Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjemmespikka bass prosjekt.


Anbefalte innlegg

  • Svar 134
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vil man at det skal se originalt ut,men kanskje ønske å kunne for eksempel koble ut midpickupen fra konfigurasjonen som beskrevet uvenfor,kan man jo brukeet puss-pull-potmeter i tillegg, slik at for eksempel midpickup er koblet ut når man drar det ut.

Ellers er jo dette en enkel og grei konfig det ikke er vanskelig å lage skjema over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen bilder av den "ferdig" montert.

Det står fortsatt igjen en del arbeid for å få den spillbar, bl.a. en del justeringer som trussroder, inntonering osv...

Og så ser det ut til at jeg freste hulrommene til pu'ene noe grunne, så jeg må visst frese dem ett par mm dypere. Klarer ikke å justere dem langt nok ned slik det er nå.

Pu-ringene skal som nevnt tidligere forgylles, og så må jeg lage meg ett trussrodcover.

Jeg har filt til nøtta nå, av kamelbein. Men det ser ut til at de bitene jeg kjøpte for en tid siden er noe for lave, så jeg får ikke filt dype nok spor til at de to midterste strengene holder seg på plass. De glipper ut av sport. Så jeg må enten få hevet nøtta litt, så jeg kan file dypere spor, eller så må jeg fikse noe for å trykke strengene mere ned mot hode, så de presses hardere mot nøtta... Siden det ikke er noe vinkel på hodet blir det ikke nok press på strengene mot nøtta.

DSC_0020.jpg

DSC_0019.jpg

DSC_0018.jpg

DSC_0033.jpg

DSC_0030.jpg

Men når jeg monterte strengene oppdaget jeg at det er noe pussig med denne broa.. (Schaller bridge)

Om dere ser i hakkene der hvor strengene er plasert, er det to løse, justerbare biter, med en fast avstand i mellom. Den avstanden er lik for alle strengene, og ikke justerbar. De er kun justerbare i lengderetning. Det medfører at hakket som den øverste/tykkeste strengen ligger i blir noe lite, og hakket for den nederste/tynneste strengen blir for bredt. Slik at strengen ikke hviler på de to justerbare bitene, men helt nede på den delen som en justerer actionen med...

Er det noen som har erfaring med denne typen broer???

DSC_0023.jpg

Endret av Airbrusher
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er opptatt av utseende, tror jeg at jeg hadde forsøkt å heve nøtta litt. Nå er jo litt press over nøtta en faktor i hvor bra sustain man får, men en "strengeguide" regner jeg med er en nødløsning i dette tilfellet her. Er presset for slapt, er jeg redd du må på med en strengeguide. Det er jo også noe å hente på hvordan man setter på strengene, hvis strengene "surres på" ovenfra og ned i stedet for omvendt, blir det litt større press. Ser jo ut som om du har gjort det riktig på bildet, men det kan være vanskelig å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har vært inn på tanken på å heve nøtta, siden Rickenbacker ikke bruker noe strengeguide (var det det hette ja) :)

Jeg har som du sier surret strengene så de kommer inn mot senterlinjen, og surret dem flest mulig runder rundt stemmeskruen, slik at de tvinges lengst mulig ned mot hode. Det hjalp en del, men når jeg "slår" på strengene smetter de ut av sporet, så jeg må finne på noe lurt for å heve nøtta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser jammen ut som du har fått deg en 8-strengs Schaller stol, den er identisk med den jeg har på 8-strengeren min. De små justerbare stolene er for å kunne intonere alle strengene.

post-5847-044778200 1280669628_thumb.jpg

Endret av el_roffo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når jeg monterte strengene oppdaget jeg at det er noe pussig med denne broa.. (Schaller bridge)

Om dere ser i hakkene der hvor strengene er plasert, er det to løse, justerbare biter, med en fast avstand i mellom. Den avstanden er lik for alle strengene, og ikke justerbar. De er kun justerbare i lengderetning. Det medfører at hakket som den øverste/tykkeste strengen ligger i blir noe lite, og hakket for den nederste/tynneste strengen blir for bredt. Slik at strengen ikke hviler på de to justerbare bitene, men helt nede på den delen som en justerer actionen med...

Er det noen som har erfaring med denne typen broer???

DSC_0023.jpg

Dette er en 8-strengs bro.

Edit: for sein....

Endret av Gubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.