Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva blir det neste etter axe-fx?


Sorg

Anbefalte innlegg

Prosessoren i Axe-Fx yter 2.4 (eller 3?) Gflops. Noen eldre skjermkort:

http://www.hattix.co.uk/hardware/index.php?page=video2.html

Digital lyd, tom. 96kHz/24-bit, krever mye mindre ressurser enn enkel 3D-grafikk, så det er ikke noe poeng at prosessorene er like kraftige som i skjermkort (som ofte krever kjøling som støyer). Men å reklamere med voldsom regnekraft i Axe-Fx ser litt rart ut synes jeg, selv om den er ca 50% raskere enn Pod X3.

Jeg vil tro at styrken til Axe-Fx først og fremst ligger i gode/kompromissløse algoritmer, og deretter i adekvat regnekraft.

Endret av Imaginos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er jo derfor det blir plass til hele Axe-Fx under plekterbrettet på en gitar.

Liten vits å ta med seg en ekstra enhet da.

James Tyler kan jo da putte in Axe-Fx sammen med Variax opplegget i samme gitar, med innebygd sender.

Og vips: Vari-Axe-Fx-3000x

Gleder meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske at de kunne bli enige om en standard montering av slike effektprosessorer, jeg. Man har faktisk klart det på PC. Tenker da på for eksempel PCI- kortstandarden.

Skal man ha elektronikk i en "god" gitar, er det bare å innse at elektronikken er utdatert før gitaren er det. Da kan det jo være snedig å kunne røske ut kortet, beholde den gode og tilvente gitaren, og sette inn et effektkort med andre muligheter.

Videre kunne man kjøpe den gitaren man ønsket, og sette inn kortet fra den produsenten man ønsket. Men det er nok ren ønsketenkning. Ser for meg en begrensning på for store og kraftige effektsaker inne i gitaren, nemlig hva det har å si for tonen i gitaren, og ikke minst effektforbruket. Dette bruker strøm, og en del gitarister liker jo ikke aktive pickup en gang, fordi batteriene bare varer noen tusen timer.

Til sist- hvor mange parametre er det egentlig behov for å justere fra gitaren? Kontrollflaten på en gitar blir naturlig nok ganske liten, og da blir det knottete med for mange justeringsmuligheter. Tror ikke helt på at det havner en hel axe inne i gitaren på en stund, da det rett og slett blir upraktisk. Må bli den dagen man kan stemmestyre den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at programering av lydene må skje med en PC, hvor hele biblioteket av lyder og parametere er.

Det er veldig upraktisk, og helt unødvendig å ha det plassert i gitaren.

Så lagres 20 lyder på et kort, som blir puttet inn i gitaren, som har en enkel styring for skifte av disse 20 lydene.

Det er vel ikke umulig å få til uten for mye styr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt G-System, og venter på en Nova Drive, jeg skal bruke med G-system.

Samtidig skal jeg beholde den gamle wah pedalen, og noen andre favoritter, som er koblet opp i sløyfene på G-System.

Og alt skal monteres i et pedalbrett.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Men da må man jo ha med seg en PC, plutselig.

Så langt har jo gitarer med batteribehov basert seg på i beste fall 20 år gammel batteriteknologi, ikke akkurat framtidsrettet. Nå kommer faktisk den nye variaxen med et bedre batteri enn nikkelkadmium oppladbart, men innovasjon er ikke akkurat stikkordet.. Tror dette er veldig langt fram i tid, til glede for en mange gitarister. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt G-System, og venter på en Nova Drive, jeg skal bruke med G-system.

Samtidig skal jeg beholde den gamle wah pedalen, og noen andre favoritter, som er koblet opp i sløyfene på G-System.

Og alt skal monteres i et pedalbrett.

Oi! er det derfor du har solgt unna så mye effekter?

er virkelig sånt "nymotens" greier noe for deg da? :P

Så langt har jo gitarer med batteribehov basert seg på i beste fall 20 år gammel batteriteknologi, ikke akkurat framtidsrettet.

