Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Shredding


Che

Anbefalte innlegg

Dette med visualiseringen har jeg lest litt om og jeg tror på det og.

Det er noe fra studiogutta. Når de kom på jobb og fikk et chart foran seg så handla det ofte om penger og om å gjøre så få takes som mulig. Da så de over en gang for å se hva det var. Så så de gjennom en gang mens de "visualiserte" hvor fingerene skulle være på halsen og så kjørte de gjennom "first take". Done paycheck. Idag er det ikke så aktuelt lenger for alle gutta sitter jo hjemme med PC og kan gjøre så mange takes de vil.

Men det funker utrolig bra til å øve inn nye ting isteden for å sette igang å prøve å spille noe man "ikke" kan og kanskje "øve inn" feil. Og spesielt på vanskelige partier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg prøver å lære meg "Norwegian cowbell" av Paul Gilbert, men det er et stringskipping-parti inni låta som fullstendig sliter ut lillefingeren min.

Det høres ikke helt bra ut, men nå skal det sies at PG sleit ut Bruce Bouillet også......

Hvis det er så ille ville jeg tatt de greien ut av låta og heller øvd på det utenom i noen uker. PG har vel noen rene sånne øvelser også. Igjen ville jeg anbefalt deg å øve det sakte f.eks halv fart og så løst som mulig med venstre hånden og finne en måte å spille det på som er konfortabel for deg før du prøver å spille det i låta. Hvis det er sånn at du sliter ut fingern når du øver på det er det stor risiko for å dra på deg senebetennelse.

Personlig spiller jeg aldri E-dur, bare moll...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du blir sliten i en finger av et spesielt løp. Klarer du å spille en hel låt med barrégrep? De fleste av oss er godt vant med barrégrep i E og A form. Legger du alle disse om til C form får lillefingeren god trening.

Det gjelder forsåvidt alt det andre du bruker hendene til også. Bruk venstre lillefinger på fjernkontrollen, justere brillene, åpne kjøkkenskap. Grip ting mellom tommel og lillefinger. Poenget er at du ikke trenger å spille gitar for å bygge opp styrke i fingrene. Du kan med andre ord trene så lenge du er våken. Tenker da ikke på å repetere bevegelser til det kjedsommelige, men bevisst bruk i hverdagssituasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du blir sliten i en finger av et spesielt løp. Klarer du å spille en hel låt med barrégrep? De fleste av oss er godt vant med barrégrep i E og A form. Legger du alle disse om til C form får lillefingeren god trening.

Det gjelder forsåvidt alt det andre du bruker hendene til også. Bruk venstre lillefinger på fjernkontrollen, justere brillene, åpne kjøkkenskap. Grip ting mellom tommel og lillefinger. Poenget er at du ikke trenger å spille gitar for å bygge opp styrke i fingrene. Du kan med andre ord trene så lenge du er våken. Tenker da ikke på å repetere bevegelser til det kjedsommelige, men bevisst bruk i hverdagssituasjoner.

Jeg klarer fint å spille barregrep, blir ikke sliten av det. Men kan prøve dem i C form! Skal også teste å bruke lillefingern mer til andre ting.

Gluke: Jeg har isolert det og øvd på det, men blir så fort sliten så får ikke noe særlig fremgang =p Har allerede hatt scenebetennelse av gitarspillinga, men det var stringskippingen på slutten av scarified av samme mann. Så jeg vet godt når jeg skal gi meg for ikke å ødelegge fingrene ;)

Det er forresten dette partiet her: http://www.youtube.com/watch?v=h2MmZEbbaW0

Klarer å spille det ganske greit, men blir som sagt helt utslitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer fint å spille barregrep, blir ikke sliten av det. Men kan prøve dem i C form! Skal også teste å bruke lillefingern mer til andre ting.

Gluke: Jeg har isolert det og øvd på det, men blir så fort sliten så får ikke noe særlig fremgang =p Har allerede hatt scenebetennelse av gitarspillinga, men det var stringskippingen på slutten av scarified av samme mann. Så jeg vet godt når jeg skal gi meg for ikke å ødelegge fingrene ;)

Det er forresten dette partiet her: http://www.youtube.com/watch?v=h2MmZEbbaW0

Klarer å spille det ganske greit, men blir som sagt helt utslitt.

Ikke sliten av barregrep? spill "Every breath you take" og "message in a bottle" et par ganger etterhverandre så begynner det nok å kjennes litt.

Er ikke altid å spille fort som er det tyngste :D

Shawn Lane gjorde forresten det motsatte av den akademisk korrekte fremgangsmetoden; Han sa at han begynnte å spille alt fort med slurv og alt for så å cleane det opp etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sliten av barregrep? spill "Every breath you take" og "message in a bottle" et par ganger etterhverandre så begynner det nok å kjennes litt.

Er ikke altid å spille fort som er det tyngste :D

Shawn Lane gjorde forresten det motsatte av den akademisk korrekte fremgangsmetoden; Han sa at han begynnte å spille alt fort med slurv og alt for så å cleane det opp etterhvert!

Jeg kommer nok utvilsomt til å kjenne det da ja =p Men blir "generelt" ikke sliten av barregrep. Har ihvertfall aldri kjent det på scena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok utvilsomt til å kjenne det da ja =p Men blir "generelt" ikke sliten av barregrep. Har ihvertfall aldri kjent det på scena.

Er litt forskjell på låter som går på add9 korder gjennom hele og "vanlige" barreakkorder ja :)

Jeg merker godt når jeg har spilt de låtene live, men når jeg sitter å spiller de går det greit.

