Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Brukt vs. ny gitar


Hawkland

Anbefalte innlegg

Fordeler med ny:

- Den er ny

- Butikken du kjøper den hos kan være behjelpelige med service

Fordeler med brukt:

- Billigere

- Lettere å få tak i utgåtte modeller

- Man slipper som regel å tenke på ting som at halsen kan bøye seg, i hvert fall om gitaren er et par år gammel

- Dersom man vil selge igjen, taper man lite til ikke noe.

Et par punkter jeg vil legge til:

Fordeler med ny:

- Garanti og reklamasjonsrett - Vi har en sterk kjøpslov i Norge, og en av de beste garanti og reklamasjonslovene i hele verden. Det er mye mer å hente ved å kunne returnere en gitar enn bare det å få god service og setup (selv om det selvfølgelig er viktig).

- Du vet at du får nøyaktig den varen du ba om, og slipper å forholde deg til usikkerhet og betalingsproblematikk.

Fordeler med brukt:

- Bedre samfunnsøkonomi og miljøpolitikk å ha gjenbruk av varer fremfor å produsere nytt (ikke mange som tenker på det, men det er jo noe man kan ha i bakhodet. Jeg er en hykler der siden jeg stort sett kjøper nytt, men det kan jeg leve med)

- Man har mulighet til å bytte gammelt utstyr inn i annet utstyr. Det er ikke alle varer som er interessante for en instrumentbutikk å selge brukt, og derfor vil disse muligens bli stående og støve hvis man ikke bytter dem igjen. - Vanskelig omsettelige varer får dermed en verdi...

Ellers må jeg legge til at det med at halsen ikke bøyer seg etter tid er en sannhet med modifikasjoner. Særlig i Norge der fuktigheten varierer veldig og er veldig lav på vinteren kan du få en utvikling av halsen selv etter mange års stabilitet, særlig ved en geografisk forflytning. Har sett flere gamle gitarer som har blitt flyttet fra fastlands-europa eller USA f.eks til Norge der treverket plutselig har utviklet seg over tid etter en geografisk forflytning. Husk at sørstatene i USA har en ekstrem luftfuktighet som på sommeren gjerne ligger på rundt 90% (selvfølgelig målt relativ luftfuktighet) Det var jevnt over rundt 95% da jeg var der i 2002. Det tryggeste valget for meg ved import fra "over seas" må være Kanada. De har et klima som ligger mye tettere opp mot vårt klima og kanadiskproduserte gitarer bruker gjerne kanadisk treverk (fremfor mer tropisk treverk) som har en tendens til å tåle norsk luftfuktigehet betydelig bedre. Hvis gitaren har oppholdt seg i Kanada hele livet og holdt seg stabil er det gode ods for at den vil overleve Norge ganske bra også. Men dette blir jo litt off topic, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler med ny:

- Butikken du kjøper den hos kan være behjelpelige med service

Har aldri opplevd at noen har spurt om gitaren var kjøpt der før de har utført service. Alt av justering bør være foretatt før salg, ellers er det et godt argument for å ikke kjøpe nytt. Ellers er det så lite som kan gå katastrofalt galt med en gitar, det er bare halsen som er et kritisk punkt. Kjøper man brukt har man ofte spart mer enn det en ny hals koster, gjelder i alle fall skrudde halser. Litt verre med gjennomgående halser.

Noen må jo kjøpe nye gitarer, ellers går ikke mølla rundt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Endte opp med en Fender American Standard Telecaster, da jeg har erfaring med denne gitaren fra tidligere. Bestilte den fra proguitarshop.com, siden den derfra bare koster 8140 NOK (1349 USD). Betalte 99$ i frakt, og kjøpte også med et par Boss-pedaler (tuner og tremolo) i samme slengen. Godt fornøyd hittil i hvert fall!

Skal det forresten ikke komme noe momskrav? Betalte ingenting da jeg hentet gitaren på postkontoret. Jeg skal jo egentlig betale 25% moms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med en Fender American Standard Telecaster, da jeg har erfaring med denne gitaren fra tidligere. Bestilte den fra proguitarshop.com, siden den derfra bare koster 8140 NOK (1349 USD). Betalte 99$ i frakt, og kjøpte også med et par Boss-pedaler (tuner og tremolo) i samme slengen. Godt fornøyd hittil i hvert fall!

Skal det forresten ikke komme noe momskrav? Betalte ingenting da jeg hentet gitaren på postkontoret. Jeg skal jo egentlig betale 25% moms.

Hvis verdien på pakka var satt over 200 kr, så får du nok et brev i posten etterhvert, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel, forrige gang jeg bestilte gitarpedaler fra USA, brukte jeg 2300 kroner, og jeg fikk aldri noe krav om moms i etterkant.

Kan for ordens skyld legge til at jeg den gang også var så heldig å få dobbelt opp. Jeg betalte for en Xotic RC Booster og en BB Preamp, og fikk to stk Xotic RC Booster og to stk BB Preamp. Haha:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med en Fender American Standard Telecaster, da jeg har erfaring med denne gitaren fra tidligere. Bestilte den fra proguitarshop.com, siden den derfra bare koster 8140 NOK (1349 USD). Betalte 99$ i frakt, og kjøpte også med et par Boss-pedaler (tuner og tremolo) i samme slengen. Godt fornøyd hittil i hvert fall!

Skal det forresten ikke komme noe momskrav? Betalte ingenting da jeg hentet gitaren på postkontoret. Jeg skal jo egentlig betale 25% moms.

Hvis du henta pakka på posten var det vel sendt med USPS, da må du jo alltid betale ut pakka der (mva)

Aldri opplevd å få ettersendt krav fra USPS sending ever! (det er jo postvesenet i USA!) Med UPS gjør du det.

Men jeg fikk et par ting denne uka som jeg hadde beregnet en tusenlapp i mva på, men måtte ikke betale noe.

Tyder på at det går litt fort i tollen om dagen muligens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.