Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bli bedre til å lage Soloer


Anbefalte innlegg

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hun derre j**la popartisten burde latt være å vanære metallhornene... :ninja:

Til trådstarter: innenfor thrash metal er kanskje Alex Skolnick (i TESTAMENT) en av de leadgitaristene hvis stil jeg digger aller mest.

Han slår ikke Friedman, men er i hvertfall etter min mening 100% på linje med ham.

Sjekk ut f.eks. soloen hans i "The new order"!

Det skal jeg gjøre :)

Har hørt noe av Alex Skolnick som jeg også virkelig likte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg gjøre :)

Har hørt noe av Alex Skolnick som jeg også virkelig likte.

Og Skolnick er ikke bare en bra metallsoloist, men også en ganske bra jazzgitarist, faktisk ;)

Uansett, bare hør gjennom de tidlige platene til Testament, så finner du nok mye bra der, både når det gjelder riffing og soloer... Har du Spotify? Veldig bra software som lar deg bruke et digert albumbibliotek helt gratis.

Om du vil få mer inspirasjon og få en større bredde som soloist, er det veldig bra å høre på mengder av gitarister. Hvis man begrenser seg til å bare være influert av en gitarist, kan du fort ende opp med å høre litt for mye ut som ham.

Så sjekk ut mange gitarister, og virkelig studer soloene deres! Om du henter litt fra både her og der vil det også bli lettere å finne din egen stil! :)

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Skolnick er ikke bare en bra metallsoloist, men også en ganske bra jazzgitarist, faktisk ;)

Uansett, bare hør gjennom de tidlige platene til Testament, så finner du nok mye bra der, både når det gjelder riffing og soloer... Har du Spotify? Veldig bra software som lar deg bruke et digert albumbibliotek helt gratis.

Om du vil få mer inspirasjon og få en større bredde som soloist, er det veldig bra å høre på mengder av gitarister. Hvis man begrenser seg til å bare være influert av en gitarist, kan du fort ende opp med å høre litt for mye ut som ham.

Så sjekk ut mange gitarister, og virkelig studer soloene deres! Om du henter litt fra både her og der vil det også bli lettere å finne din egen stil! :)

Enig der ass. Og ja har Spotify :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Drit nå i at alt skal være så jævla teoretisk, da. Bruk øret, finn ut hva som høres bra ut på den måten... :P

enig der jeg.

bare spiller jeg,hører hva som er bra og prøver å memorere det.

jeg skriver ALDRI ned soloer.memorerer dem så godt jeg kan og spille litt forskjellig hver gang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er egentlig ikke ment som et råd, men heller som en presentasjon av min "filosofi" for gitatsoloer. Jeg benytter denne når jeg (i særdeles idealistiske øyeblikk) forsøker å tenke på hva jeg skal bidra med i deler av en komposisjon/låt hvor det passer med noe annet enn hovedtemaet. Jeg har ingen teoretisk bakgrunn, har ikke brukt mye tid på å lære andre gitarsoloer og mener vel at de beste soloene er de som bryter fra det som "alle andre" gjør. På konserter setter jeg veldig stor pris på en gitarsolo som ikke er lik den som spilles på CDen. Det betyr ikke at jeg ikke har lært en rekke skalaer, eller at jeg synes teori er bortkastet. Mange har godt av å sette seg inn i det som sjangeren krever, ikke minst for å ha et referansepunkt å sammenlikne seg med. Jeg har imidlertid erfaring fra hvordan at et sterkt fokus på musikkteori kan bidra negativ, og i værste fall ødelegge musikkgleden. I mitt tilfelle dreier det seg om en som i sine ungdomsår viste, etter mitt syn, et ekstraordinært talent for komposisjon og improvisasjon. På den tiden hadde han minimalt med musikkteoretisk kunnskap, og brydde seg ikke nevneverdig om det heller. Fyren var rett og slett full av ideer, og han hadde både et musikalsk øre, en unik musikkforståelse og en teknikk mange av oss ville gjøre mye for å få. Retningen var (desverre) på mange måter staket ut, og som forventet ble det musikklinje på en folkehøyskole før han tok pikkpakket med seg til den andre siden av dammen. Målet var (så vidt jeg husker) University of California, Berkeley, hvor han studerte musikk i tre år. Etter oppholdet levde han delvis av musikk her i Norge. Nå ser han ingen glede i spilling lengre.

