Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strat eller Tele


antos

Anbefalte innlegg

flott avsluttende post! :D

Jeg er ny her, så jeg vet ikke så mye on hva som gjelder her, men hvorfor skal tråden stenges selv om OP evt. har fått svaret sitt? Er det noe problem om praten går litt etterpå? Her var det jo ikke særlig offtopic engang. Jeg håper det er lov å "skravle" litt, og at forumpolitiet ikke blir overivrige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 129
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg er ny her, så jeg vet ikke så mye on hva som gjelder her, men hvorfor skal tråden stenges selv om OP evt. har fått svaret sitt? Er det noe problem om praten går litt etterpå? Her var det jo ikke særlig offtopic engang. Jeg håper det er lov å "skravle" litt, og at forumpolitiet ikke blir overivrige.

jaja, smartingen.. det som er, er at de samme argumentene har kommet om og om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ny her, så jeg vet ikke så mye on hva som gjelder her, men hvorfor skal tråden stenges selv om OP evt. har fått svaret sitt?

Det er ikke vanlig at dette gjøres, og vanligvis holdes tråder åpne etterpå siden det ofte finnes aktive diskusjoner i en tråd selv etter at trådstarter ikke er aktiv lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at flere har nevnt at forskjellen i lyd mellom strat og tele gjerne kommer av treverket og utformingen. Men kan det være at det faktisk også har noe med fast bro vs vibrato å gjøre?

Hva er for øvrig de vanligste pickupene for en tele, og er de vesensforskjellige fra pickupene i en strat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel låter de relativt likt i bru-posisjon. Halsposisjonen er vel vanligvis noe mørkere på Telecaster.

Er ikke bru PUen på en tele litt hot'ere enn på en strat. På min kan du ihvertfall få skikkelig fet crunchlyd med litt vreng. Ellers er min erfaring at mye av tele lyden ligge i alt stålet i brua. Er litt sånn metalklang i lyden. Sånn sett vil jo en tele med alt annet en standard bru låte annerledes. Får vel endel uten de kantene på siden og med 6 sadler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at brupickupen også er montert på en metallplate skal også etter sigende gjøre noe med lyden.

Jeg mener det finnes en strat med lik bro som en tele, med metall som omringer mikken. Ikke synlig, men etter hva jeg har hørt er hele cluet med den modellen at den skal låte som en tele i bro, og som en strat ellers. Skal søke litt. :)

Around 1997, Fender made a Jerry Donahue signature Stratocaster[7] in Japan, but Donahue's style and technique are closely associated with his signature Fender Telecaster (from Japan)[8][9] and the Telecaster in general. His signature Stratocaster was even modified with a metal plate under the pickup to more closely emulate the Telecaster sound.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.