Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fart!


Rokkis

Anbefalte innlegg

Jeg satt å spilte på Steve Vai - Sisters i sted. Det er ikke den letteste sangen man kan finne seg som nybegynner, men en gang må man jo starte med "de vanskelige". Men så finner jeg ut at fingrene mine er ikke er raske nok, så det blir litt .. lagg i det jeg spiller.. Selv om fart ikke er alt i gitarspill, er det da rimelig viktig å kunne flytte fingrene sine fort og uten at man lager masse ulyder underveis. Har begynt å få litt kontroll på lillefingeren, så jeg klarer å treffe sånn cirka der jeg vil ha den. Men ikke når jeg prøver å spille fort. Da flakser den alle veier. Det gjelder forsåvidt alle fingrene. ;)

Hvordan skal man øve opp fart? Jeg er helt blank. Bare å spille sanger jeg kan, føles ikke som om jeg blir noe raskere av, så hva hjelper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Undrer meg stadig over at så mange ikke lærer det seg hvis det er så enkelt og raskt gjort...

Hvis du hvis spille låter som krever litt hastighet, så vil du nok finne motivasjon i å jobbe med de låtene. Da vil det heller ikke bli kjedelig, så lenge du opplever at det går bedre og bedre. Metronom kan du godt bruke i andre øvelser også, for å bedre din egen time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips metronom er kjempe fint etc men et tips for og få opp finger kontrolen er og spille på e strengen, den mørkeste bånd 1234 også 4321 hvor du da bruker pekefinger på bånd 1 også videre. prøv det på den øverste strengen først også kan man ta det videre nedover på alle strengene det er ingen skala men en fin fingerøvelse hvor du lærer deg og bruke alle fingrene når du spiller. Når du prøver så er det viktig og ikke overdrive da man fort kan få en betennelse av og gjøre det samme mønster hele tiden.

Håper det hjelper noe !!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metronom? Hva er det?

Tror ikke problemet ligger i fingerplasseringen, men det er bare det at jeg ikke treffer rett når jeg flytter fingrene fort. Styrer jo med noen øvelser, merker jeg har mer og mer kontroll på fingrene. (selv om jeg bare har spilt øvelsene sånn at de sitter i hodet)

Øve, øve, øve ja. Holder på så busta fyker.

-

Mens jeg allerede var i gang med å spørre.

Kan noen anbefale noen sanger jeg kan lære noe av? Bare spille de jeg har lyst til gir meg ikke så mye.. Synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke glemme at når du øver på å spille fort, så må du også lære deg å synkronisere bevegelsene mellom begge hender. Pass på å lære alternate picking såpass godt at det går automatisk.

Mange er kanskje uenige i dette, men jeg liker å spille skalaer opp og ned. Jeg føler at det har hjulpet en del. Varier med Dur, moll pentatonic osv.

Enda en ting du må huske er at det er viktigere og treffe perfekt en at du spiller motorsag over gripebrettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en god øvelse (tempo velger du sjølv):

|-----------------------------------------1-2-3-4-5-4-3-2--------------------------------------------------|

|---------------------------------1-2-3-4-----------------5-4-3-2------------------------------------------|

|-------------------------1-2-3-4---------------------------------5-4-3-2----------------------------------|

|-----------------1-2-3-4-------------------------------------------------5-4-3-2--------------------------|

|---------1-2-3-4-----------------------------------------------------------------5-4-3-2------------------|

|-1-2-3-4---------------------------------------------------------------------------------5-4-3-2--3-4-5-6-|

Forsett ned så langt du vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp to trinn, ned et trinn:

Em arpeggio (E G H)



-----------------7----12~

------------8------8-----

--------9-----9----------

---9------9--------------

-7---10------------------

-------------------------

Am arpeggio (A C E)



-------------8----12-8-17~--

--------10-----10-----------

---9-------9----------------

-7---10---------------------

----------------------------

----------------------------

øv som 8ttende deler, og deretter som åttendelstrioler (3 noter på tiden til to). Neste skritt kan være å ha 16 deler. Skift mellom de tre. (åttendedeler opp, sekstendeler ned og trioler opp igjen)

Opp to trinn, ned et trinn er bare en måte. Eksperimenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.