som har hatt noen store profilerte navn bak seg som har pushet navnet ut i verden,

som f.eks. Slash. Men han syntes Gibson sine mikker var så dårlige at han har brukt Seymour Duncan siden 80-tallet.

Listen er også lang over folk som er misfornøyd med f.eks. hardware'n til Gibson.

Jeg og flere jeg kjenner har hatt slike erfaringer. :angry:

Heritage "skjuler" seg ikke bak noen Gibson-historie i det hele tatt. For det trenger de ikke.

De selger gitarer til hele verden jevnt over hele året, og noen storproduksjon er de heller ikkje interessert i pga

begrenset lokale, utstyr og GODE gitarbyggere. Husk at Heritage er håndlaget, det er ikke Gibson, derfor er det lang ventetid på Heritage :o

Du velger Gibson, jeg velger Heritage :D

Endret av drumageddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson har vært heldig som har hatt noen store profilerte navn bak seg som har pushet navnet ut i verden,

som f.eks. Slash. Men han syntes Gibson sine mikker var så dårlige at han har brukt Seymour Duncan siden 80-tallet.

Listen er også lang over folk som er misfornøyd med f.eks. hardware'n til Gibson.

Jeg og flere jeg kjenner har hatt slike erfaringer. :angry:

Heritage "skjuler" seg ikke bak noen Gibson-historie i det hele tatt. For det trenger de ikke.

De selger gitarer til hele verden jevnt over hele året, og noen storproduksjon er de heller ikkje interessert i pga

begrenset lokale, utstyr og GODE gitarbyggere. Husk at Heritage er håndlaget, det er ikke Gibson, derfor er det lang ventetid på Heritage :o

Du velger Gibson, jeg velger Heritage :D

At Slash valgte Duncans i sin LP har absolutt INGENTING å gjøre med at Gibson sine PU'er er dårlige, men at han har en annen preferanse for lyd....

Gibson er ikke "heldige" som har hatt store navn til å profilere seg, og Heritage hadde vel forresten Gary Moore en veldig kort stund. Hvorfor han valgte Gibson igjen vet jeg dog ikke.

Det er mange gitarbyggere/merker som lager få gitarer i året pga av få arbeidere/begrensede fabrikklokaler, så jeg ser ikke helt hvordan Heritage er så veldig spesielle der.

Ja, Gibson er et stort konsern som lager mange forskjellige gitarer i forskjellige prisklasser (noen til og med håndlaget...) jeg ser ikke helt problemet med det heller.

Hva er dårlig/galt med Gibson sin hardware???? Den påstanden faller rett og slett på steingrunn....

(Jeg skjønner ikke egentlig hvorfor jeg gidder....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.