Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Generell info om Gibson Les Paul modeller


Norstorm

Anbefalte innlegg

At Slash valgte Duncans i sin LP har absolutt INGENTING å gjøre med at Gibson sine PU'er er dårlige, men at han har en annen preferanse for lyd....

Gibson er ikke "heldige" som har hatt store navn til å profilere seg, og Heritage hadde vel forresten Gary Moore en veldig kort stund. Hvorfor han valgte Gibson igjen vet jeg dog ikke.

Det er mange gitarbyggere/merker som lager få gitarer i året pga av få arbeidere/begrensede fabrikklokaler, så jeg ser ikke helt hvordan Heritage er så veldig spesielle der.

Ja, Gibson er et stort konsern som lager mange forskjellige gitarer i forskjellige prisklasser (noen til og med håndlaget...) jeg ser ikke helt problemet med det heller.

Hva er dårlig/galt med Gibson sin hardware???? Den påstanden faller rett og slett på steingrunn....

(Jeg skjønner ikke egentlig hvorfor jeg gidder....)

Gary Moore fikk nok en bedre sponsordeal med Gibson enn med Heritage...det handler like mye om penger som selve instrumentet når det gjelder sponsoravtaler. Alex Skolnick fra Testament har forresten fått seg en fet signaturgitar fra Heritage.

http://heritageguitar.com/models/alexskolnicksignatureh150_specs.html

Jeg og et par kompiser har hatt problemer med Kluson stemmeskruene til Gibson, de er ikke verdens beste, så vi byttet til Grover.

En annen jeg kjenner opplevde brudd øverst på halsen da gitaren kom til Norge, og det viser seg at dette er et kjent problem med Gibson.

De har et "ømt" punkt i overgangen fra halsen til hodet pga vinkelen (ettersom jeg har forstått det).

En annen ting er Heritage Custom Shop vs Gibson Custom Shop...

Heritage tilbyr muligheten til å velge bl.a. hardware, farge, gripebrett og mikker selv til gitaren du bestiller.

Gibson Custom Shop tilbyr...ingenting.

En på youtube ringte til Gibson Custom Shop for å bestille en SG Reissue i brun farge, Gibson svarte at det var ikke aktuellt, uansett hvor mye han ville betale...så da mister liksom ordene "Custom Shop" litt av meningen spør du meg.

MEN for all del Audun, Gibson lager sikkert fine instrumenter, jeg har bare ikke prøvd så mange av de enda.

Og i stedet for å lete etter gode venstrehendte Gibson-gitarer, velger jeg heller en Custom-bestilt Heritage.

Som sagt, du velger Gibson, jeg velger Heritage...verre er det ikke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Seymour Duncan har ingen pickup som heter Jeff Beck. De har en som heter JB og en som heter Jazz. Heller ingen som heter JB Jazz. :P

Hmm, er du sikker på det?

Jeg har blitt fortalt at Duncan lagde en humbucker til Jeff Beck på 80-tallet, men han likte den ikke.

Men andre likte den så Duncan fortsatte å lage den og kalte den opp etter Jeff Beck, nemlig JB.

Men kan hende jeg ble fortalt en skrøne :D

Forresten, prøvd de nye Duncan Mick Thompson signaturmikkene? De heter EMTY, er aktive og skal visstnok være supertight i bassen og supre til

nedstemte gitarer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og et par kompiser har hatt problemer med Kluson stemmeskruene til Gibson, de er ikke verdens beste, så vi byttet til Grover.

En annen jeg kjenner opplevde brudd øverst på halsen da gitaren kom til Norge, og det viser seg at dette er et kjent problem med Gibson.

De har et "ømt" punkt i overgangen fra halsen til hodet pga vinkelen (ettersom jeg har forstått det).

1 - Det er ikke noe galt med Kluson stemmeskruer. Problemet er ikke stemmeskruene i 90% av tilfellene, men en oversadel (nut) som kniper litt. Hva angår dette har Gibson en jobb å gjøre spesielt på rimelige modeller, som ofte ikke er direkte fin-justerte fra fabrikk. Men nå skal det nevnes at dette er ikke akkurat Gibson alene om..

2 - Hvis du liker Grover stemmeskruer bedre, eksisterer det Gibson modeller med slike.

3 - Halsbrudd i overgang hals/headstock er ikke noe Gibson er alene om. Nøyaktig samme svakhet vil du finne igjen i Heritage gitarene. En dårlig/feil pakket gitar eller en gitar som "bekker" fører ofte til dette leie resultatet helt uavhengig av hva som står på headstocken.