Dette er vel kanskje fordi at det skal gå an og ettermontere EMG's i de fleste gitarer, bak i det dere hølet for pots og kabler og sånt? Hvis det var EMG's du mente på da... Og hvis plutselig batteriet er dødt, kan du løpe til nærmeste kiosk/bensinstasjon/butikk og skaffe nytt batteri?

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt diverse digitale dingser, men aldri fått helt foten for det.

Likevel prøver jeg igjen. Har vel også blitt litt lei av store brett, med masse ledninger, og dårlige kontakter.

CastorFiber:

Skal selvfølgelig ikke ha med PC. Lydene skal lages hjemme.

Ikke noe digital skruing på øving og konserter takk.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! er det derfor du har solgt unna så mye effekter?

er virkelig sånt "nymotens" greier noe for deg da? :P

Dette er vel kanskje fordi at det skal gå an og ettermontere EMG's i de fleste gitarer, bak i det dere hølet for pots og kabler og sånt? Hvis det var EMG's du mente på da... Og hvis plutselig batteriet er dødt, kan du løpe til nærmeste kiosk/bensinstasjon/butikk og skaffe nytt batteri?

Nei, jeg tenkte egentlig mer på gitarer som trenger mer strøm enn EMG- pickups, som jo ikke trenger stort. Tilgjengelighet er et stort poeng, hvis man ikke da kan for eksempel bruke induktiv lading, som i løpet av noen timinutter lader opp et la oss si lithium ion- batteri så mye at det holder i mange timer. Slikt finnes, koster ikke stort og er bare å benytte. Man får kjøpt laptopper som i løpet av en halvtime lader et batteri som driver maskinen i godt over 12 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Axe-Fx Standard bruker en TigerSHARC TS203S og Ultraen bruker en TS201S. Dette er state of the art DSP'er. I DSP-verdenen ser utviklingen litt annerledes ut en i PC-verdenen. Disse DSP'ene er har vært i salg i minst 6-7 år, mens i PC verden lanseres nye CPU'er "hele tiden". En top of the line CPU for PC'er kan teoretisk sett kverne unna en 75 GFLOPS eller deromkring - men da er det naturligvis ikke noe kraft igjen til Windows/OS-X. I virkeligheten får du langt mindre ut av den i en desktop/DAW situasjon, og det er det veldig vanskelig å sammnligne, men selv med et operativsystem kjørende vil en moderne PC lett kunne gjøre det Axe-Fx gjør og mere til. En av fordelene med DSP varianten er, i tillegg til ekte zero-latency og lavt effektforbruk, at programmiljøet er garantert å ikke være griset til med masse rart og uberegnlig kjørende. Dessuten er det ofte litt mer beinharde entusiaster som velger å implementere slikt med DSP'er (les stand alone hardware) fremfor PC'er, noe som kan resultere i bl.a. bedre algoritmer og lyd. Dessuten er jo også f.eks en Axe-Fx ekstremt mye mer road-worthy enn en PC.

Likevel er jeg er redd for at den neste ultimate gitarprosessoren kommer til å kjøre på en PC. "Redd" fordi jeg synes PC'er er gørrkjedelige og skranglete greier i denne sammenhengen... Jeg som sysler litt med synter og sånt har jo sett utviklingen i retning av PC'er der, med kvantitet fremfor kvalitet, og en me-too faktor som man ikke har sett maken til. Folk flest synes nok det er kjempefint - det blir jo konkurranse og sånt, også kan man jo bare piratkopiere et hav av "dingser" når de er myke og ikke harde. På den anne side, kanskje gitaristens konservatisme vil redde situasjonen i dette tilfellet? De fleste vil vel til og med fortsatt ha såkalt "ekte effekter" (hahaha!), med svære pedalboards og greier...

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste vil vel til og med fortsatt ha såkalt "ekte effekter" (hahaha!), med svære pedalboards og greier...

Vil nok det, ja. Mye høyere mojo- og sjarmfaktor. Gleder meg til å sette sammen mitt første pedalbrett med solide stompbokser og de effektene jeg trenger, nå som jeg har gått fra den digitale (grøss) Roland-forsterkeren med innebygde effekter til noe litt mere håndfast. Rør kommer aldri til å dø ut, for sytten! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.