Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor begynte DU å spille gitar?


scarcarous

Anbefalte innlegg

Startet med å spille bass da jeg var 10 fordi faren min ville at jeg skulle gjøre det, fordi han gjorde det osv.

Jeg spilte i kanskje 4 år, men fant ut at gitarene hadde det mye kulere:P hvertfall i den sjangeren jeg hørte på da. Så jeg byttet sakte men sikkert. Angrer egentlig ikke, men det finnes for få gode bassister imo. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette startet nok veldig tidlig i barndommen med en far som oppfostra meg på rock. Var faen ikke gamle knøttet da det gikk i Status Quo, Beatles, The Doors og det som var storfavoritten; Dumdum Boys. Tror faktisk jeg begynte med trommer før jeg gikk over til gitar. Fikk et sånt jævla plastikktrommesett som jeg bygde ut med pepperkakebokser som gulvtammer.

Men jeg tror det var Guns 'n' Roses som virkelig fikk meg til å begynne med gitar. Husker distinkt at jeg står på rommet med kassegitaren til far og later som jeg spiller November Rain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker Donald Duck & Co hadde en premieoppgave hvor premien var en gitar. Jeg gikk lenge og sjekket posten etter jeg sendte inn svaret, men fikk aldri noen gitar. :( Etter det kjøpte jeg en kassegitar fra Ellos - 249,- av merket Parrott. "Spilte" på den en stund før jeg begynte på musikkskolen. Var smart å spille gitar på barneskolen, fikk spille hele tiden i musikktimene (i de timene vi ikke tegnet...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp i en familie med musikanter på alle kanter, men ingen av dem spilte gitar. Som alle andre unger i bygda ble jeg med i korpset og spilte orgel utenom. Etter hvert så ble jeg fascinert av elektriske gitarer og jeg lurte på hvordan de klarte å få de fantastiske lydene ut av dem. Da jeg var 12 år fikk jeg en nylonstrenger av min far. Jeg begynte med Lillebjørns gitarbok som alle andre nybegynnere, men det var el-gitar jeg virkelig hadde lyst til å spille. Da jeg var 16 hadde jeg spart opp nok penger til å cashe ut en Samick "Van Halen" modell og en liten Peaveyforsterker. Da var jeg i gang for alvor. Siden har det ballet på seg med utstyr og musikken er (heldigvis) den eneste kostbare hobbyen jeg har.

Når det gjelder det å dra damer så var det aldri min motivasjon siden jeg ikke var kjønnsmoden og livredd jenter da jeg begynte :lol: Dessuten så tror jeg at du må ha den rette driven for å bli god. Hvis man er mer opptatt av damedrag og penger enn lidenskap for musikken blir man aldri skikkelig god, selv om man kanskje kan oppnå kommersiell suksess.

Endret av Brötthäst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble hekta etter musikktimene i 6. klasse på barneskolen. Vi hadde to timer musikk i uka og gitarspilling var alltid høydepunktet. Gleda meg slik som bare en unge kan og etterhvert fikk jeg mast meg til at mamma og pappa kjøpte en el-gitar til meg, pluss at jeg fikk låne en fender amp (husker ikke modellen) av en på jobben til fattern. Himmelen!

Har aldri spilt gitar for å dra damer, det er en hyggelig bonus. Heller aldri for å bli kjendis. Spiller fordi jeg koser meg B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med akustisk gitar på den lokale kulturskolen da jeg var ganske knøtt. Da den megakule læreren min gikk over til å bare undervise elgitar mista jeg mye motivasjon, og jeg spilte lite hjemme etter det.

Så fikk jeg en squier strat samt en fenderamp til jul i 8. Før det hadde jeg også oppdaget Metallica og Iron Maiden, og var helt frelst. :D

Det har aldri vært noen jenter i bildet når jeg øver. Eneste grunnen er vel... at det er gøy? :P

EDIT: Nå skal det sies at jeg har stått ganske mye og lekt rockegud på rommet. Drømmen er jo å stå på en scene foran massemasse folk og spille :D

Endret av valO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte sangen "Little Sister" av Queens Of The Stoneage en gang i 8. klasse fordi broren min hørte på den og spilte den på gitar.

Husker den første gitartimen min med han, da han lærte meg Am og Smoke on the water på den lyse E-strengen :P

Spilte Smoke on the water i ett par måneder, før Ofulm her på forumet, inviterte meg til å ble med i bandet hans, Headache.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte i en alder av 40, fordi jeg tilfeldigvis nevnte for kjæresten at jeg egentlig alltid har hatt lyst til å lære å spille gitar. Og - vips - ikke lenge etter hadde hun trukket i tråder slik at jeg hadde kjøpt en brukt gitar + Cube 30. Verdens kuleste dame eller? Vi er gift nå... :)

Inspirasjon er ungdomsheltene AC/DC, Metallica, og fremfor alt The hottest band in the world, Kiss!

Men kan jo ikke nekte for at jeg er litt misunnelig på alle dere som har spilt siden barndommen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å spille bass i 8. klasse. Fant ut at det ikke var så veldig gøy, så begynte å lære med gitargrep på bassen mens jeg sparte opp penger :P I 9. klasse kjøpte jeg min første gitar, riktig nok en kassegitar. I 10. klasse skulle vi ha et prosjekt i musikk, og fremføre det for hele skolen. Jeg måtte da - som eneste dugelige på gitar - kjøpe meg en el gitar på flekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble inspirert av et opptak broren min hadde av Les Claypool (bassisten i Primus) fra Woodstock 94. Da var jeg 9 år gammel, og fikk skikkelig, skikkelig lyst til å spille bass akkurat som han. Da jeg ikke lang tid etter fikk en bassgitar i hendene for å prøve, var det jo selvfølgelig kjempekjedelig når man ikke kunne noen ting. Samtidig så jeg en som demonstrerte litt el-gitar med fuzz-boks og litt sånn, og fikk med en gang lysten til å spille gitar. Læringskurven det første halvåret var ganske bratt, for å si det sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.