Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strat eller Tele


antos

Anbefalte innlegg

  • Svar 129
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jøss, her var det stor aktivitet :) Slik som jeg ser det er konklusjonen at det ikke nytter å kun ha en av gitarene, både strat å tele må stå i stativet? :)

Det er en absolutt korrekt konklusjon, min gode mann! Men du kan glemme de fjolle-Tele'ene og Strat'ene. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedforskjellen, sett vekk ifra design, er at en tele er litt mer twangy i lyden enn en Stratocaster? Når det kommer til kvasshet/diskant i lyden er det omtrent det samme, med mindre du bytter ut pickupene? Da blir det vel feil å kjøpe en tele for å ha en fender som er litt rundere i lyden? Har jeg forstått det riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som jobber på musikksjappa her prøvde å pushe på meg en tele en gang, angrer på jeg ikke slo til..

Tre singlecoils, vibarm, feit hals og sånn neck+bridge switch.. Da begynner vi å nærme oss ideell gitar :)

Endret av KristianF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan greie deg uten vibsystem og "quacket" i 2. og 4. posisjon som er så karakteristisk for stratocasteren så gå for en telecaster. Jeg liker veldig godt kontrasten mellom den bitende twangy bridge- og den runde, milde neck pickupen som man får på en telecaster. Det er også en enklere konstruksjon, altså mindre sjanse for at jeg roter det til når jeg har litt scenenerver :)

Endret av Brötthäst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha spilt strat i mange år kjøpte jeg en tele for en måneds tid siden. Squier Classic Vibe - en forholdsvis rimelig sak (ca 4.000), men du verden så fin lyd! Og masse twang! Nå lurer jeg på hvorfor jeg ikke kjøpte tele tidligere... Å ja - nå husker jeg; det var fordi jeg måtte ha noe med P90 og noe med humbuckere først :lol: Så nå har jeg en av hver sort. Slutter meg til slagordet "Strat eller tele - ja takk, begge dele".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedforskjellen, sett vekk ifra design, er at en tele er litt mer twangy i lyden enn en Stratocaster? Når det kommer til kvasshet/diskant i lyden er det omtrent det samme, med mindre du bytter ut pickupene? Da blir det vel feil å kjøpe en tele for å ha en fender som er litt rundere i lyden? Har jeg forstått det riktig?

En vanlig std. Tele har litt mer mat enn en std. Strat i lyden. Dette har muligens en del å gjøre med at Telene har mer treverk i kroppen i tillegg til andre pickuper, naturligvis. Tele er mer twang og Strat er mer quack, hvis du skjønner. Vanligvis låterer vel også Tele litt mørkere enn Strat, men her er det selvfølgelig individuelle forskjeller.

Likevel låter de relativt likt i bru-posisjon. Halsposisjonen er vel vanligvis noe mørkere på Telecaster.

Ellers er det midtposisjon på Tele som du ikke kan få noe i nærheten av på en vanlig Strat, samtidig som du ikke greier å få den typiske lyden du får i pos. 2 og 4 på Strat, med en Tele.

To gitarer som i utgangspunktet kan være relativt like, men likevel veldig forskjellige, hvis det gir noen mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må huske at tråd starter skulle ha noen råd. her er det bare en hau av meninger i kryss og tvers :lol:

Ærru gæærn !! Beste rådtråden ever, masse info om forskjellene på Strat og Tele her !! :D

Nå må'n bare bestemme seg for Twang eller Quack, vs hva som kjennes best i handa, vs single eller doublecut... Piece of cake :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.