Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Shredding


Che

Anbefalte innlegg

Om dere er så jævlig flinke, hvorfor har ingen en link til noen ting?

Bitches, please. Jekk dere ned. Nytter ikke å stå og skryte uten noe å vise til ;)

Jævla 5 minutterseksperter.

Er ikke alle som må skryte/vise hva de kan vet du ;)

Når jeg klarte å spille gjennom en hel Macalpine låt første gang gikk det ikke ann å laste opp noe og You Tube fantes ikke (Noe jeg er jævlig glad for pga av hockeysveisen min på den tiden :D )

I dag er teknikken heller rusten, men jeg vet hva som skal til ihvertfall av øving.

Mange jeg kjenner har bare spilt og jamma mye i forskjellige situasjoner, aldri sittet inne med kun teknikkøvelser men blitt veldig gode fordet.

Er mange måter og det som funker for en trenger ikke funke for andre.

Litt ydmykhet er nok heller ikke dumt kjutte.

Mange gode gitarister som ikke må "toot their own horn" hele tiden.

Et eks: Jeg og J Fodnestøl fra Beat for beat osv var på konsert med Tony Macalpine som han mente spilte helt rått og at man bare kunne legge opp spillinga hehe.

En dag senere satt vi og jamma litt og da drar Jørn til med dèn syke harvinga, han kunne spille sånn hele tiden men hadde bare ikke vist det no særlig da de musikalske situasjonene ikke krevde det.

Det var litt sånn å få rævva kicka av en ninjamester, en grei øvelse i ydmykhet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nytter ikke å sitte å si at man har kunt ditt og datt uten å ha noe å vise til.

Jævlig mange som 'kan spille fort', men er utighte som faen. Jeg veit ikke om du er det eller ikke,

for jeg har ikke hørt deg. Det samme appelerer til alle som prater høyt.

Hvis du vil at jeg skal være ydmyk, så ta meg i å prate tull om noe jeg ikke har peiling på.

Har INGEN problemer med å innrømme feil om det er noe konkret jeg driter meg ut på.(f.eks da jeg og Windofpain pratet om akkordskifter.)

Jeg mener på ingen måte at jeg er bedre enn alle andre, men det er jævlig mange

som liker å gi tips selv om de ikke har peiling.

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytter ikke å sitte å si at man har kunt ditt og datt uten å ha noe å vise til.

Jævlig mange som 'kan spille fort', men er utighte som faen. Jeg veit ikke om du er det eller ikke,

for jeg har ikke hørt deg. Det samme appelerer til alle som prater høyt.

Hvis du vil at jeg skal være ydmyk, så ta meg i å prate tull om noe jeg ikke har peiling på.

Har INGEN problemer med å innrømme feil om det er noe konkret jeg driter meg ut på.(f.eks da jeg og Windofpain pratet om akkordskifter.)

Jeg mener på ingen måte at jeg er bedre enn alle andre, men det er jævlig mange

som liker å gi tips selv om de ikke har peiling.

Du har PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bach så er det vel mulig att han kunne det. men hysterisk sett,evt historisk sett så var veldig mange av de komponistene ikke skolert i DET heletatt. Paganini tror jeg bla. var mye improv det de gutta gjor å ble tegnet ned på noter av skolerte senere. Står i historien dette. (er vel inget nytt egentli)

Føler jeg må svare på det her selv om det går en smule off-topic. Paginini var mer virtuoso og utøver enn han var komponist og drev vel dermed med en hel del impro, men å bruke han som eksempel på komponist i samme gate som Bach fungerer ikke da det som blir spilt av Paginini i dag er solo-konserter. Fram til Beethoven og slutten av Wienerklassisismen ble komponister sett på som håndtverkere og var nødt til å skrive nye stykker til f.eks. hver eneste gudstjeneste i kirken hvor dem var ansatt. De ville ikke hatt noe som helst sjangse til å skrive ett nytt flerstemmig, funksjonsharmonisk stykke som skulle stemme til gudstjenestens tema til hver eneste søndag om de ikke kunne teori. Det er dette som står i historien, dermed basta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytter ikke å sitte å si at man har kunt ditt og datt uten å ha noe å vise til.

Jævlig mange som 'kan spille fort', men er utighte som faen. Jeg veit ikke om du er det eller ikke,

for jeg har ikke hørt deg. Det samme appelerer til alle som prater høyt.

Hvis du vil at jeg skal være ydmyk, så ta meg i å prate tull om noe jeg ikke har peiling på.

Har INGEN problemer med å innrømme feil om det er noe konkret jeg driter meg ut på.(f.eks da jeg og Windofpain pratet om akkordskifter.)

Jeg mener på ingen måte at jeg er bedre enn alle andre, men det er jævlig mange

som liker å gi tips selv om de ikke har peiling.

Har lite med klipp jeg desverre, men jeg kan sikkert spille inn noe.

