Web Analytics
Jump to content

Hvordan VIRKELIG stemme en gitar?


Samuro
 Share

Recommended Posts

Ok, jeg har lenge lurt på hvordan en skal stemme en gitar for at den skal bli så "riktig" som mulig over hele brettet. Det finnes et par veldig forskjellige teknikker (la oss se bort fra elektrisk tuner), og jeg merker meg at lyden ikke nødvendigvis er helt riktig oppover hele halsen.

Først og fremst; her er metodene jeg vet om (fiktive navn):

  1. 5-serien. (den "vanlige")
    Holder inn 5. bånd, 6. streng - og stemmer 5 streng etter lyden. Så fortsetter en slik nedover til en kommer til 2. streng, som skal stemmes etter 4. bånd på 3. streng. Sist men ikke minst skal 1. streng stemmes etter 5. bånd på 2. streng.
  2. 5-7 harmonic. (den "viderekomne")
    Du slår harmonic på streng 6, bånd 5, og samtidig på streng 5, bånd 7. Så stemmes streng 5 slik at de to harmoniske lydene er like. Slik fortsetter du nedover, bortsett fra streng 2 som stemmes likt som for 5-serien.
  3. Eric Roche's ultimate. (den "avanserte")
    Denne er litt vanskeligere å forklare, da jeg ikke praktiserer den selv. Men det går på at en sammenlikner harmoniske og ikke-harmoniske noter, alt fra 12. bånd til 3. bånd. I følge boken "Acoustic Guitar Bible" av nettopp Eric Roche er dette den mest nøyaktige tuningen.

Det finnes garantert flere måter å stemme gitaren på. Det jeg lurer på er egentlig; hvilken bruker du, hvordan stemmer den evt. overens med el-tuner, og ER tonene virkelig spot on langs hele halsen? (dvs. kan du holde inne 12 bånd og få rene toner om du kontrollerer med el-tuner eller et supert øre?)

Og hvilken er den mest nøyaktige du vet om?

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg har lenge lurt på hvordan en skal stemme en gitar for at den skal bli så "riktig" som mulig over hele brettet. Det finnes et par veldig forskjellige teknikker (la oss se bort fra elektrisk tuner), og jeg merker meg at lyden ikke nødvendigvis er helt riktig oppover hele halsen.

Først og fremst; her er metodene jeg vet om (fiktive navn):

  1. 5-serien. (den "vanlige")
    Holder inn 5. bånd, 6. streng - og stemmer 5 streng etter lyden. Så fortsetter en slik nedover til en kommer til 2. streng, som skal stemmes etter 4. bånd på 3. streng. Sist men ikke minst skal 1. streng stemmes etter 5. bånd på 2. streng.
  2. 5-7 harmonic. (den "viderekomne")
    Du slår harmonic på streng 6, bånd 5, og samtidig på streng 5, bånd 7. Så stemmes streng 5 slik at de to harmoniske lydene er like. Slik fortsetter du nedover, bortsett fra streng 2 som stemmes likt som for 5-serien.
  3. Eric Roche's ultimate. (den "avanserte")
    Denne er litt vanskeligere å forklare, da jeg ikke praktiserer den selv. Men det går på at en sammenlikner harmoniske og ikke-harmoniske noter, alt fra 12. bånd til 3. bånd. I følge boken "Acoustic Guitar Bible" av nettopp Eric Roche er dette den mest nøyaktige tuningen.

Det finnes garantert flere måter å stemme gitaren på. Det jeg lurer på er egentlig; hvilken bruker du, hvordan stemmer den evt. overens med el-tuner, og ER tonene virkelig spot on langs hele halsen? (dvs. kan du holde inne 12 bånd og få rene toner om du kontrollerer med el-tuner eller et supert øre?)

Og hvilken er den mest nøyaktige du vet om?

Hvis jeg VET at intonasjonen er grei, er den beste måten, i mine øyne, og bare spille den harmoniske noten ved 12 bånd, og stemme gitaren med tuner etter ønsket tuning... Det å spille åpne strenger blir aldri bra...

Link to comment
Share on other sites

Tja. Noe sted må man jo få den første tonen fra.

