Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bli bedre til å lage Soloer


Anbefalte innlegg

Hei

Enig med Kjutte, men du behøver ikke kunne mye teori for å oppnå det han hevder. Kan du alle tonene i en skala er du trygg på å ikke spille surt i hvertfall. Du velger de tonene som låter riktig fordi du har kunnskapen (teorien) og kan omsette det i ferdigheter ( ut på gitaren). Kan love deg at det er behagelig å kunne spille soloer uten å være bekymret for å spille feil, du kan bruke energien din til å spille bra soloer. Begynn med å lytte f.eks. til Malmsteen, han er god på skalaer.Hør han bruker pentatonisk skala noe rått. Malmsteen er den jeg ikke lytter mest til, men skal du lære noe er han fantastisk å lytte til! Litt teori og så øve øve øve. Spill enkelt ( less is more) uten for lange hopp mellom tonene. Da blir det virkelig gøy å spille gitar!

Mvh Lapsteeljohnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...

Når jeg begynte å spille lærte jeg meg en instrumental del jeg likte, også prøvde jeg å dele den opp i flere deler (licks) som du senere kan bruke som dine egne. Når du har lært deg flere soloer, har du et lite bibliotek av licks og måter og spille på som du kan flette sammen til din egen solo. Lær deg også hvor de forskjellige tonene ligger på halsen, det er lurt. Som f.eks at 5 bånd på A-strengen er en D. Lær deg også og spille de samme tingene flere steder på halsen. Det gir deg mange muligheter til f.eks løp oppover og nedover halsen.

Når jeg var 15 bestemte jeg meg for å lære meg en ny ting hver dag i to uker. Før det likte jeg ikke gitar så godt, etter det har jeg ikke gjort på annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Sjekka ut den Marty Friedman - Melodic Control, den så bra ut så skal prøve å sette meg ned å jobbe med den. Men er det noen her som har brukt John Petrucci's - Rock Discipline? Den skal visst være bra, men lurer bare på om den fokuserer mye på det med solo making osv, noen som vet?

Hei! :)

Ja, jeg har Rock Disclipline, og det er vel på sett og vis en bra DVD, men jeg tror derimot ikke at den fokuserer akkurat på det du trengte hjelp til nå. Rock Discipline er en rein teknikk-DVD, som handler om å bygge opp fart når det gjelder Alternate Picking, legato og litt sweep picking. Så det er nok dessverre ikke noe om komposisjon, improvisasjon, frasering, osv..

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fikk sett den og merket det fort :P

Men det er jo en fin DVD til å jobbe med teknikk og fart osv

Ja, finfin til sånt. B) En annen (bok) som er blant de aller beste på teknikkfronten er Troy Stetina's "Speed mechanics for lead guitar". Den anbefaler jeg sterkt! :o Denne omhandler også for det meste alternate picking, legato og sweep picking, men jeg mener denne er litt dypere og har mange flere forskjellige øvelser...

Troy Stetina har også skrevet om teori og øretrening i en bok som heter "Fretboard Mastery", som jeg akkurat har kjøpt. I den er det mye å jobbe med! Jeg har rukket å bla igjennom den, og den ser ikke dårlig ut, kan du si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner med litt sweeping licks på begynnelsen der,men resten gikk på rein feeling.Trikset er og ikke henge seg for mye opp i skalaer,øv minst like mye på timing,tone,frasering osv......

Det er nok noe i det, ja. Jeg trenger å opparbeide en bedre kobling mellom hodet mitt og gitaren.

Om en bare spiller ut gjennom gitaren den musikken og de melodiene man hører inni seg, vil det komme til å lyde bra, og du trenger ikke å tenke over hvilket skalaer du bruker...

Om man derimot bare skal la fingrene bestemme hvor man går, kan det derimot veldig lett ende opp som noe dårlig

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.