Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Shredding


Che

Anbefalte innlegg

Nå skal det jo nevnes at Yngwie Malmsteen og Guthrie Govan er to av mange som ikke satt med metronomen og terpet på øvelser, men som i stedet øvde på sanger og soloer som de hadde lært ved å lytte intenst til favorittplatene sine.

Det finnes forskjellige metoder, og ingen skal fortelle meg at de har svaret. Svaret er det som hjelper hver enkelt av oss, og det eneste vi kan gjøre er å komme med råd.

Jeg likte forresten det du nevnte med å kanskje ikke bruke kromatiske øvelser, og det er jeg helt enig i. Teori bør benyttes ganske tidlig, slik at det sitter. Øver man på skalaer så er det lurt å vite hva den skalaen heter. Spiller man arpeggios, vit navnet på hver enkelt av disse. Det er ikke alfa og omega, men det er en stor fordel å kunne, og jeg er glad for at jeg til slutt skjønte poenget, og skjønte hvordan man skulle lære det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Å be noen spille løst med venstre blir litt feil, da du ikke vil klare å 'slappe av' før fysikken er på plass...

Hvorfor spille hardt med høyre? Ser inget poeng i dette, da den som med venstre vil kunne gjøre vanskelige oppgaver mye lettere

når den er trent.

Er ikke uenig i resten av det du sier, men jeg tror ikke det er den mest effektive måten å få gjort noe på heller.

Funka fint for Staffan og meg. Er ikke alt du trenger å skjønne heller veit du :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig at du ikke henger deg opp for mye i det du øver på heller hvis du kjører skalaøvelser, for når tiden kommer da du plutselig skal skrive en solo ender du opp med 4 øvelser der du henger en note imellom og kaller det ferdig jobb.

Satt på spissen, men viktig å bruke det man lærer og inkorporerer(wat?) det i spillinga si så fort som mulig.

Synes selv det er mer spennende å lage egne løp rundt ting jeg skal øve på. Setter meg aldri ned med øvelser lenger.

Nå for tiden jobber jeg med å kopiere stilen til Lynch og det er jo en morosam måte å øve på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her har jeg virkelig ikke noe som helst tru på i det hele tatt. Alle jeg kjenner og vet om (både kjente og ukjente) som kan shredde har sittet timesvis med metronom og diverse skala og fingerøvelser. Skal man oppnå ordentlig hastighet må man øve på det. Men man jo passe på å balansere øvingen så man ikke bare sitter å øver teknikk, da blir det fort kjedelig, øver du en time om dagen kan du f.eks. øve på teknikk i 20 min, impro i 20 og øve på noe konkret f.eks. en låt eller noe slikt de siste 20. Kan også være veldig lurt å kombinere teknikk-øvelsene med teori, slik at du sitter å spiller en skala som du kan anvende når du improviserer i stedet for å spille en av disse kromatiske øvelsene.

Greit å lese hva jeg har skrevet før du er uenig. :) Er jo mye det samme jeg sier som du skriver. Poenget var att trådstarter ville ha råd om shredding,jeg kom med min personlige mening. Å bakgrunnen for det er att jeg har da spilt i noen år å shredde kan mann,men jeg har aldri sittet og øvd å øvd etter metronom skalaer opp og ned. Jeg mener mann skal lage musikk ikke sitte å være verdensmaster på gutterommet. Klart i utgangspunktet må mann jo har litt teori og øve litt på grunnleggende ting,men mitt poeng er att mann MÅ ikke sitte å øve teknikk hele dagen for å bli god. (ingenting ondt ment til de som liker det) ;) jeg mener og spille etter musikk om det er fort eller sakte,så finner du fort ut hvordan ting skal låte. Og det er det jeg mener,ikke att mann IKKE skal øve teknikk. Klart mann må gjøre det til en viss grad,viktige mener jeg er nå uansett å lage musikk.

Bach og gjengen kunne vel ingenting om teori osv,som nevnt malmsteen,van halen osv...Er en del sinnsykt flinke folk som ikke kan en drit om teori,men likevel lager sykt bra musikk.

Å takk skal du ha å værsågo... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funka fint for Staffan og meg. Er ikke alt du trenger å skjønne heller veit du :rolleyes:

Å bakgrunnen for det er att jeg har da spilt i noen år å shredde kan mann,men jeg har aldri sittet og øvd å øvd etter metronom skalaer opp og ned.

