Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan VIRKELIG stemme en gitar?


Samuro

Anbefalte innlegg

Ok, jeg har lenge lurt på hvordan en skal stemme en gitar for at den skal bli så "riktig" som mulig over hele brettet. Det finnes et par veldig forskjellige teknikker (la oss se bort fra elektrisk tuner), og jeg merker meg at lyden ikke nødvendigvis er helt riktig oppover hele halsen.

Først og fremst; her er metodene jeg vet om (fiktive navn):

  1. 5-serien. (den "vanlige")
    Holder inn 5. bånd, 6. streng - og stemmer 5 streng etter lyden. Så fortsetter en slik nedover til en kommer til 2. streng, som skal stemmes etter 4. bånd på 3. streng. Sist men ikke minst skal 1. streng stemmes etter 5. bånd på 2. streng.
  2. 5-7 harmonic. (den "viderekomne")
    Du slår harmonic på streng 6, bånd 5, og samtidig på streng 5, bånd 7. Så stemmes streng 5 slik at de to harmoniske lydene er like. Slik fortsetter du nedover, bortsett fra streng 2 som stemmes likt som for 5-serien.
  3. Eric Roche's ultimate. (den "avanserte")
    Denne er litt vanskeligere å forklare, da jeg ikke praktiserer den selv. Men det går på at en sammenlikner harmoniske og ikke-harmoniske noter, alt fra 12. bånd til 3. bånd. I følge boken "Acoustic Guitar Bible" av nettopp Eric Roche er dette den mest nøyaktige tuningen.

Det finnes garantert flere måter å stemme gitaren på. Det jeg lurer på er egentlig; hvilken bruker du, hvordan stemmer den evt. overens med el-tuner, og ER tonene virkelig spot on langs hele halsen? (dvs. kan du holde inne 12 bånd og få rene toner om du kontrollerer med el-tuner eller et supert øre?)

Og hvilken er den mest nøyaktige du vet om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg har lenge lurt på hvordan en skal stemme en gitar for at den skal bli så "riktig" som mulig over hele brettet. Det finnes et par veldig forskjellige teknikker (la oss se bort fra elektrisk tuner), og jeg merker meg at lyden ikke nødvendigvis er helt riktig oppover hele halsen.

Først og fremst; her er metodene jeg vet om (fiktive navn):

  1. 5-serien. (den "vanlige")
    Holder inn 5. bånd, 6. streng - og stemmer 5 streng etter lyden. Så fortsetter en slik nedover til en kommer til 2. streng, som skal stemmes etter 4. bånd på 3. streng. Sist men ikke minst skal 1. streng stemmes etter 5. bånd på 2. streng.
  2. 5-7 harmonic. (den "viderekomne")
    Du slår harmonic på streng 6, bånd 5, og samtidig på streng 5, bånd 7. Så stemmes streng 5 slik at de to harmoniske lydene er like. Slik fortsetter du nedover, bortsett fra streng 2 som stemmes likt som for 5-serien.
  3. Eric Roche's ultimate. (den "avanserte")
    Denne er litt vanskeligere å forklare, da jeg ikke praktiserer den selv. Men det går på at en sammenlikner harmoniske og ikke-harmoniske noter, alt fra 12. bånd til 3. bånd. I følge boken "Acoustic Guitar Bible" av nettopp Eric Roche er dette den mest nøyaktige tuningen.

Det finnes garantert flere måter å stemme gitaren på. Det jeg lurer på er egentlig; hvilken bruker du, hvordan stemmer den evt. overens med el-tuner, og ER tonene virkelig spot on langs hele halsen? (dvs. kan du holde inne 12 bånd og få rene toner om du kontrollerer med el-tuner eller et supert øre?)

Og hvilken er den mest nøyaktige du vet om?

Hvis jeg VET at intonasjonen er grei, er den beste måten, i mine øyne, og bare spille den harmoniske noten ved 12 bånd, og stemme gitaren med tuner etter ønsket tuning... Det å spille åpne strenger blir aldri bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Noe sted må man jo få den første tonen fra.

Dersom jeg spiller alene eller med kun strengeinstrumenter og elektroniske instrumenter så bruker jeg fortrinnsvis elektrisk tuner, eventuelt stemmer dyp E etter en referanse (enten en synth eller nothing else matters om jeg spiller alene) og bruker "5-serien".

Spiller jeg med akkustisk piano stemmer jeg hver enkelt streng etter pianoet i de oktavene pianisten oftest spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker litt av hvert av metoder... Live eller på øving med bandet bruker jeg Boss Tunerpedal. Viktig at det "stemmer" med de andre da. Hjemme i sofaen tar jeg det ofte på øret i form av enten 5-serien eller 5-7 harmonics. Er det hakkende galt i forhold til det/de jeg spiller til tar jeg fram et stemmeapparat, slår en tone på pianoet eller stemmer etter låta. Litt av alt, altså.

OT: Et veldig praktisk stemmeapparat er de små klypene man setter på headstocken. har både vanlig mic og piezo, så den funker både på akustisk og på elgitar når det er mye lyder rundt. http://www.guitarfactory.co.uk/images/P/headstock-lrg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for min del er at jeg stemmer opp til riktig tone. Bruker ofte oktaver for å godkjenne stemming, men når sant skal sies er jeg ikke så pirkete at jeg stopper i en låt om det låter helt grisete. Spørs selvsagt når og hvor. En Ibanez blir aldri ustemt uansett, så dette er et ikke-tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg vet at den er stemt i f.eks E standard, men er blitt litt ustemt, stemmer jeg med 5 serie metoden. Om jeg f.eks skal bytte til D standard pleier jeg å bruke en tuner på e-strengen for å få den riktig også stemme resten ved 5 bånd metoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men la oss nå være fullstendig batteriløse;

Jeg skal reise som backpacker i 1-2 år, forhåpentligvis verden rundt, og da trenger jeg en "surefire" måte å stemme på. Det vil si - det trenger ikke være "pitch on E", så lenge alle strengene er stemt så perfekt som mulig i forhold til hverandre. Gehøret mitt er ikke godt nok til at jeg hører om en tone er riktig, men jeg hører om de er riktig i forhold til hverandre.

So - what method, purely unplugged, is the best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spill inn en a på mobilen din, så har du med deg kammertonen.

Jeg har spilt så lenge at jeg stemmer alle strengene individuelt, og finstemmer etter å ha dratt et par akkorder. Noen år som gitarlærer, der jeg stemte 16 gitarer flere ganger om uka sånn fort etter hverandre, er god trening.

Med litt trening går de fleste metoder greit. Jeg hadde satset på femtebåndteknikken. Flagioletter blir ikke riktig, på grunn av gitarens konstruksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.