Som sagt er ikke teknikken det den var når jeg var 20 (er 35 nå!) og nå sitter jeg å lager låter istedenfor å øve skalaer opp og ned

Gjorde en søk og det eneste jeg har lagt ut var denne lille Axe FX demoen for noen år siden fra Vers 4.00 tror je det var.

På ""Hockeysveis" (shrapnelshred parodi/både Peavey VTMtype buzzlyden og den mest oppbrukte akkordprog ever :D ) er det litt harving på slutten, og ja det er utight haha

Kan ha noe med at alt er improvisert, det er min unnskyldning.

Her:

http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=867200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytter ikke å sitte å si at man har kunt ditt og datt uten å ha noe å vise til.

Jævlig mange som 'kan spille fort', men er utighte som faen. Jeg veit ikke om du er det eller ikke,

for jeg har ikke hørt deg. Det samme appelerer til alle som prater høyt.

Hvis du vil at jeg skal være ydmyk, så ta meg i å prate tull om noe jeg ikke har peiling på.

Har INGEN problemer med å innrømme feil om det er noe konkret jeg driter meg ut på.(f.eks da jeg og Windofpain pratet om akkordskifter.)

Jeg mener på ingen måte at jeg er bedre enn alle andre, men det er jævlig mange

som liker å gi tips selv om de ikke har peiling.

Det er ikke om du prater tull eller ikke som er problemet, det er det at du har jævlig vanskelig for å se ting fra et annet perspektiv enn ditt eget og blir så forbanna butthurt hvis noen mener noe annet. I tillegg har du en helt vanvittig horribel attitude mot andre som mener noe annet.

Det å legge opp en øvingsplan handler ikke bare om å oppnå målet sitt fortest mulig, det er å finne en kombinasjon av det som fortsatt holder gitarspillinga morsomt. Det er en grunn til at de fleste rockere som tar gitartimer heller vil spille Metallica enn å bevege seg inn i jazzens verden, som på papiret er mye "viktigere" enn å spille rock. Samme gjelder det om man heller vil sette seg ned med metronom eller å la ting komme naturlig.

Du trekker fram et skrekkeksempel at med mindre man har kjørt opplegget ditt, spiller man styggeutight og alt låter bare død og helvete.

Sitter man og jammer til backingtracks dagen lang med bare riffing er ikke det noe annerledes enn å kjøre metronom.

Kanskje begynner man i det små med å spille noen melodiske melodier før man etterhvert begynner å presse tempoet litt opp. Et fint eksempel på å la ting komme "naturlig".

en

Jeg er langt fra å være en virtuoso på instrumentet mitt, men tar jeg meg tid når jeg gjør opptak(nei, jeg har ikke gjort det her inne) så er det ikke noe megavanskelig for meg å få det til å høres bra ut. Jeg kjørte for øvrig aldri metronom da jeg hverken har disiplin eller ork til det.

Og til syvende og sist, hvorfor er det så jævlig viktig å være så tight?

Mannen i gata foretrekker mest sannsynlig den sure vibratoen til Kirk Hammett framfor Batio og det er lett å se hvem som har teknikken på plass av de to. På slutten av dagen så lager man musikk for mannen i gata og ikke andre gitarister etter min mening.

Bare sånn for å understreke poenget mitt enda mer:

http://www.youtube.com/watch?v=bJOdgsDQpbE

Udiskutabelt en av de mest minneverdige soloene i metalhisorien og det er ikke akkurat det mest tighte jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipton eksempelet er bra!

Jeg har hørt mange av favorittgitaristene mine i lignende settinger og mye av det er ganske slurvette, men det er jo der mye av personligheten ofte ligger.

Hadde Lynch f.eks spilt licksa sine helt tight og perfekt hadde det ikke låti Lynch av det, denne lille råheten: eller slurv om man vil kan gjøre mye.

Da blir det musikk som er spilt av menesker istedenfor sequenser feelen man får av Batio/Cooley og den type gitarister.

Men komp dekker over mye gitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er også viktig å understreke at slurv og slurv er to forskjellige ting. Det har mye med hva man liker å høre på, men jeg mener at det finnes tilfeller der slurv rett og slett gjør at gitarspillet høres møkk ut, som her:

http://www.youtube.com/watch?v=n3RXJlrnpFQ

Smak og behag, og det har mye med øret som hører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er også viktig å understreke at slurv og slurv er to forskjellige ting. Det har mye med hva man liker å høre på, men jeg mener at det finnes tilfeller der slurv rett og slett gjør at gitarspillet høres møkk ut, som her:

http://www.youtube.com/watch?v=n3RXJlrnpFQ

Smak og behag, og det har mye med øret som hører.

øh..

Dette går langt forbi slurv og over i kategorien "trainwreck"

Man kan jo ikke spille ei låt man ikke har lært seg live..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere er så jævlig flinke, hvorfor har ingen en link til noen ting?

Bitches, please. Jekk dere ned. Nytter ikke å stå og skryte uten noe å vise til ;)

Jævla 5 minutterseksperter.