Om dere er så jævlig flinke, hvorfor har ingen en link til noen ting?

Bitches, please. Jekk dere ned. Nytter ikke å stå og skryte uten noe å vise til ;)

Jævla 5 minutterseksperter.

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen så jekk deg selv ned, Kjutte! Du har sittet og pratet dritt om Marshall Harrison på YouTube, og så prøver du å virke som en slags supergitarist her på forumet. Drit i gitar, det du trenger er å øve på ydmykhet.

Sånn. Beklager avsporingen, men jeg følte at det var på sin plass. Svar på dette innlegget tas på PM, og ytterligere krangling slettes. :)

La oss HOLDE OSS TIL TEMA. Gi gode råd, og la snobberiet ligge igjen hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere er så jævlig flinke, hvorfor har ingen en link til noen ting?

Bitches, please. Jekk dere ned. Nytter ikke å stå og skryte uten noe å vise til ;)

Jævla 5 minutterseksperter.

har vel aldri sagt jeg var god da. hehe. Sa jeg kunne det,ikke att jeg var best. :)

uansett!! Trådstarter: Finn på egne ting som er GØY å spille istedefor å bruke masse tid i treningstudio. ;) Så blir det nok bra skal du se. :)

Endret av Dale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har virkelig null bakgrunn for å kritisere Harrison, og det faktum at du er så frekk å skrive slikt som svar på en av videoene hans sier en god del om din virkelighetsforståelse.

mèn hva du vil.

Jeg synes improven var kjedelig og lite kreativ. ;)

for å irritere deg enda mer, tror jeg ikke han har gjort annet enn å øve

skalaer og teknikk, og suger derfor.

Som jason becker sa, øv like mye sakte som fort.

GRIN yngtchie, orker ikke maset ditt.

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å lese hva jeg har skrevet før du er uenig. :) Er jo mye det samme jeg sier som du skriver. Poenget var att trådstarter ville ha råd om shredding,jeg kom med min personlige mening. Å bakgrunnen for det er att jeg har da spilt i noen år å shredde kan mann,men jeg har aldri sittet og øvd å øvd etter metronom skalaer opp og ned. Jeg mener mann skal lage musikk ikke sitte å være verdensmaster på gutterommet. Klart i utgangspunktet må mann jo har litt teori og øve litt på grunnleggende ting,men mitt poeng er att mann MÅ ikke sitte å øve teknikk hele dagen for å bli god. (ingenting ondt ment til de som liker det) ;) jeg mener og spille etter musikk om det er fort eller sakte,så finner du fort ut hvordan ting skal låte. Og det er det jeg mener,ikke att mann IKKE skal øve teknikk. Klart mann må gjøre det til en viss grad,viktige mener jeg er nå uansett å lage musikk.

Bach og gjengen kunne vel ingenting om teori osv,som nevnt malmsteen,van halen osv...Er en del sinnsykt flinke folk som ikke kan en drit om teori,men likevel lager sykt bra musikk.

Å takk skal du ha å værsågo... :P

Mulig vi var litt mer enig enn det jeg trudde etter din første post. Selvølgelig er det viktigste å lage musikk, men trådstarter sier han har lyst til å shredde, og shred innebærer god teknikk noe som ikke kommer av seg selv, det krever masse øving. Hvordan folk øver er selvfølgelig individuelt, men jeg ville tru det mest effektive og det som gir resultater raskest er om man setter seg ned med metronomen noen minutter hver dag og pløyer gjennom noen skala-øvelser. Ikke bare spreker det opp fingra dine, men det forbedrer også timen din.

Og hvor i ALLE DAGER er du har det fra at Bach og gjengen ikke kunne teori??!?! :huh:

Det at mange av dagens gitarhelter visstnok ikke kan teori er nok i de fleste tilfeller gimmick og image. Malmsteen har vel aldri nekta for å kunne teori, han er jo barokk-nerd. Går selvfølgelig an å lage bra musikk uten å kunne en døyt med teori, men ting blir stort sett enklere jo mer man lærer, har man "reglene" er det enklere å bryte dem og lage noe nytt og spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig vi var litt mer enig enn det jeg trudde etter din første post. Selvølgelig er det viktigste å lage musikk, men trådstarter sier han har lyst til å shredde, og shred innebærer god teknikk noe som ikke kommer av seg selv, det krever masse øving. Hvordan folk øver er selvfølgelig individuelt, men jeg ville tru det mest effektive og det som gir resultater raskest er om man setter seg ned med metronomen noen minutter hver dag og pløyer gjennom noen skala-øvelser. Ikke bare spreker det opp fingra dine, men det forbedrer også timen din.