Problemet ditt i denne tråden er t du startet ditt første innlegg med følgende: "Synes du skal drite i Gibson og heller vurdere de som KAN og VET hvordan man bygger en skikkelig Les Paul;" Det der er ikke et forslag, det er en påstand mange helt opplagt kommer til å gi deg pepper for. Er ikke det rimelig opplagt?

Det er ikke noe galt med Heritage gitarene, flotte instrumenter og et godt valg, men de danner ikke noe grunnlag for å avskrive Gibson heller. Angående forskjeller og eventuelle "forbedringer" går dette mye på smak og behag, samt at mange er opptatt av at Gibson-type gitarer skal være mest mulig "autentiske". Hvis folk først og fremst hadde vært opptatt av kvalitet i form av forbedret mekanikk osv, ville en Gibson i dag hatt låsbare stemmeskruer fra Gotoh/Sperzel, øvrig mekanikk fra Gotoh/tonepros/???, pickups fra EMG/SD/???, en hals i komposittmateriale osv, osv. Poenget er bare at det er ikke dette folk vil ha i det store og det hele - derfor ligner både en Gibson og en Heritage fortsatt på en Gibson fra 50 år tilbake. Det er derfor også noe problematisk å trekke frem slike ting som et vektig argument for å kjøpe den og den gitaren. Hvis du vil ha en moderne gitar, kjøp en sånn "Robot-LP" eller hva f.. de nå heter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 - Det er ikke noe galt med Kluson stemmeskruer. Problemet er ikke stemmeskruene i 90% av tilfellene, men en oversadel (nut) som kniper litt. Hva angår dette har Gibson en jobb å gjøre spesielt på rimelige modeller, som ofte ikke er direkte fin-justerte fra fabrikk. Men nå skal det nevnes at dette er ikke akkurat Gibson alene om..

2 - Hvis du liker Grover stemmeskruer bedre, eksisterer det Gibson modeller med slike.

3 - Halsbrudd i overgang hals/headstock er ikke noe Gibson er alene om. Nøyaktig samme svakhet vil du finne igjen i Heritage gitarene. En dårlig/feil pakket gitar eller en gitar som "bekker" fører ofte til dette leie resultatet helt uavhengig av hva som står på headstocken.

Problemet ditt i denne tråden er t du startet ditt første innlegg med følgende: "Synes du skal drite i Gibson og heller vurdere de som KAN og VET hvordan man bygger en skikkelig Les Paul;" Det der er ikke et forslag, det er en påstand mange helt opplagt kommer til å gi deg pepper for. Er ikke det rimelig opplagt?

Det er ikke noe galt med Heritage gitarene, flotte instrumenter og et godt valg, men de danner ikke noe grunnlag for å avskrive Gibson heller. Angående forskjeller og eventuelle "forbedringer" går dette mye på smak og behag, samt at mange er opptatt av at Gibson-type gitarer skal være mest mulig "autentiske". Hvis folk først og fremst hadde vært opptatt av kvalitet i form av forbedret mekanikk osv, ville en Gibson i dag hatt låsbare stemmeskruer fra Gotoh/Sperzel, øvrig mekanikk fra Gotoh/tonepros/???, pickups fra EMG/SD/???, en hals i komposittmateriale osv, osv. Poenget er bare at det er ikke dette folk vil ha i det store og det hele - derfor ligner både en Gibson og en Heritage fortsatt på en Gibson fra 50 år tilbake. Det er derfor også noe problematisk å trekke frem slike ting som et vektig argument for å kjøpe den og den gitaren. Hvis du vil ha en moderne gitar, kjøp en sånn "Robot-LP" eller hva f.. de nå heter..

Hehe, du har nok et poeng der som jeg ser helt klart...selv om jeg sa det litt på spøk og med et solid glimt i øyet, hehe.

Så jeg har vel fortjent litt pepper der ja :D

Andre merker har sikkert også problemer med både hardware og ømme halser, men siden vi snakket om Gibson nevnte jeg det.

Ingen her som hverken skal eller bør avskrive Gibson, de som digger Gibson får kjøpe Gibson, verre er det ikke.

Men ved valg av en litt mer personlig custom-gitar, synes jeg at Heritage ligger et hestehode foran Gibson

og det ser ikke ut til at Gibson vil gjøre noe med det. For den klassiske Gibson-elskeren er ikke dette noe problem,

men for andre, som meg feks, så vil jeg gjerne ha et litt mer personlig preg på gitaren jeg bestiller.

Det samme gjelder forøvrig ESP, der du også kan bestemme farge, hardware og mikker selv, noe som er veldig positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.