Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjemmespikka bass prosjekt.


Anbefalte innlegg

Takker for komentarene :)

8strengers stol ja... Hmmm.. det var da ikke det jeg skulle ha ...

Men det er ikke noen hakk i de justerbare stolene for strengene... Det var derfor jeg stusset litt.

Pu'ene blir nok fortsatt noe for høye med en 4-strengers bro også, i allefall neck og mid pu'ene. Så der må jeg gjøre noe.

Går ikke ann å fjuske litt med denne broen da, så den kan brukes til 4-strenger? Strengene må nesten plasseres der de er nå, hviss ikke blir de feil plasert i forhold til halsen/gripebrettet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 134
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er jo ikke uvanlig å file hakk selv. Det kan du jo gjerne gjøre her også så sant det ikke blir for mye vinkel strengefestet og "der den bør gå ut". Må min gamle Ibanez er det noe vinkel mellom festene og der strenge går ut fra badassbroen, men ikke mye. Har aldri hatt problemer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke ann å fjuske litt med denne broen da, så den kan brukes til 4-strenger? Strengene må nesten plasseres der de er nå, hviss ikke blir de feil plasert i forhold til halsen/gripebrettet...

Blir det ikke problem med "string spacinga" da ? En 8 strenger har vel bredere hals ... Jag syns det ser ut som E strengen holder på å dette av gripebrettet på bilden ... ?

Siden du lagt ner så mye tid og "elbow greese" på dette fantastiskt fine bygg syns jag du borde "bite i det sure eplet" og bestille en 4 strengs bro !

En sån med "adjustable string spacing" f.eks ! http://www.warmoth.com/Schaller-463-4-String-Bass-Bridge-Gold-P915C722.aspx

S463G.jpg

Ellers er jag helt 100% enig med allt skryt ! Og misunnelig ... Jag kan knapt skru sammen IKEA møbler selv ... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

juzzizhow; jo som jeg nevnte så passer det best slik stregene er palssert nå. At det ser ut som at E strengen holder på å dette av gripebrettet har nok med kameravinkel eller noe slikt å gjøre, for de passer finfint nå.

el_roffo; ja det blir vel så jeg bytter den ut, så du kan godt få kjøpe den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Husk at sporene i nøtta ikke bør overstige mer en radius på strengene. Altså halve tykkelsen på strengene. Nøtta bør også files slik at halve nøtta er paralell med halsen og den andre halvdelen skrår mot stemmeskruene. Godt mulig du visste dette, men det er gode tips likevell :) nydelig bass btw

takker :)

Jepps, det var slik jeg filte nøtta ja, men sporene for strengene ble noe for grunne, så jeg må få trikset litt, så nøtta blir litt høyere.

Men det blir ikke riktig ennå... Er fortsatt på jobb :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar av meg hatten Airbrusher .

Det her er det nydligste håntverket jeg har sett på lenge .

Og lykket til med dem andre prosjekten som sikkert kommer

i framtiden he he

Takker for den :)

Kjøpte meg for en tid siden litt mahogny-plank... Nok til ca 5-6 gitarkropper, og 4 halser :)

Har laget tegninger og planer for hvertfall 4 gitarer, så får en ta tiden til hjelp.

På to av dem blir det eget design inspirert av flere forskjellige gitarer, og på to andre blir det hentet former fra andre gitarer, men med min egen vri på designet :)

Det kommer egne tråder for dem etter hvert som jeg får prosjektene igang.

Satser på å få gjort litt på noen av disse utover høsten og vinteren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for den :)

Kjøpte meg for en tid siden litt mahogny-plank... Nok til ca 5-6 gitarkropper, og 4 halser :)

Har laget tegninger og planer for hvertfall 4 gitarer, så får en ta tiden til hjelp.

På to av dem blir det eget design inspirert av flere forskjellige gitarer, og på to andre blir det hentet former fra andre gitarer, men med min egen vri på designet :)

Det kommer egne tråder for dem etter hvert som jeg får prosjektene igang.

Satser på å få gjort litt på noen av disse utover høsten og vinteren...

Om du er keen på å selge "en kroppsstørrelse" så ikke nøl med å ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Nå.. Er denne også omsider ferdig.

Noen finjusteringer står det nok igjen, som action, inntonering mm...

Har testet den på en gitarforsterker, med vreng seff :) og lyden er überkul B)

DSC00204.jpg

Det tok litt tid med forgyllingen av pu-dekslene, og resultatet ble heller ikke serlig bra... De har vært grådig med gullfargen, så de ser ut som en mellomting mellom chrome og gull. Jeg skrev en klagemail til de som har utført jobben, men de svarer selvf. ikke på den. Veit ikke om jeg gidder å ringe dem en gang til for å klage, siden jeg måtte ringe annenhver dag i nesten 2 uker for å få dem til å sende meg dekslene etter at de var ferdige. (de påsto at de var ferdige seint i oktober, og jeg fikk dem hjem for ett par dager siden :blink: )

Men nok om det....

Fikk byttet bro med el_roffo, som hadde ei 4-strengers, og behov for ei for 8 strenger. Mange takk :)

DSC00216.jpg

Det ble så jeg monterte strengeguide (er det det de heter?) Da ble allt meget bedre :)

Har også laget ett trussrod-cover med logo på... (Ikkeenbacker) :D

DSC00208.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh my God så sinnsykt pen!

Virkelig et mesterverk!! Likte det der "ikkeenbacker" :P

Men seriøst,dette var namnam for øyet,får vi noen lydklipp i fremtiden også? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.