Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Faktor

Medlem
  • Innholdsteller

    856
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutral

Om Faktor

  • Rang
    Jazzlærling

Contact Methods

  • Website URL
    http://

Profile Information

  • Bosted
    Bergen
  • Interesser
    Jazz, Funk, Musikkteori - Gitar, saksofon
  1. Du kan sikkert analysere det utifra et tonalt perspektiv, men det var ikke det jeg tenkte når jeg snekret opp akkordene. Hvordan fikk du Emmaj7 i Eb dur til å bli I(#5,b9) forresten? jeg ville heller kalt det bIIm-maj7. Artige og vanlige erstatninger jeg syns er fine og greie: D over Cmaj7 (D F# A gir oss 9,#11, 13) Fdim over G7 (F Ab Cb gir oss 7, b9, 3) Db over G7 (Db F Ab gir oss #11, 7, b9) Am over Dm7 (A C E gir oss 5, 7, 9) Noen jeg fant på. Men de burde kanskje vært litt mer systematisk.
  2. Altså i prinsippet så vil jeg si du kan bruke hva som helst, ihvertfall i komposisjon. Gitt en meloditone X så har man 12 grunntoner å velge mellom. For hver av de 12 grunntonene kan man ha 4 forskjellige treklanger, og 5-7 forskjellige firklanger. (litt usikker). Om det høres bra ut eller ikke avhenger vel av hva som kommer før og etter. Konkret eksempel. La oss si vi har en fin liten melodi som følger: Eb C D Eb: Jeg har lyst til at dette skal være en stor septim (maj7) over en moll akkord, for det er det jeg hører i hodet. Oki, da blir akkorden under Eb noten (som vi omtolker til D#) en Em
  3. Ah, takk for innspill herr Bach. Det er velkomment
  4. Gibson ES-175 Har selv spilt på en brukt til 30 000 (!!!) och det var bare som om uante soniske muligheter skrek ut fra den gitaren.
  5. Ble litt nysjerring på "Visual Kei", så jeg skjekket det på wikipedia.org http://en.wikipedia.org/wiki/Visual_kei for andre som måtte være interessert. Nå vet jeg ikke om det som står der er relevant da men det er nå noe for meg som aldri har hørt det uttrykket før. EDIT: Eyh Admko - jeg har prøvd å svare litt på tråden din om komponering.
  6. Hm, litt vanskelig å gi kommentarer men skal forsøke. Å kjøre oppunder riffene som du sier. Bare å spille samme akkorden kan jo hjelpe. Litt dissonante akkorder på orgel er digg det. Så analyser og finn akkorder fra riffene og så lager du orgel linjer ut ifra det. Mye av det kule med orgel er den "skrikende" greien man får hvis det er tette klanger, så det kan være en fordel å utnytte. Ikke vær redd for å dra i gang feite ti-fingers-akkorder heller for å drive musikken mot klimaks.
  7. John Coltrane: Miles Davis: Joe Pass: Wayne Shorter: Debussy: Bach: Opeth: In Flames: Death: Photek: Aphex Twin:
  8. Jeg og vil, men er det noen som kan hoste filer? EDIT: Bra video Jon Henrik! Du spiller med selvsikkerhet, kontroll og "feel". Hvis du var misfornøyd med dette vil jeg gjerne høre et take du er fornøyd med hehe
  9. Veldig bra dette her Kunne likt å hørt det med litt mindre klang som Phoncible sa, men mye bra ideer ute og gikk. Fint backingtrack og, hva er det - Band in a box eller noe annet? jeg kunne ikke fått et eksemplar kanskje?
  10. Helt riktig det hkh, jeg hadde ikke lest hverken Musikkteori eller Musikklære når jeg skrev posten. Det er en artig måte å finne nye voicings på for oss gitarister. Hvis man systematisk finner frem alle mulige voicings for alle strengegrupper i tett leie er det lettere å spre disse ut å finne de åpne voicingene. Har du også et godt norsk ord for "Voicing"?
  11. Faktor

    Hei!

    Jeg mener også at en del misforstår hva det faktisk vil si at Cdur skalaen passer over et sett med akkorder. En skala er bare en samling med noter/frekvenser. Hvordan de brukes - rytme, rekkefølge, hastighet, timbre, vibrato og melodisk innhold (hva er nå det for noe egnetlig?) er opp til komponisten/improvisatøren. Skalabegrepet er rett og slett en abstrahering over hvilke toner man på forhånd vet vil passe over akkorden på et gitt tidspunkt. Den ultimate abstraheringen vil være å anbefale den kromatiske skalaen for alle akkorder, men dette blir for vanskelig og uangripelig ettersom de melodi
  12. Jazz Teori - Grunnleggende prinsipper En gul bok som du bør få på nærmeste musikkforhandler. Ganske bra og kul. Veldig heavye deler om arrangering, men det kan man hoppe over. Mye tøft om progresjonsteori
  13. Det finnes ingen som tabber jazz så da blir det jeg lærer meg enten med noter eller på øret. Ikke søren om jeg greier å plukke akkorder, siden halvparten av tiden så er de substituert og erstattet til nordpolen fra den opprinnelige akkorden. Jeg lærer soloer med osmose foreløpig da. (Fin måte å si at jeg ikke gidder å lære meg å spille dem, men synger med ) Men å se helt bortifra tab det gjør jeg ikke. Kan lære koselige akustiske sanger ganske så kjapt med tab.
  14. (Du kan faktisk slette den selv, er en sånn liten X til høyre der med edit og quote) EDIT: nei det kunne man visst ikke. crap.. (slett denne posten og :oops:)
  15. Palm muting er ikke bare til rock/metal – det funker veldig bra til f.eks kjappe løp innenfor blues/jazz og.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.