Har endel med vinkelen på hånda å gjøre når det er lange strekk som repeterer.

Jeg har forresten hatt elever som kan spille dritfort men som nesten ikke kan spille akorder og få det til å låte bra!

Moralen må være: Ikke glem å spille en sang av og til oppi all shreddinga ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok fordi det oftest er pekefingeren som er problemområdet når det gjelder barrégrep. I de mest brukte grepene kan lillefingeren slappe av. I C form, eller E/A form add9 får lillefingeren mer å gjøre. Jeg la en periode om alle grepene til å ikke bruke pekefingeren. Verdt å prøve, så får du selv finne ut om det kan være noe for deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten hatt elever som kan spille dritfort men som nesten ikke kan spille akorder og få det til å låte bra!

Moralen må være: Ikke glem å spille en sang av og til oppi all shreddinga ;)

Jeg er nok 80% bluesrocker og 20% shredder så ingen fare =p Spiller best når jeg står på scena og kan gjemme meg bak miksen :ninja: Helt alene med en clean gitar er jeg lite imponerende gitt. Syntes bare det er artig å lære seg nye teknikker og slik. Har aldri likt lyden av sweeping, men det er forferdelig morsomt =p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gluke: Jeg har isolert det og øvd på det, men blir så fort sliten så får ikke noe særlig fremgang =p Har allerede hatt scenebetennelse av gitarspillinga, men det var stringskippingen på slutten av scarified av samme mann. Så jeg vet godt når jeg skal gi meg for ikke å ødelegge fingrene ;)

Ok, regnet med det var den delen når jeg hørte på låta før i dag. Jeg ville nok kanskje for å være ærlig vurdert å gi faen. Det høres for meg mer ut som du kanskje har en anatomisk begrensning som gjør det her så jævlig tungt å spille. Jeg hadde ihvertfall ikke brukt noe mer tid på det hvis ikke du først finner en "komfortabel" måte å spille det på.

Det er ikke alle teknikker som "passer" like godt for alle og PG har jo djevelsk lange fingre og spiller endel ting på måter som jeg bare kan drømme om. Det blir for lange strekk for mine små hender og jeg får ikke lengre fingre uansett hvor mye jeg øver. Og det er jævlig skummelt hvis man får en følelse av at sånt her er ting man må kunne. Vi snakker tross alt om en gitarist som har helt eksepsjonel teknikk. Har en kompis som gjorde akkurat det samme som deg og dro på seg senebetennelse han også. Det er det ikke verd. Jeg vil anslå at 99,999999% av all musikk ikke krever teknikk som PG.

Jeg er 20% bluesrocker og 80% posør, ha ha.

Har vi snakket om å øve med speil enda? Seriøst, det er en veldig fin måte å se hvordan man beveger venstre handa og se om man gjør rare ting som man ikke legger merke til ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, regnet med det var den delen når jeg hørte på låta før i dag. Jeg ville nok kanskje for å være ærlig vurdert å gi faen. Det høres for meg mer ut som du kanskje har en anatomisk begrensning som gjør det her så jævlig tungt å spille. Jeg hadde ihvertfall ikke brukt noe mer tid på det hvis ikke du først finner en "komfortabel" måte å spille det på.

Har vi snakket om å øve med speil enda? Seriøst, det er en veldig fin måte å se hvordan man beveger venstre handa og se om man gjør rare ting som man ikke legger merke til ellers.

Skal nå gi det litt tid til før jeg gir meg helt. Hehe. Jeg spiller det jo bedre og bedre, men blir bare sliten. Prøve å slappe av mer.

Har faktisk øvd foran speil! Fant ut at fingrene mine ser akkurat ut som Paul Gilbert sine når jeg spiller. Bare at de er litt kortere og produserer langt dårligere og færre toner i sekundet :lol: Men er da ikke altfor mye overføldige bevegelser ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nå gi det litt tid til før jeg gir meg helt. Hehe. Jeg spiller det jo bedre og bedre, men blir bare sliten. Prøve å slappe av mer.

Har faktisk øvd foran speil! Fant ut at fingrene mine ser akkurat ut som Paul Gilbert sine når jeg spiller. Bare at de er litt kortere og produserer langt dårligere og færre toner i sekundet :lol: Men er da ikke altfor mye overføldige bevegelser ihvertfall

Det siste tror jeg mange av oss sliter med, he he. Bare ta en kikk på hvor PG stort sett har gitaren når han står å spiller di greiene sine. Det grenser til hån mot oss andre.

Det hørtes jo på ingen måte galt ut når du spiller det og ser ikke ut som du "sliter" heller, men når du sier du gjør det får jeg tvert sånne røde alarmlys i sidesynet.

Samtidig er den en veldig naturlig greie å "ta i" litt med begge henda på ting man syntes er vanskelig. Og det gjør det jo bare verre. Det er derfor jeg anbefaler å spille så løst og lett som mulig med venstre og samtidig spille litt overdrevent hardt med høyre når man øver. Da frikobler man litt de to henda så man ikke belaster venstre mer enn man må og samtidig kan dra på med høyre. Høyre skal gå som et maskingevær og venstre skal være lett som en fjær. Jeg øver innimellom oppå strengene og så presser jeg ned til de akkurat tutch'er bånda så vet jeg hvor "løst" jeg egentlig burde spille. Så må man huske på å gjøre personlige tilpassninger og finne en måte å spille ting på som tar hensyn til ens egen fysikk når man lærer seg andres ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.