Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En gitarist med følelser?


Dave_Murray

Anbefalte innlegg

Selv føler jeg kun kjedsomhet når jeg hører Cooley, men det er jo smak og behag.

Mange sier at Gilmour kun kjører autopilot, siden han for det meste spiller de samme soloene kveld etter kveld, og at dette ikke er et tegn på følelse. Mange sier at jazzgitarister ikke spiller med følelse fordi de ikke gjør svære bends hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er apatisk en følelse?

Er det mulig å spille uten noen slags følelse? Har ikke tenkt noe særlig over saken, derfor spørreform. Men jeg har en fornemmelse av at det er like vanskelig å spille uten følelse som det er å ikke tenke på noe som helst. Noen vil hevde at selv ingenting er noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er apatisk en følelse?

Er det mulig å spille uten noen slags følelse? Har ikke tenkt noe særlig over saken, derfor spørreform. Men jeg har en fornemmelse av at det er like vanskelig å spille uten følelse som det er å ikke tenke på noe som helst. Noen vil hevde at selv ingenting er noe.

Apati er vel mangel på følelse, tar jeg ikke helt feil...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apati er vel mangel på følelse, tar jeg ikke helt feil...?

Riktig. Mer en sinnstilstand. Men det kommuniserer jo noe til publikum. Ser man totalt borte ut er det noe som oppfattes og tolkes av publikum - visuelt sett. Tror ikke det er mulig å høre hvor mye innlevelse noen spiller med på en innspilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sitere min gammle musikkteorilærer første teoritime: "musikk er 95% forståelse og 5% følelser" (bare på trøndersk).

Vi ble sinte og syntes det var teit sagt, men egentlig stemmer det ganske godt. Følelser er ting du oppfatter, du lytter til noe, du oppfatter det -> du føler noe. Så en kan spille med innlevelse (innlevelse er egentlig konsentrasjon som jeg ser det) og spille over gode harmonier (kompet er langt viktigere enn solisten, eller... går ann å høre på kompet uten solist, men ikke andre veien...) - hvis man så har godt tonevalg, fin tone, gode fraseringer og alt som hører med, da skaper du følelse hos lyttern.

Jeg så hjertet var nevnt... Må kommentere det... Hjerte er en muskel som pumper blod - THATS IT. Det eneste som er forskjellen på den og andre muskler er at den er mer nødvendig og har et eget nervesystem som sender en puls som forteller når det skal pumpe (grovt sett, og sikkert ikke helt korrekt). Du føler med hjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

For meg så er en gitarist en med følelser en som ikke spiller raskt hele tiden. Det er egentlig det eneste jeg legger i en gitarist med følelser. Derfor syns jeg folk som Dragonforce ikke har følelser, de spiller bare raskt.

EDIT: Også må jeg legge til at man liksom tar seg tid til å spille soloen og ikke bare spurter igjennom. Men det blir det samme som jeg skrev over.

Endret av Dave_Murray16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så er en gitarist en med følelser en som ikke spiller raskt hele tiden. Det er egentlig det eneste jeg legger i en gitarist med følelser. Derfor syns jeg folk som Dragonforce ikke har følelser, de spiller bare raskt.

EDIT: Også må jeg legge til at man liksom tar seg tid til å spille soloen og ikke bare spurter igjennom. Men det blir det samme som jeg skrev over.

Hva med soloene som begynner på 3:03 i denne sangen?

Synes det er en del "følelse" i disse soloene, i grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Hva syns jeg om den.. Første delen syntes jeg det var feeling på.. Men vil ikke kalle det etterhvert fordet... My opinion.

Så vi kan være enige om at det er feel på den første soloen, selvom den er ganske kjapp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med soloene som begynner på 3:03 i denne sangen?

Synes det er en del "følelse" i disse soloene, i grunn.

Alt av Necrophagist er superawesome btw.

Men feeling, skal dere ha soultrip i musikkverden er vell Stevie Ray Vaughan den første dere bør høre på?

IMO SRV: Definisjonen av god blues.

hører atm på SRV live - The Sky Is Crying

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.