Dersom jeg spiller alene eller med kun strengeinstrumenter og elektroniske instrumenter så bruker jeg fortrinnsvis elektrisk tuner, eventuelt stemmer dyp E etter en referanse (enten en synth eller nothing else matters om jeg spiller alene) og bruker "5-serien".

Spiller jeg med akkustisk piano stemmer jeg hver enkelt streng etter pianoet i de oktavene pianisten oftest spiller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker litt av hvert av metoder... Live eller på øving med bandet bruker jeg Boss Tunerpedal. Viktig at det "stemmer" med de andre da. Hjemme i sofaen tar jeg det ofte på øret i form av enten 5-serien eller 5-7 harmonics. Er det hakkende galt i forhold til det/de jeg spiller til tar jeg fram et stemmeapparat, slår en tone på pianoet eller stemmer etter låta. Litt av alt, altså.

OT: Et veldig praktisk stemmeapparat er de små klypene man setter på headstocken. har både vanlig mic og piezo, så den funker både på akustisk og på elgitar når det er mye lyder rundt. http://www.guitarfactory.co.uk/images/P/headstock-lrg.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste for min del er at jeg stemmer opp til riktig tone. Bruker ofte oktaver for å godkjenne stemming, men når sant skal sies er jeg ikke så pirkete at jeg stopper i en låt om det låter helt grisete. Spørs selvsagt når og hvor. En Ibanez blir aldri ustemt uansett, så dette er et ikke-tema.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg vet at den er stemt i f.eks E standard, men er blitt litt ustemt, stemmer jeg med 5 serie metoden. Om jeg f.eks skal bytte til D standard pleier jeg å bruke en tuner på e-strengen for å få den riktig også stemme resten ved 5 bånd metoden.

Link to comment
Share on other sites

Ok, men la oss nå være fullstendig batteriløse;

Jeg skal reise som backpacker i 1-2 år, forhåpentligvis verden rundt, og da trenger jeg en "surefire" måte å stemme på. Det vil si - det trenger ikke være "pitch on E", så lenge alle strengene er stemt så perfekt som mulig i forhold til hverandre. Gehøret mitt er ikke godt nok til at jeg hører om en tone er riktig, men jeg hører om de er riktig i forhold til hverandre.

So - what method, purely unplugged, is the best?

Link to comment
Share on other sites

Spill inn en a på mobilen din, så har du med deg kammertonen.

Jeg har spilt så lenge at jeg stemmer alle strengene individuelt, og finstemmer etter å ha dratt et par akkorder. Noen år som gitarlærer, der jeg stemte 16 gitarer flere ganger om uka sånn fort etter hverandre, er god trening.

Med litt trening går de fleste metoder greit. Jeg hadde satset på femtebåndteknikken. Flagioletter blir ikke riktig, på grunn av gitarens konstruksjon.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • David, størrelse betyr ingenting,......🙄 😁,
    • Jeg vil bruke dette gripbrettet hvis jeg får det til, så kan jeg spare det som jeg bestilte til et fremtidig prosjekt istedenfor. Etter binding er ferdig så skal jeg borre ut og lime inlays, også de små  på siden... artig når jeg klarer å la være med fuckups. Har tidligere brukt mye tid på å rette opp og korrigere for diverse feil  ,så langt alt vel på denne. Venter på deler fra gitarist.no, og etpar kjøp på finn. Edit: har veldig stor nytte av disse firkantede aluminiumsrørene, de er helt rette, har skarpe hjørner, veier lite . Jeg  bruker de til planering av treverk, til å frese beine kanter langs, og nå til å lime bindingen, jeg lot gripbrettet ligge litt innafor kanten sånn at bindingen blir liggende flush med underkanten av gripbrettet. Satt på en stripe maskeringstape for å ikke lime gripbrettet fast i aluminiumet. De klypene er også hendige til diverse ting. Liming f eks, istedenfor tvinger. 
    • Binding på gripbrett.
    • Kjøpes fra StewMac, limes med polyeuretan-lim. Jeg bruker Titebond sine lim til alt, trelim, superlim og poly
    • Photoshoot med dette beistet ved "Sverd i fjell", flott søndagsmorgen må jeg si... 🙂  
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.