Skjønner du har vansker med å få det inn i det lille kjuttehuet ditt at noen av oss her var på det stadiet som du er på nå mens du fortsatt gikk i bleier. Vise til? Jeg har et jævla diplom fra verdens fremste shreddeskole på at jeg er licensed to shred. Hva har du? To snittet på YouTube? Hva faen er poenget ditt? Skryte? Eringen her som skyter bortsett fra deg. Trådstarter spør om hvordan han kan bli bedre og de av oss som har erfaring kommer med innspill. Hadde vært hyggelig om vi kunne gjøre det uten å måtte lide oss gjennom sutrekommentarene fra gitarfasisten hver gang det er noe som ikke er i tråd med doktrinen din. Når ble det et krav om referanseliste for å kunne gi en kar råd? Må vi avlegge spilleprøve hos deg før vi har lov å si noe? Teori og kanskje eller kanskje ikke for der er du vel ikke helt stødig enda eller har du endelig oppnådd verdensherredømme der og.

Det har ingen ting med å være ydmyk å gjøre og guderne veit hvordan de andre her greier å være så diplomatiske, du oppfører deg som en idiot. Start ditt eget jævla kjutteforum hvis du på død og liv vil ha enerett på sannheten. Så kan du predikere styrkeøvelsene din til menigheten der.

Sånn det var det nyttårsforsettet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke om du prater tull eller ikke som er problemet, det er det at du har jævlig vanskelig for å se ting fra et annet perspektiv enn ditt eget og blir så forbanna butthurt hvis noen mener noe annet. I tillegg har du en helt vanvittig horribel attitude mot andre som mener noe annet.

Det å legge opp en øvingsplan handler ikke bare om å oppnå målet sitt fortest mulig, det er å finne en kombinasjon av det som fortsatt holder gitarspillinga morsomt. Det er en grunn til at de fleste rockere som tar gitartimer heller vil spille Metallica enn å bevege seg inn i jazzens verden, som på papiret er mye "viktigere" enn å spille rock. Samme gjelder det om man heller vil sette seg ned med metronom eller å la ting komme naturlig.

Du trekker fram et skrekkeksempel at med mindre man har kjørt opplegget ditt, spiller man styggeutight og alt låter bare død og helvete.

Sitter man og jammer til backingtracks dagen lang med bare riffing er ikke det noe annerledes enn å kjøre metronom.

Kanskje begynner man i det små med å spille noen melodiske melodier før man etterhvert begynner å presse tempoet litt opp. Et fint eksempel på å la ting komme "naturlig".

en

Jeg er langt fra å være en virtuoso på instrumentet mitt, men tar jeg meg tid når jeg gjør opptak(nei, jeg har ikke gjort det her inne) så er det ikke noe megavanskelig for meg å få det til å høres bra ut. Jeg kjørte for øvrig aldri metronom da jeg hverken har disiplin eller ork til det.

Og til syvende og sist, hvorfor er det så jævlig viktig å være så tight?

Mannen i gata foretrekker mest sannsynlig den sure vibratoen til Kirk Hammett framfor Batio og det er lett å se hvem som har teknikken på plass av de to. På slutten av dagen så lager man musikk for mannen i gata og ikke andre gitarister etter min mening.

Bare sånn for å understreke poenget mitt enda mer:

Udiskutabelt en av de mest minneverdige soloene i metalhisorien og det er ikke akkurat det mest tighte jeg har hørt.

Er ikke uenig i noe av det du sier.

Poenget mitt har hele tiden vært at for å vokse TEKNISK, FORTEST MULIG, så gjelder fysikk.

Det er ingen tvil om at det lønner seg å sitte med backing (bruker forresten ikke metronom selv heller).

Tror dere irriterer dere for mye over innlegga mine til å lese grundig nok.

Jeg mener heller ikke at teknikk er viktigere enn musikalitet. Min ENESTE formål med å svare i denne tråden var å gi trådstarter et tips for å komme seg fortere i mål. Det går an å gjøre øvelser 20 minutter om dagen, og jamme 4 timer etterpå? :)

Til slutt, om du synes jeg er arrogant og ufyselig bryr jeg meg lite om.

En ting jeg har lært på det forumet her er at det ikke nytter å diskutere sivilisert, jeg gir heller jern.

Misfornøyd? Grin.

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Lynch f.eks spilt licksa sine helt tight og perfekt hadde det ikke låti Lynch av det, denne lille råheten: eller slurv om man vil kan gjøre mye.

Han gikk faktisk å tok klasser på GIT når jeg gikk der. Ikke spør meg hvorfor. Kanskje han prøvde å få det tight, ha ha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han gikk faktisk å tok klasser på GIT når jeg gikk der. Ikke spør meg hvorfor. Kanskje han prøvde å få det tight, ha ha..

Kult!

Hadde jeg vært der da hadde jeg plaga han og vært irriterende fanboy :D

Har sett han har prata på det i div intervjuer..At det var en ydmykende opplevelse for han klarte ikke holde følge med resten av elevene.

Faan Gluke, kanskje du har vært med å gjort Lynch frustrert ang gitarspilling, ikke mange av oss som kan si det haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.