Gå til innhold

thimzity

Medlem
  • Innholdsteller

    237
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

3 Neutral

Om thimzity

  • Rang
    Gitarrocker
  • Bursdag 03. jan. 1990

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  • Bosted
    klepp
  1. Hei, driver å starter opp noe nytt, vi har ikke begynt enda, men prøver å samle til en jam. Hvis du er interessert, gi en lyd.
  2. I disse trådene er det mye snakk om "hvordan mixe en låt?", "tips og triks til god mix", "hvilken mic bør jeg kjøpe?", "Hvilke monitorer er best til lavest mulig pris?" og så videre, men akkustikbehandling av hjememstudio/kontrollrom er skjeldent nevnt. Ønsker å meddele litt av min erfering ifm. dette, samt hva dere hva dere har på hjertet ang. dette temaet, har du behandlet ditt hjemmestudio? Hvordan? Merkant forskjell?... Hvorfor er lydabsorbsjon viktig? Jeg ser mye rundt forbi på både på dette og andre formuer hvor folk er villige til å bruke tusenvis av kroner både på miccer, lydkort og monitorer. Min erfaring er at monitorene kan være så dyre og gode man bare vil, men dersom vegger er bare og reflekterer lyd, vil man sitte å mixe lyden av rommet, ikke lyden som kommer ut av monitorene. Spesielt dersom minotorene dine står tett i vegg, da vil lyd-refleksjonen fra veggen treffe ørene dine nesten samtidig med lyden fra monitorene, dermed vanskelig å få en god mix, dette skaper forøvrig også en filtereffekt, som kan fjerne frekvenser fra lydbildet. Ved behandling vil man også oppnå bedre råopptak, vi som jobber i hjemmestudio har skjeldent plass til vocalbooth eller eget opptaksrom, så dette er en gynstig også for opptak. Hvordan? Profesjonelle opptaksrom består av mye omfattende arbeid, oftest bygget med et "rom inni rommet" og er nok lite gynstig til hjemmestudio-bruk. Det finnes mange løsninger på dette, man kan lage paneler selv med rockwool (youtube og google har guider på dette), dersom man har lite å rotte seg med. Ellers finnes det ulike "kits" spesifikt laget og designet for hjemmestudio bruk. Selv har jeg Auralex Roominator project 2, avshop.no selger disse for 5 lapper og dekker mitt rom på 10kvm helt perfekt. Sofaer, gardiner, tepper, madrasser og bokhyller(selvsagt med bøker i...), er også brukbar lydabsorbering. Bokhyller er forøvrig gynstige som bassfeller i hjørner av rommet. Hvor i rommet? Har du begrenset med materialer er nok veggen foran mixeposisjonen (bak monitor) viktigst, dette vil være første punkt hvor lyden reflekterer, dekk så mye av veggen som mulig. Deretter til høyre og venstre for mixeposisjon i "ørehøyde", et godt tips for dette er "speilt-trikset" be om en hjelpende hånd og før et speil langs veggen til du ser elementet i monitoren i refleksjonen fra speilet. Dersom du har vegg-vegg teppe eller vanlig teppe på gulvet, kreves det lite i taket, men dersom det er parkett eller betong gulv, bør en også behandle taket like over mixe-posisjon. Til slutt vil lyden reflektere fra veggen bak deg og bør også behandles hvis mulig. Bassfeller: Det mest utfordrende med behandling av såkalte "soveromsstudio" er bassfrekvenser, i og med at bass frekvenser er lange og kraftige har de en tendens til å fly rundt og skaper et uklart bilde for deg og din mix. Disse frekvensene har en tendens til å ta turen opp i rommets øvre-hjørner, så ved behandling av disse områdene kan man oppnå et relativt brukbart resultat. Dersom rommet ditt er kvardratisk vil du ha en større utfordring med bassfeller og for å få et best mulig resultat bør også vinkler fra vegg og tak behandles i tillegg til hjørner. Hele grunnen til denne posten er fordi jeg selv har gått i denne fellen, brukt tusenvis av kroner på utstyr og sittet igjen med elendige mixer. Det sagt, finnes det selvsagt ingen "magic black-box" som gjør alt perfekt, men dette er i min oppfatning en veldig god invistering. -Thimzity
  3. Det beste for en fin mix er å ha så lite modulerende tidlig i effekt chainen. Jeg vil anbefale og kjøre delay og reverbs i bus, slik at dynamiske (comp, eq, limiter) effekter ikke påfvrker disse (personlig synes jeg det blir bedre). Nå vet jeg ikke hvilken daw du bruker, men jeg pleier alltid kjøre lowcut på alle busene, Kjør gjerne en 200hz lowcut. eller mindre.(man vil helst ikke ha med lave frekvenser på delays og rev). Annet enn det, ville jeg mixet gitar som om det var vocal og deretter frigjøre rom til vokalen dersom vokal skal på i ettertid... spesielt om det er lead. Viktigst av alt, få så rent og fint råopptak som mulig, det er et tapsprosjekt å prøve å mixe et dårlig opptak. Lykketil.
  4. Nt-1 er en helt kurant lav-budsjets stormembran mikrofon. Det er en mic som er ofte brukt og et godt utgangspunkt da den er rimelig populær blant hobbyprodusenter / musikere. Hvis du kommer over en PG42, vil jeg anbefale den på det sterkeste dersom det er denne typen mic du går for.
