Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Brukt vs. ny gitar


Hawkland

Anbefalte innlegg

Jeg har nå tenkt å kjøpe en telecaster til rundt 12000. Det skal være en amerikansk modell. Helst så mørk som mulig, da jeg har lyst til å få en skitten og mørk tone, først og fremst til country og blues.

Problemet er at jeg ikke helt veit åssen jeg skal gå fram. Når man kjøper en brukt gitar, er jo problemet det at man ikke helt er sikker på i hvilken stand gitaren vil være i, og om man i det hele tatt trives med gitaren. Det er jo ikke alltid like lett å få testet den ut, iallfall hvis eieren bor langt una. Når man kjøper den ny, blir det jo dyrere, men på samme tid vet man jo hva man får. Jeg må uansett ut og teste gitarer i butikker.

Regner for øvrig med at dette har blitt diskutert en del tidligere, så i grunn er jo dette også en "skal kjøpe ny gitar-tråd", men jeg håper noen kan gi noe input på om det finnes noen ordentlig gode telecastere i denne klassen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kjøper brukt, kan du selge den igjen uten tap.

Du kan jo også teste gitarer i butikk, og så kjøpe samme gitar som du testet. Har du testet flere eksemplarer, vet du jo egentlig hva du får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spør om all mulige spørsmål, stand, eiere, evt hvor den er kjøpt, historikk... Be selgeren sende MASSE bilder fra alle vinkler, + evt bondslitasje... og om det er riper\skader i gitaren be ham om å sende detaljerte bilder (nærbilder) av skaden...

Det kan lønne seg å kjøpe over ebay om du tenker økonomisk... Jeg har hvertfall en god erfaring fra kjøp av gitarer fra ebay (USA). Raskt noen tusenlapper spart... (kommer dog. ann på kursen).

Lykketil med gitarkjøp. Er eier av Telecaster med skev hals om du er intressert, kan få den billig. retting eller bytting av halser er barnemat for en gitarreperatør, og ikke er det så dyrt heller?(correct me if im wrong. Gitaren har også småskader, men funker topp. Du sier så mørk som mulig? mener du av farge eller mener du av lyd? type pu?

Iallefall gitaren er en American Standard Tele 1997/1998 årgang, i den mørke tricoulor sunburst utgaven. Gi lyd på PM om du er interessert.

EDIT: du skal kunne få en rimelig flott tele for 12k...

Endret av thimzity
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner ting som blir solgt i veldig god stand.

Her er det en som selger sin Fender Telecaster american deluxe..

tror dem ligger på rundt 14 - 15 k nye?

Han selger den for 9k.. og IMO så er det et jævla bra kjøp, om selger meiner det han skriver,

og i tillegg synest jeg det er blandt en av de fineste tele`ene jeg har sett.

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...ll&tot=null

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt Vs Ny er alltid et vanskelig spørsmål.

Jeg er litt "samler" og når jeg kjøper meg gitarer så er ofte grunntanken at jeg vil ha en gitar som er ny, bare min og som bare jeg har spilt på. Det er noe eget med det å ha en gitar man vet er i god stand. Da har man også en mye bedre sak i forhold til garanti, service, justering, vedlikehold (jeg skjønner ikke hvorfor noen butikker selger skikkelige gitarer uten å ha gratis service på dem i ettertid, det er jo lite jobb for fagpersoner). Rett og slett vet du at gitaren du kjøper er perfekt. (hvis den ikke er det er det enten fabrikken, transporten eller butikkens feil, og dermed en garantisak.

Ellers kan du selvfølgelig spare penger på å kjøpe brukt, og hvis du vet hva du skal lete etter er det fint mulig å finne helt strøkne brukte gitarer til en billigere penge enn veiledende pris i butikk. Særlig hvis man bestiller fra USA (det gjør jeg aldri, for jeg har et prinsipp på å alltid spille på en brukt gitar før jeg kjøper den, men det er jo mange som gjør det og er veldig fornøyde!)

Nå er jeg kanskje litt partisk siden jeg tross alt driver Backstage Musikk og lever av at folk kjøper nye gitarer (vi selger noe brukt, men da er det helt spesielle ting som Rickenbacker eller Fender), så ikke ta alt jeg sier for god fisk. Det er alltid en vurdering, men jeg ender aboslutt oftest opp med en ny gitar (men er i markedet for en brukt jazzgitar nå (som bruks-gitar som ikke blir behandlet særlig pent))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper gjerne brukte pedaler og forsterkere, men når det gjelder gitar så er jeg litt mer skeptisk til å kjøpe brukt. Mulig min frykt er urealistisk, men jeg er redd for skader og problemer som kan dukke opp på et senere tidspunkt. Det være seg en hals som har en svakhet jeg ikke ser under prøving, dårlige loddinger dersom eier har byttet elektronikk eller lignende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe brukt er helt uproblematisk etter min erfaring. Selvsagt er det best å prøve en gitar før man kjøper den, men å prøve en tilsvarende modell på en butikk eller hos en venn gir deg jo også en pekepinn på hva du kjøper.

