Web Analytics
Jump to content

Hvordan VIRKELIG stemme en gitar?


Samuro
 Share

Recommended Posts

Ok, jeg har lenge lurt på hvordan en skal stemme en gitar for at den skal bli så "riktig" som mulig over hele brettet. Det finnes et par veldig forskjellige teknikker (la oss se bort fra elektrisk tuner), og jeg merker meg at lyden ikke nødvendigvis er helt riktig oppover hele halsen.

Først og fremst; her er metodene jeg vet om (fiktive navn):

  1. 5-serien. (den "vanlige")
    Holder inn 5. bånd, 6. streng - og stemmer 5 streng etter lyden. Så fortsetter en slik nedover til en kommer til 2. streng, som skal stemmes etter 4. bånd på 3. streng. Sist men ikke minst skal 1. streng stemmes etter 5. bånd på 2. streng.
  2. 5-7 harmonic. (den "viderekomne")
    Du slår harmonic på streng 6, bånd 5, og samtidig på streng 5, bånd 7. Så stemmes streng 5 slik at de to harmoniske lydene er like. Slik fortsetter du nedover, bortsett fra streng 2 som stemmes likt som for 5-serien.
  3. Eric Roche's ultimate. (den "avanserte")
    Denne er litt vanskeligere å forklare, da jeg ikke praktiserer den selv. Men det går på at en sammenlikner harmoniske og ikke-harmoniske noter, alt fra 12. bånd til 3. bånd. I følge boken "Acoustic Guitar Bible" av nettopp Eric Roche er dette den mest nøyaktige tuningen.

Det finnes garantert flere måter å stemme gitaren på. Det jeg lurer på er egentlig; hvilken bruker du, hvordan stemmer den evt. overens med el-tuner, og ER tonene virkelig spot on langs hele halsen? (dvs. kan du holde inne 12 bånd og få rene toner om du kontrollerer med el-tuner eller et supert øre?)

Og hvilken er den mest nøyaktige du vet om?

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg har lenge lurt på hvordan en skal stemme en gitar for at den skal bli så "riktig" som mulig over hele brettet. Det finnes et par veldig forskjellige teknikker (la oss se bort fra elektrisk tuner), og jeg merker meg at lyden ikke nødvendigvis er helt riktig oppover hele halsen.

Først og fremst; her er metodene jeg vet om (fiktive navn):

  1. 5-serien. (den "vanlige")
    Holder inn 5. bånd, 6. streng - og stemmer 5 streng etter lyden. Så fortsetter en slik nedover til en kommer til 2. streng, som skal stemmes etter 4. bånd på 3. streng. Sist men ikke minst skal 1. streng stemmes etter 5. bånd på 2. streng.
  2. 5-7 harmonic. (den "viderekomne")
    Du slår harmonic på streng 6, bånd 5, og samtidig på streng 5, bånd 7. Så stemmes streng 5 slik at de to harmoniske lydene er like. Slik fortsetter du nedover, bortsett fra streng 2 som stemmes likt som for 5-serien.
  3. Eric Roche's ultimate. (den "avanserte")
    Denne er litt vanskeligere å forklare, da jeg ikke praktiserer den selv. Men det går på at en sammenlikner harmoniske og ikke-harmoniske noter, alt fra 12. bånd til 3. bånd. I følge boken "Acoustic Guitar Bible" av nettopp Eric Roche er dette den mest nøyaktige tuningen.

Det finnes garantert flere måter å stemme gitaren på. Det jeg lurer på er egentlig; hvilken bruker du, hvordan stemmer den evt. overens med el-tuner, og ER tonene virkelig spot on langs hele halsen? (dvs. kan du holde inne 12 bånd og få rene toner om du kontrollerer med el-tuner eller et supert øre?)

Og hvilken er den mest nøyaktige du vet om?

Hvis jeg VET at intonasjonen er grei, er den beste måten, i mine øyne, og bare spille den harmoniske noten ved 12 bånd, og stemme gitaren med tuner etter ønsket tuning... Det å spille åpne strenger blir aldri bra...

Link to comment
Share on other sites

Tja. Noe sted må man jo få den første tonen fra.

Dersom jeg spiller alene eller med kun strengeinstrumenter og elektroniske instrumenter så bruker jeg fortrinnsvis elektrisk tuner, eventuelt stemmer dyp E etter en referanse (enten en synth eller nothing else matters om jeg spiller alene) og bruker "5-serien".

Spiller jeg med akkustisk piano stemmer jeg hver enkelt streng etter pianoet i de oktavene pianisten oftest spiller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker litt av hvert av metoder... Live eller på øving med bandet bruker jeg Boss Tunerpedal. Viktig at det "stemmer" med de andre da. Hjemme i sofaen tar jeg det ofte på øret i form av enten 5-serien eller 5-7 harmonics. Er det hakkende galt i forhold til det/de jeg spiller til tar jeg fram et stemmeapparat, slår en tone på pianoet eller stemmer etter låta. Litt av alt, altså.

OT: Et veldig praktisk stemmeapparat er de små klypene man setter på headstocken. har både vanlig mic og piezo, så den funker både på akustisk og på elgitar når det er mye lyder rundt. http://www.guitarfactory.co.uk/images/P/headstock-lrg.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste for min del er at jeg stemmer opp til riktig tone. Bruker ofte oktaver for å godkjenne stemming, men når sant skal sies er jeg ikke så pirkete at jeg stopper i en låt om det låter helt grisete. Spørs selvsagt når og hvor. En Ibanez blir aldri ustemt uansett, så dette er et ikke-tema.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg vet at den er stemt i f.eks E standard, men er blitt litt ustemt, stemmer jeg med 5 serie metoden. Om jeg f.eks skal bytte til D standard pleier jeg å bruke en tuner på e-strengen for å få den riktig også stemme resten ved 5 bånd metoden.

Link to comment
Share on other sites

Ok, men la oss nå være fullstendig batteriløse;

Jeg skal reise som backpacker i 1-2 år, forhåpentligvis verden rundt, og da trenger jeg en "surefire" måte å stemme på. Det vil si - det trenger ikke være "pitch on E", så lenge alle strengene er stemt så perfekt som mulig i forhold til hverandre. Gehøret mitt er ikke godt nok til at jeg hører om en tone er riktig, men jeg hører om de er riktig i forhold til hverandre.

So - what method, purely unplugged, is the best?

Link to comment
Share on other sites

Spill inn en a på mobilen din, så har du med deg kammertonen.

Jeg har spilt så lenge at jeg stemmer alle strengene individuelt, og finstemmer etter å ha dratt et par akkorder. Noen år som gitarlærer, der jeg stemte 16 gitarer flere ganger om uka sånn fort etter hverandre, er god trening.

Med litt trening går de fleste metoder greit. Jeg hadde satset på femtebåndteknikken. Flagioletter blir ikke riktig, på grunn av gitarens konstruksjon.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.