Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En gitarist med følelser?


Dave_Murray

Anbefalte innlegg

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Spille gitar med følelser--> Dynamikken og fraseringen.. veldig viktig! Har man ikke følelse for musikken man spiller, så får man ikke til dette. Trenger ikke nødvendigvis bety at man må spille noe som er sakte og melodiøst, men det kommer kanskje lettere frem da. Eksempel- Steve Vai - Warm Regards

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på Rusty Cooley. Samme greie. Så lenge du føler noe når du spiller, så spiller du med følelser.

Noe som også er grunnen til at jeg aldri bruker det uttrykket, og at jeg faktisk mener at det aldri bør bli brukt når man prater om musikere. Det er poengløst og til tider latterlig.

Jeg må si meg veldig enig her. Begrepet "feeling" om musikk er så diffust og lite vitenskapelig grunnet at det nesten blir rent patetisk. Dessuten legges det som regel veldig subjektive argumenter bak begrepet, og ikke minst en slags oppfatning av hva som per definisjon er "bra", og ikke minst hva man respekterer.

Jeg regner med at få her tør kritisere spillet til Mark Knopfler, mens gitarister som John Petrucci og Steve Vai stadig blir høvlet over, nok fordi disse er yngre og mindre etablert i miljøet.

Noen gitarister spiller bra, andre spiller dårlig, og dette handler om smak. Feeling er et begrep som burde fjernes fra enhver gitaristss vokabular...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg veldig enig her. Begrepet "feeling" om musikk er så diffust og lite vitenskapelig grunnet at det nesten blir rent patetisk. Dessuten legges det som regel veldig subjektive argumenter bak begrepet, og ikke minst en slags oppfatning av hva som per definisjon er "bra", og ikke minst hva man respekterer.

Jeg regner med at få her tør kritisere spillet til Mark Knopfler, mens gitarister som John Petrucci og Steve Vai stadig blir høvlet over, nok fordi disse er yngre og mindre etablert i miljøet.

Noen gitarister spiller bra, andre spiller dårlig, og dette handler om smak. Feeling er et begrep som burde fjernes fra enhver gitaristss vokabular...

Og samtidig fjerner vi begreper som groove, swing og andre fenomener her i verden. som heller ikke lar seg beskrive så lett med ord...

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hele begrepet feeling/følelser er teit, ikke minst høres utrolig harry ut. ("åh, nydelig musikk altså franz, du kan bare høre feelinga' ass")

Kall meg gjerne sær, men jeg er generelt sett veldig liten fan av gitarsoloer. De kan godt være kule å høre/spille alene, mange låter hadde vært mye bedre med noe annet der i stedet for. Leadspill som er godt blendet inn i sangen og som ikke fremstår som en gitarsolo er dog veldig tøft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil.

Swing og groove er elementer i musikk som kan beskrives, og forskes på, teoretisk ;) Feel er ikke.

Da er jeg spent på den teoretiske beskrivelsen av groove...

Enig i at feel ikke kan beskrives, men vet i hvert fall at jeg selv spiller mye bedre når jeg er i "mood" (føler det jeg spiller i den grad jeg kan påberope meg å ha den egenskapen.) enn hvis jeg ikke er det. Vet også at de rundt meg merker forskjell selv om mine tonemønstre er like uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En matematiker ved NTNU har presentert en matematisk formel for "groove". Dette var for noen år siden, og nei jeg husker ikke formelen... ;)

Ja, musikk er matematikk. Men hva skiller musikk fra matematikk, tross alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke plass til en gitarsolo i matematikk!

Følelser er kanskje det du vil frem til. Kall det hva du vil for min del, vi sier jo at gitarer har sjel - noe som nok vanskelig lar seg bevise. Dersom vi godtar det kan vi vel la folk spille med følelse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.