Gå til innhold

Faktor

Medlem
  • Innholdsteller

    856
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutral

Om Faktor

  • Rang
    Jazzlærling

Contact Methods

  • Website URL
    http://

Profile Information

  • Bosted
    Bergen
  • Interesser
    Jazz, Funk, Musikkteori - Gitar, saksofon
  1. Grunnen til at tolvtoners systemet du skisserer ikke er fordelaktig, er vel at ikke alle tonene i en toneart har like høy status - rett og slett. Du vil finne at de fleste melodiene som du hører i hodet, faller stort sett innenfor en eller to tonearter. Hadde vi hatt en lang musikktradisjon for atonalitet hadde nok ditt tolvtoners system vært i bruk, men faktum er at den vestlige musikktradisjonen er i all hovedsak Tonal. Men det er en artig diskusjon
  2. De millionene av gitarister som prøvde å bli som han kunne heller ikke noter. Tør du ta sjangsen på at du er en Jimi Hendrix? Isåfall, hvorfor sitter du her og leser dette? Hvorfor ikke av med pc'en og frem med gitaren? Erlig talt, jeg trodde den romantisistiske dyrkingen av genier var ganske avleggs. Musikk er også et håndverk! Lær deg så mye som mulig!
  3. Enig. Øv halvparten så fort, da blir det lettere å se hvor feilene ligger.
  4. Jeg syns faktisk ikke modes er det viktigste. Det beste hadde vitterlig vært om man internaliserte lyden av alle de tolv intervallene over den akkorden, og bare tenkte intervaller når man spilte, for jeg tror det er det som vi vil til slutt uansett. Men klart i innlæringsfasen er det greit å bare øve i en mode kanskje. Personlig så foretrekker jeg å tenke på det som utvidede akkorder i stedet for moder. Da blir det nemlig nesten et slags hierarki over spenning og. Jo høyere tall (dorisk = m13 = 1 b3 5 b7 9 11 13) jo høyere spenning. Grei tommelfinger regel da iallefall, og det kan bryte opp skalafiksert improvisasjon og kan kanskje lettere knytte akkordtoner og skalaer sammen
  5. Har selv også den boken, og det er mye bra og hente der, selv om jeg kanskje syns han fokuserer litt for lite på notene i skalaene. Men du må tenke litt over spørsmålet ditt. Hvis du syns det høres bra ut, hva er vel da problemet? Når det gjelder akkorden Em/E5 så kan den tilhøre enten Emoll/Gdur (E F# G A H C D), Amoll/Cdur (C D E F G A H), Hm/Ddur (H C# D E F# G A) eller også kanskje Dmoll/Fdur (D E F G A Bb C). Du kan veksle mellom å bruke disse fire skalaene, og det du egentlig gjør er da å enten spille E Eolisk, E frygisk, E dorisk eller E frygisk. I tillegg har du jo også moll pentaton (E G A B D) som du selv sa. Hva lurer du egentlig på?
  6. Kult! men bare et par spørsmål: 1. Hvor har dere spillejobb planer? 2. Hvor mange ganger øving i uken? 3. Gjennomsnittlig alder i bandet?
  7. Kan også anbefale Earmaster, ikke bare til rytme men andre ting og. Ellers så en liten artig kuriosa: Det fins 2^8 (256) forskjellige måter å gruppere bare åttendedeler i en takt. For bare sekstendeler er det (2^8 * 2^8) = 2^16 = 65536 forskjellige kombinasjoner.
  8. Ja forsåvidt enig i det med synthen og bassen. Hvis folk bare kan kommentere gitaren, som er det jeg spiller, så hadde det kanskje vært greiere
  9. Ligger en 19 minutters jam her som jeg ber folk skjekke ut! http://www11.nrk.no/urort/user/?id=29706 Alt som var avtalt på forhånd var G moll. Vi mangler trompetisten på denne innspillingen desverre da. Vel? Vær ærlige, livet er for kort for broddløs kritikk.
  10. Jeg har ikke gått noe på noe videregående med musikk, selv om jeg skulle ønske jeg hadde gjort det. Så jeg vil si ja, men at det krever mer innsats og at det kanskje blir vanskeligere - ja.
  11. Du kan sikkert analysere det utifra et tonalt perspektiv, men det var ikke det jeg tenkte når jeg snekret opp akkordene. Hvordan fikk du Emmaj7 i Eb dur til å bli I(#5,b9) forresten? jeg ville heller kalt det bIIm-maj7. Artige og vanlige erstatninger jeg syns er fine og greie: D over Cmaj7 (D F# A gir oss 9,#11, 13) Fdim over G7 (F Ab Cb gir oss 7, b9, 3) Db over G7 (Db F Ab gir oss #11, 7, b9) Am over Dm7 (A C E gir oss 5, 7, 9) Noen jeg fant på. Men de burde kanskje vært litt mer systematisk.
  12. Altså i prinsippet så vil jeg si du kan bruke hva som helst, ihvertfall i komposisjon. Gitt en meloditone X så har man 12 grunntoner å velge mellom. For hver av de 12 grunntonene kan man ha 4 forskjellige treklanger, og 5-7 forskjellige firklanger. (litt usikker). Om det høres bra ut eller ikke avhenger vel av hva som kommer før og etter. Konkret eksempel. La oss si vi har en fin liten melodi som følger: Eb C D Eb: Jeg har lyst til at dette skal være en stor septim (maj7) over en moll akkord, for det er det jeg hører i hodet. Oki, da blir akkorden under Eb noten (som vi omtolker til D#) en Emoll-maj7 akkord. C: Dette derimot hører jeg i hodet må være en stor none (9) over en durseptimakkord. Da blir akkorden Bb7. D: Dette er hører jeg må være en forstørret undesim (#11) over en maj7 akkord. Akkorden under blir Abmaj7. Hvordan dette høres ut vet jeg ikke, for jeg er desverre ikke flink nok til å forestille meg det enda. Men jeg skal prøve. Det var ikke _så_ ille. Poenget mitt er at her har jeg tenkt note for note, uten tanke for hvilken toneart jeg er i eller hva slags funksjon akkorden har. De akkordene jeg valgte valgte jeg fordi jeg syns det passet med meloditonen.
  13. Fant forresten en liten side (ved hjelp av google, som jeg burde brukt før jeg startet denne tråden, men da hadde jo vi ikke fått vår lille prat) http://www.stevegiordano.com/art_interview.htm Er noen lydklipp som jeg hører igjennom nå, hittil er det lite impresjonisme, kanskje det er en tittel man liker å smykke seg med for å virke intellektuell?
  14. Nei det var et velkomment innspill, for all del. Så du vil ikke regne Erik Satie som en del av hard-core impresjonismen men noe som ofte slåes sammen med impresjonismen på grunn av at de levde samtidig? Wikipedia har som alltid noe nyttig her. http://en.wikipedia.org/wiki/Impressionist_music Fin fin diskusjon forresten! Edit: Så det fins ikke noe impresjonistisk jazz? Er det en selvmotsigelse?
  15. Hohoi! Najs gitar. Må jo få shinet den opp igjen da vel!
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.