Og hvor i ALLE DAGER er du har det fra at Bach og gjengen ikke kunne teori??!?! :huh:

Det at mange av dagens gitarhelter visstnok ikke kan teori er nok i de fleste tilfeller gimmick og image. Malmsteen har vel aldri nekta for å kunne teori, han er jo barokk-nerd. Går selvfølgelig an å lage bra musikk uten å kunne en døyt med teori, men ting blir stort sett enklere jo mer man lærer, har man "reglene" er det enklere å bryte dem og lage noe nytt og spennende.

Når det gjelder bach så er det vel mulig att han kunne det. men hysterisk sett,evt historisk sett så var veldig mange av de komponistene ikke skolert i DET heletatt. Paganini tror jeg bla. var mye improv det de gutta gjor å ble tegnet ned på noter av skolerte senere. Står i historien dette. (er vel inget nytt egentli)

Som jeg sa i sta så mener jeg att du trenger ikke å kjede deg ihel for å øve opp fart å spenning er det som er mitt hovedpoeng. Er bare litt lei av att når det kommer noen å spør om tips,så er det alltids noen som vet nøyaktig hvordan DU SKAL ØVE. See? Og som sagt igjen hver sin smak,vet att det funker ikke for alle. Så trådstarter kan jo da på ett offentlig forum få så mange tips som mulig,og det hjelper vel mer enn att han skal trene å øve å kjede sæ ihel å kanskje bli lei gitar lenge før han lager no... Men gidder ikke akkodere mer med dette. ta det på PM hvis du eller andre vil diskutere dette. ;)

Holde seg til topic er vel tingen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Jeg har problemer med min Line 6 Relay G70 live. Den har fungert bra i mange år, men det har blitt mer ustabilt de siste årene. Til info så bruker de andre i bandet G30 fra Line 6. På soundchecks så funker alt fint. Jeg kan gå rundt hele scenen og mister ikke lyden. Men under konserten, med folk (og mobiltelefoner) i salen, så kan jeg knapt bevege meg bort fra mottakeren uten av jeg mister signalet.. Er det noe jeg kan gjøre for å løse dette eller er hele oppsettet utdatert? Det merkelige er riktignok at G30, som er en dårligere og eldre modell, funker helt fint for de andre i bandet.. 
    • Söker rockprojekt att vara med i Norge, med fokus på live-gig. Jag är öppen för alla typer av rock/metal och ser fram emot att få spela med likasinnade musiker. Har erfarenhet av både studioarbete och liveframträdanden, och är redo att bidra med både energi och kreativitet.
    • Bildet er tatt i dag. Min Tele Deluxe
    • I fjor bygde jeg en Telecaster Deluxe. Det er den beste gitaren jeg noen gang har hatt, selv om jeg har kjøpt giterer til 6000kr i butikk før Gitaren består hovedsaklig av deler fra Guitarfetish, feks kropp og pickups, mens halsen, som måtte ha CBS hode, kommer fra en Squire Stratocaster Affinity. Kroppen er i Or, og halsen i lønn med rosentre gripebrett. Eletronikken har jeg bygget selv jeg kjøpte deler lokalt i nederland, og det er koblet på samme måte som på en moderene Les Paul. Gitaren har Push pull potmeterer for coilsplit og alle pots er som allitd på mine bygg - CTS. Gitaren har ikke antydning til pickupsus for jeg har skjermet den profesjonellt. Dette er alså ikke en Fender Telecaster så jeg gav den en egen logo på halsen der det står "Helge Tele Deluxe". Halsen hadde jo originalt en stratocaster logo. Jeg syntes gitaren har nydelig klang og jeg har aldri hatt noen bedre gitar. Hvis dere vil se byggeprosessen så klikk på denne linken: https://www.youtube.com/watch?v=HtBjxB9VAYk&t=42s  
    • Har en slik miksepult som jeg vurderer å selge. Ser at andre selger selger pre amp stripene, og kompressorene separat. Noen som har tanker om pris evt? Selges med alt utstyr, kabler, strømforsyning osv. Har tidligere vært eid av NRK.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.