Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde på låter og plater?


Anbefalte innlegg

Hva synes dere er den optimale lengde på en plate? Hvor lenge er for lang? Hvor mange låter?

Hvor lang må en sang være for at dere syns den er for lang? Evnt. for kort?

Selv har jeg litt forskjellige tanker rundt temaet.

Når det gjelder platelengde så kommer det veldig ann på musikken og lengden på låtene.

Hvis det i hovedsak er korte låter(under 5 min), så synes jeg 40-45 min holder lenge.

Er det for mange låter så klarer jeg ikke å henge med, og det tar mye lengre tid før plata setter seg.

Noen eksempler:

Weezer - Weezer(Blue album):

Varer i ca. 42 minutter og består av 10 spor. Den lengste låten(Only In Dreams) varer i 8 minutter og den korteste(Buddy Holly) varer i 2:40.

Alle låtene er veldig gode, ingen "fillers".

Dr. Dre - 2001:

Varer i litt over en time og består av 22(!) spor.

Selv om det er utrolig mye bra på denne platen, så blir dette rett og slett for mye for meg.

Jeg hører veldig sjeldent gjennom hele plata, hører kun de 5-6 låtene jeg synes er fetest.

Mulig dette er ei hiphop-greie med å ha veldig mange spor på platene sine, slik at alle kompisene skal få lov til å bidra.

Men for meg så blir det for mye.

Eminem - Relapse er litt samme greia. 20 spor på litt over en time. Mye kult, men det blir for mye å forholde seg til her også.

Sleep - Dopesmoker:

Varer i 73 minutter og består av 2(!) spor.

Tittelsporet "Dopesmoker"(også kjent som den uredigerte og orginale versjonen av "Jerusalem") varer i litt over 63 minutter. Spor to varer i underkant av 10 minutter og er et liveopptak.

Er dette for lenge? Nei. Det synes jeg ikke. Kunne klart meg fint uten spor nr 2, men at førstesporet varer i 63 minutter gjør meg ingenting.

Mulig dette har noe med at iløpet av de fantastiske 63 minuttene denne låta varer så er det veldig få riff om blir presentert, og det gir en bra helhet.

For meg så føles det som om tiden går fortere med en time med nesten det samme riffet, enn en time med 22 hiphop-spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke for mange låter. 9 passer meg perfekt egentlig, lengdene på låtene liker jeg mellom 4 og 12 kanskje? Har ikke tenkt så mye over det. Men er ikke verdens største fan av låter som varer i over 20 minutter ihvertfall, det kan bli kjedelig.. Og under 4 minutter blir litt kort i mange tilfeller:)

Men selvfølgelig, det meste funker for meg så lenge musikken er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening, skal en fullengder inneholde 8-10 velskrevne låter, og klokke inn på enten en underkant eller overkant av 30-60 minutter.

Lengden på de enkelte låtene kan vel gå over et spekter fra 3-12 minutter, men dette kommer litt an på hvilken type låt det dreier seg om (lite akustisk innslag, kort og thrashy, lang og episk, catchy og minimalistisk, lang og progressiv etc).

En låt kan for all del vare i 20 minutter om det kreves, men om den virkelig kjennes lang og drøy ut, og du begynner å utålmodig vente på slutten, snakker vi om en grunnleggende feil i låtskrivingen.

Generelt sett liker jeg at en plate klarer å holde seg energisk og frisk hele veien igjennom, uten å gli ut og komme på avveier bort ifra det opprinnelige musikalske budskapet.

Et eksempel på det motsatte er alle disse platene som har kanskje 15 spor, og hvor bare halvparten veier opp mot den ønskede kvaliteten. Den begynner bra, og holder seg godt over 5-6 spor, for dernest å utvikle seg til å bli kjedeligere og kjedeligere, med transportrekker av unødvendig makkverk. Det der ønsker jeg ikke noe av! Om et band bare klarer å spa opp 6 gode låter under en innspilling, så må de se og holde seg til de 6 gode låtene, og utgi de alene.

Her snakker vi om noe som kan utgjøre en stor forskjell når det kommer til sluttresultatet - de ekstra låtene som utelates kan redde et album fra å skli ut i en grå ensformighet!

Jeg tror ikke det kan være så dumt å anvende samme prinsippet som ofte brukes om gitarsoloer her; det du ikke spiller er kanskje like viktig som det du faktisk spiller.

Endret av Sortulv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke at antall låter overstiger 10. 8 er optimalt i mine øyne. Jeg er også glad i litt færre lengre sanger fremfor veldig mange korte.

Et eksempel er "Tales from the Grave in Space" av Gama Bomb. 12 låter hvor 9 av dem varer i under 3 minutter. Da ville jeg heller foretrekke 7 lengre låter som du kan bli litt mer kjent med.

I mine øyne er "The Blackening" av Machine Head perfekt når det kommer til lengde. 60 minutter uten fillers og uten at det blir kjedelig.

Når det kommer til lengde synes jeg 60 minutter er maksimumsgrensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig ann på hvem som spiller og hva som spilles. Tviler sterkt på at noen av Beatles listetoppere hadde blitt så suksessfylte hvis de varte i 10 min. På den annen side hadde f. eks. mange Pink Floyd-låter aldri blitt det samme hvis de bare var på et par minutter (kan nevne Echoes, Animals etc). Og ikke minst så kommer det veldig ann på humøret man er i. Men er enig i at et album bør være helhetlig og ikke inneholde noen fillers, ellers er lengden mer eller mindre likegyldig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Som album er alt mellom snaut 40 min og en drøy time ok, kommer litt an på materialet. Er det en dårlig plate, blir den ikke bedre av å være lang. Er musikken god har jeg ingenting imot at det bikker timen. Antall låter også kommer veldig an på hvor lange de er, jeg har i og for seg ingenting imot 17 låter (selv om jeg ikke kan komme på noen god plate med så mange kutt). Jeg syns ofte låter under 4 (vil helst ha dem godt over 5) blir for kort, og må ofte høre låtene to ganger på rad for å bli fornøyd. Et snitt på drøyt 5 minutter, og en 11-12 låter tror jeg nok er optimalt for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.