Selv om dette på mange måter ikke er et bra svar på det du spør om, tror jeg at man ikke blindt skal stole på at teori er det eneste som gjør deg til en god gitarist. Eksempelet jeg refererer til kan for alt jeg vet være noe som veldig få opplever. Jeg tør imidlertid påstå at et for sterkt fokus på teori kan føre til at dine kreative evner må vike, i alle fall til en viss grad. Selv spiller jeg fremdeles, etter 28 år med dette 6-strengede instrumentet ved min side. Jeg har vært innom mange sjangere, fra 80-tallets metall via funk, jazz til elektronica/alternativ. Og jeg nyter det fremdeles :-).

For å komme til poenget mitt når det gjelder gitarsoloer (eller min filosofi om du vil), vil jeg bare understreke at det etter mitt syn er viktig med en kreativitet som ikke begrenses av de teoretsk rammene som ofte er gitte i vestlig musikk. Bruk heller mer krefter på å stole på det du har lyst til å gjøre med en solo, og ikke konsentrer deg for mye om hva du tror at andre vil at du skal spille. Et råd jeg har hørt i mange sammenhenger er at man skal begynne sakte med mørke toner, for så å øke tempoet med lysere toner kombinert med varierte rytmemønstre. Dette benytter mange seg av, og jeg vet ikke om det alltid er spennende, eller om dette rådet vil gjøre deg til en bedre gitarist. Det vil trolig gjøre deg til en forutsigbar gitarist, men om det ikke er det du ønsker, så kan du gjerne gjøre noe annet:-)

Lykke til!

Endret av nikotro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lær deg å bruke teorien der det trengs og lær deg deretter å kunne løsrive deg fra den der det trengs. hvis man kan si det sånn. Teori har ihvertfall vært til stor hjelp for meg når jeg f. eks skal improvisere. Men det er også viktig, som mange sier, å ikke bli for opphengt i det (teori). En solo kan bli mye mer spennende ved å gjøre noe nytt og uvant.

Men de som mener at man blir en bedre gitarist bare fordi man ikke kan teori: det er bare tøys! Det vesentlige er å kunne utnytte den riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Er veldig enig med pulse der.

Må selv finne på på gitarsoloer i bandet jeg spiller i, men jeg prøver å se for meg hvordan den kan gå og prøve å spille det etterpå. Jeg har hatt veldig nytte av å kunne skalaer og teorien om teknikker etc. og det gjør det lettere. Det viktigste syns jeg er å få til en solo som du liker selv og som du syns er gøy å spille.

Soloene trenger ikke være så eksremt vanskelige for å være tøffe heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Hei, er fan av samme banda:-)

Få deg guitarpro 5.2 med de 55.000 tabsa på piratebay feks.

Første og beste er å trene opp å ha raske fingrer. ta 1234 ned 1st til 6 st streng. Og forsett opp og ned en og en frett oppover. SÅ det brenner. Så tøy fingrene på g strengen, 3 og 4 fret med peke og lanfingeren, 5 fret åpen, 2 andre fingrene på 6 og 7. Hold den posisjonen 10-20 sek. Får å få det lettere å spille steve vai john petrucci skalaer eller improvisere noe i den duren. Så kan du lære deg Racer X Technical difficulties, den er fin å få i fingrene.

http://www.youtube.com/watch?v=ES1RypBww_g&feature=related

så skal du lære deg denne killing road soloen av marty friedman

og cowboys from hell.

Da har du noe å varme opp med.

sp må du lære deg denna:P

http://www.youtube.com/watch?v=YKfxpBYzyLo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, så...

Jo mer du kan, desto mer vil øret ditt være trent til å høre.

La oss ikke finne opp kruttet på nytt.

Teori er veldig viktig. Ikke minst for en med lite erfaring.

Hei.

Lyttet til solo: Kjutte1. Mye læring i den soloen der! 1.Legg merke til oppbygningen,her hører du flere soloer i en solo. 2.Sjekk bevegelsene, det jobbes ikke så bredt for å legge grunnlaget, så beveger man seg opp.3.Hør hvordan soloen er en melodi, delt opp i seksjoner. 4. Han "synger " med gitaren.5. Rytmiske bevegelser:merk forholdet mellom de hurtige og de ikke så hurtige passasjene, her er det en tydelig sammenheng.6. Soloen avsluttes, etter å ha "fyki" over tonene, med et meget enkelt,men effektfullt innslag som består av dyp vibrato som ender opp gjentatt på en tone. Denne gutten har skjønt det!

Hilsen Lapsteeljohnny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.