  5. Rode sin NT serie funker jo bra spesielt NT-55 (studiopar er nydelig på akkustisk gitar), selv har jeg en sE-4 som jeg bruker mye på akkustisk gitar, og låter meget fint. På vokal blir slike cigar-miccer ofte litt for følsomme. Jeg vil defintivt anbefale en stormembran mic dersom du vil bruke den på flere bruksområder, som du nevner på både vokal og gitar. microfoner jeg har god erfaring med i din prisklasse: Stormembran: AKG Preception Sure PG42 Småmembran (cigar) Se4 NT-55 Alle disse er knall miccer til under 2 lapper. Lykke til.
  6. Vel, at cubase er like mye bransjestandard som Logic og Pro Tools er feil. Det kan du være så vrang du vil på, men det stemmer ikke. Du får vel strengt tatt ikke noe som helst fra lånekassen, dog en viss sum av totallånet blir omgjort til stipend ved fullført/godkjent på eksamen og mottatt studiepoeng, viktig å ha riktig info... Og jo, man kommer langt med et hjemmestudio i dagens muikkbransje. Mange store artister/produsenter i dag har nådd millioner av fans fra sitt soveroms-studio med så lite som en laptop, headset, kassegitar og en mic. Hvis du ønsker å jobbe som lydtekniker i TV2 under innspilling av Idol, så mister du nok noe av kreativiteten. Men det fins andre retningslinjer å ta, både som produsent, musiker og låtskriver, eventuelt alle tre. mange produsenter i dag er i praksis alt fra manager til låtskriver, komponist og musiker, det er opp til en selv hva man går for og hvilke kvaliteter man har. Det er ikek sagt at du er dømt til en lydtekniker jobb hos en lokal radiostasjon. Det er på mange måter som å være artist, man må være flink, selge seg selv og sitt produkt, bygge nettverk og ha god forståelse og kunnskap om alle aspekter innen musikk, alt fra historie til lydteknisk... OG det er vel først og fremst det disse studiene prøver å gi et grunnlag for, om de lykkes eller ikke, det kan vel diskuteres.
  7. Hei, Jeg ville levert den tilbake igjen, grunnen til at den klirrer er fordi strengene ligger for nærme gripebrettet og klirrer derfor borti båndene når du spiller. Dette kan fikses ved å justere salen i broen. Jeg har aldri hatt inntrykket av at Morgan er av særlig høy kvalitet, men uavhengig av merke burde vel ikke en ny gitar lage "buzze" lyder:) Lykke til.
  8. Hei, jeg har selv ikke studert på Noroff, men har studert musikkproduksjon ved høgskolen i Hedmark. Jeg sitter selv igjen med samme følelsen som Cristopher har her. At de kjører Cubase forstår jeg heller lite av da Pro Tools og Logic pr. i dag er bransjestandard. Jeg merket at jeg mistet fort gnisten da jeg vi fikk spesifikke oppgaver som ikke ga meg muligheten til å fly på mine kreative vinger. Det jeg satt igjen med etter første året var egentlig bare en gennerell forståelse på hvordan musikkbransjen fungerer i Norge... Noe man klarer å lese seg gjennom på et par ukerstid. Jeg personlig synes ikke det er en god idè å studere ting som er veldig personlighetsavhengig og som Cristopher sier, drevet av engasjement. Det kommer litt ann på om det er en produsentrolle du fremtidig ser deg selv i, eller om det er en reint lydteknisk. Brenner du for musikk og vil bli noe, så står det på deg selv, man har full tilgang til alt av midler man trenger for å lykkes. Prisen du betaler for å gå på noroff i 3 år kan kjøpe deg mye bra studio-utstyr. Håper svaret hjalp littegrann, lykke til på ferden !
  9. Hei Alle, Er på jakt etter sangpedagog for voksen mannlig vokalist. Har stortsett bare funnet "showskoler" for barn og logopeder... På forhånd takk.
  10. Heisann, er på kikk etter medlemmer til nytt prosjekt Noen lunde samme sjanger/stil ta kontakt på thimzity@gmail.com hvis det høres interessant ut, så tar vi en prat?
  11. Heisann, høres inteessantut ! er selv gitarist, men ingen vokalist, kunne vert interessant å fått til noe ? Ta kontakt med meg på thimzity@gmail.com så tar vi en prat?
  12. Heisann, Mitt forsøk på en cover av min favoritt låt av Joe. http://www.youtube.com/watch?v=mw6qhaEW9Gg&feature Cheers!
  13. Heisann, Trenger vel ikke si mer enn at vi er et band fra Stavanger som spiller melodiøs pop/rock, bandet har eksistert siden 2009 men har blitt oppdatert med to nye medlemmer i fjord (inkl. meg selv). Vi har nylig vert i "studio", her er resultatet: http://www.nrk.no/urort/Artist/ReturnoftheAmazingStart/default.aspx Ris og ros oppfordres! Ty - peace. /Thim ---------- www.returnoftheamazingstart.com http://www.facebook.com/#!/returnoftheamazingstart
  14. Oj, der kom plutselig denne frem:P hehe, la nettop ut en ny låt her. Jeg har jo selvsagt fått innflytelse fra å høre og se andre spille, men stortsett selvlært ja. Takk forresten
  15. Tusen takk for fine ord! Setter stor pris på det!
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.