Det er rett og slett egentlig ikke så fryktelig mye galt med gitarer som mange tror :) En tele er ekstremt enkelt konstruert rent mekanisk og småfeil kan utbedres enkelt. Så lenge halsen er rett, og båndene ikke er helt nedslitte spiller de aller fleste helt ok etter min erfaring.

Den store fordelen med å kjøpe brukt foruten prisen er jo gjerne at du får en gitar med litt mer "sjel" som er ferdig "innspilt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper gjerne brukte pedaler og forsterkere, men når det gjelder gitar så er jeg litt mer skeptisk til å kjøpe brukt. Mulig min frykt er urealistisk, men jeg er redd for skader og problemer som kan dukke opp på et senere tidspunkt. Det være seg en hals som har en svakhet jeg ikke ser under prøving, dårlige loddinger dersom eier har byttet elektronikk eller lignende...

Skader og problemer er ikke så enkle å skjule på en gitar etter min erfaring, de gir seg gjerne til kjenne ganske så umiddelbart hvis de påvirker gitarens funksjonalitet/spillbarhet. Dårlige loddinger, lar seg vel stort sett ordne på 2 minutter og halser med "svakheter" unngår du enkelt hvis du tester alle bånd på alle strenger, sjekker at halsen er noenlunde rett og at truss-rod lar seg dreie.

Generelt sett er jo levetiden på en gitar mye høyere enn på pedaler og spesielt forsterkere. Hvis du er redd for dårlige loddinger eller skjulte problemer må du absolutt ikke kjøpe brukte forsterkere i alle fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du en helt ny gitar til 10k, så er den plutselig verdt 3k mindre om bare et par måneder. Går på en smell viss du skal selge igjen.

Kjøper du brukt, så er det av og til at man kan tjene penger på å selge den igjen dersom du fikk den for en god pris.

Mange her på forumet som hadde hatt 2x mindre utstyr viss de bare handlet nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe brukt er helt uproblematisk etter min erfaring. Selvsagt er det best å prøve en gitar før man kjøper den, men å prøve en tilsvarende modell på en butikk eller hos en venn gir deg jo også en pekepinn på hva du kjøper.

Det er rett og slett egentlig ikke så fryktelig mye galt med gitarer som mange tror :) En tele er ekstremt enkelt konstruert rent mekanisk og småfeil kan utbedres enkelt. Så lenge halsen er rett, og båndene ikke er helt nedslitte spiller de aller fleste helt ok etter min erfaring.

Den store fordelen med å kjøpe brukt foruten prisen er jo gjerne at du får en gitar med litt mer "sjel" som er ferdig "innspilt".

Dette er min erfaring og, og jeg har kjøpt "etpar" brukte gitarer :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper helst brukt grunnet pris . Liker å prøve og ta & føle litt på sakene og da utgår utenlandsk netthandel av utstyr for min del.

Har kjøpt noe av mitt utstyr fra norske privatimportører b.la dritfetegitarer.com og har bare positivt å komme med angående han karen.

Kjøpte endel gitarer og forsterkere nytt i tenåra og var ikke fornøyd, bytta stadig inn til noe annet og tapte masse penger.

Nei, kjenner på kroppen når gas'en en riktig og det bare er sånn at den tingen skal du ha. Da handler jeg, ;) ikke før

Har ikke hatt GAS på over ett år nå, fornøyd med det jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper som oftest bare brukt.

Kanskje kjøpt 1 gitar ny...jeg har aldri hatt noen problemer med brukt utstyr.

De fleste nye er nok litt tvilsom ovenfor dette med å ikke få prøvd gitaren, og vilken stand den kanskje er i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt ekstra stas å kjøpe ny gitar da. Helt ripefri og fin.

På den andre siden hvis du kjøper brukt trenger du ikke være like redd for å få den første ripa ettersom noen andre helt sikker har fikset dette for deg^^

Og så kan en dyr gitar fort bli dobbelt så billig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler med ny:

- Den er ny

- Butikken du kjøper den hos kan være behjelpelige med service

Fordeler med brukt:

- Billigere

- Lettere å få tak i utgåtte modeller

- Man slipper som regel å tenke på ting som at halsen kan bøye seg, i hvert fall om gitaren er et par år gammel

- Dersom man vil selge igjen, taper man lite til ikke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.