Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Generell info om Gibson Les Paul modeller


Norstorm

Anbefalte innlegg

Nja.. Ser jo mue "Samle" gitarer der ute..

Har spanet Norge de site to mnd, og er vel en på finn.no til 300K.

Heh.. Sånt er jeg vel ikke interessert i, selv ikke billigere og lavere årsmodeller, med samme profil på hals, og elektronikk som dingler.

Nei, vil vel ha en liten brukt en, en som er designet og bygget for disse dager :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har hatt lyst på en lenge vet jeg.

Men når jeg kikker rundt om i verden på annonser både på brukte og på nye, så står det ofte små tekster om f.eks:

"Dette er en av XX-profil gitarene, og ikke XX-profil modellene som Gibson dret på draget med".

Eller f.eks: "Dette er bla bla årsmodellen før Gibson begynte med ditt og datt".

Jeg er jo ikke snøuere enn at jeg skjønner at dette her fungerer i prinsippet som årgangsvin.

Hver gang jeg skal til å kjøpe en, så skjelver jeg i buksa fordi jeg vet for lite om dem.

Men skal finne med en kjenner av Gibson, og ta meg en tur på Imerslund i Oslo. Har sett at de har horder av Gibson på veggen.

Ser for meg en kant mellom 15K - 20K å bruke på en Les Paul neste gang jeg skal kjøpe.

Har litt igjen av cash å hente inn, så til da må jeg vel ha fått litt mer peil.

Jeg må jo innrømme at utseende setter spor i lommeboka mi som regel.

Lønnetopp og alt det der, men nytter vel ikek det om øksa ikke sitter godt i fingra mine, eller låter som en fyrstikkeske med gummistrikkwrapping.

Vanligvis kan jeg kikke litt mellom mine egne fingre, hva finish og scratches anngår, men måker jeg ut over 10K, så forventer jeg vel kanskje litt mer.

Der sier du det viktigste.

For den summen du antyder, ligger jo en ny standard innenfor budsjett. Også brukte CustomShop R-modeller kan du få for + 15000,- Bruk tid på å prøve forskjellige modeller så du vet litt mer hva du vil ha. Spesielt ifht. halsprofil og lyd. R8 f.eks. har ganske kraftig hals. Les Paul Classic har en slankere "60's neck" og kommer originalt med hotte keramiske humbuckere (som jeg ikke likte...), men elektronikk og hardware er utskiftbart, så det viktigste er som du sier, at gitaren føles rett i hendene og spiller bra uplugget.

Når det er sagt vil de fleste LP'er låte som en LP men med små variasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standard modellen har jo forandret seg en del fra '50 tallet og fram til i dag med bla.a. forskjellige pickuper, men det blir en detalj-diskusjon som ikke er nødvendig å ta her. Tipper en 50-talls burst ikke er aktuell for trådstarter uansett. ;)

ja, men Traditional er bygget etter samme oppskrift som Standard ble bygget etter mellom 2002 og 2005, men med andre pickups. Det er mange som foretrekker disse over nye Standard.

Selv vil jeg anbefale trådstarter å prøve noen av disse. Det er absolutt verdt det, og de er jo priset lavere enn Standard også.

EDIT: Verdt å prøve noen altså. Om det er verdt å kjøpe finner han ut selv :)

Endret av MDRattle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men Traditional er bygget etter samme oppskrift som Standard ble bygget etter mellom 2002 og 2005, men med andre pickups. Det er mange som foretrekker disse over nye Standard.

Selv vil jeg anbefale trådstarter å prøve noen av disse. Det er absolutt verdt det, og de er jo priset lavere enn Standard også.

EDIT: Verdt å prøve noen altså. Om det er verdt å kjøpe finner han ut selv :)

Skal kikke etterd em i Oslo på mandag..

Fridag dedikert til gitarsikling og testing :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt er det vel ingen du bør holde deg unna, selv om mange kanskje vil si at Gibsons fra '70 tallet ikke nødvendigvis er de beste kjøpene.

Som hos alle andre gitarprodusenter, får du hva du betaler for hos Gibson også. Så da blir spørsmålene; Hvor mye penger skal du bruke? Kan du tenke deg å kjøpe brukt? Hvor viktig er finish/utseende? osv.

tja, nå er jo les paul customs fra 70-tallet veldig bra igjen da :)

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, nå er jo les paul customs fra 70-tallet veldig bra igjen da :)

Det er det vel også diskusjoner rundt. Jeg VET ikke, og forholder meg stort sett til det jeg har hørt og lest angående Gibsons på '70 tallet. Det vil jo også uansett være slik at de som faktisk eier en 70's Gibbo vil skryte dem opp og kanskje ikke alltid være helt objektive ifht. hvor bra de egentlig er. Jeg har prøvd noen fra perioden, og de har på ingen måte vært dårlige gitarer, men heller ikke like gode som de beste av de jeg har hatt fingrene borti. Mange vil naturlig nok, og sikkert med god grunn, være uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt er det vel ingen du bør holde deg unna, selv om mange kanskje vil si at Gibsons fra '70 tallet ikke nødvendigvis er de beste kjøpene.

Heldigvis finnes det regler med unntak.

Jeg har fortsatt til gode å prøve noe som måler seg med min '77 Les Paul Custom!

Men nå elsker jeg slim 60s neck, lav action og litt tyngde i øksa ;)

Mitt råd er å prøve så mange som mulig og kjøpe den du bare kommer tilbake til. Den som gir deg den rette feelingen. Du merker det når du finner gitaren. Du VET når det er riktig. Da må du bare kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har selv en Les Paul G0 , Det er en modell som er basert på Les Paul Standard fra 1960. Grunnen til at den kalles "G0" istedet for "R0" er fordi den ble produsert spesielt for Guitar Center (instrument-kjede i USA) . De er laget i Gibsons Custom shop, den eneste forskjellen er at de kommer med plaintop istedet for flammelønn topp.

Her er forøvrig en bra tråd om de forskjellige Les Paul'ene:

http://www.mylespaul.com/forums/gibson-les-pauls/50210-gibson-les-paul-101-a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er anbefalt av de "billigste" Les Paul modellene til Gibson?

I forhold til bruktpris o.l.

Med tanke på bruktpris, holder så godt som alle Gibsons seg godt, uansett modell. Kjøper du f.eks. en brukt LP Studio for 6-8000,- er det så godt som garantert at den ikke synker mer i pris, så lenge du tar godt vare på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.