Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Progressive Nation Tour: Dream Theater, Opeth...


Tyrant

Anbefalte innlegg

Som forventet var Opeth veldig bra, og jeg synes at Miechael Åkerfeldt var både avslappet, og opphøyet på samme tid. På den ene siden, han stresset ikke, og når han i tillegg påpekte for alle at han hadde snublet i effektboksene til bassisten, sånn i tilfelle noen hadde gått glipp av det virket han veldig menneskelig. Kos.

(Nesten litt i meste laget, det er faktisk lov å være litt "gud" når man står på scenen i Oslo spectrum. Tror jeg. jeg har aldri prøvd.)

På den annen side ble han veldig i fokus pga lyseffektene, jeg synes nesten det virket som om det var en soloartist uten band som var der, men det er ikke sikkert han hadde så mye styring på det. Bandet hadde også fortjent litt bedre lyd. Det er nesten sånn at man kan mistenke lydmenn for å "skru vekk" godlyden på oppvarmingsband. Det at de blir så mye flinkere i løpet av noen minutter fordi det kommer noen nye karer på scenen er litt mistenkelig.

Greit nok med lydseparasjon, klarhet og slikt, det tar tid å stille inn, men at det første bandet har en lydgrøt på linje med AM-radio, og så bedre det seg litt og litt er noe faktisk påfallende. Ser for meg lydmannen forandrer på 32- kanals EQ-en sin fra "surfjes" til "smilefjes", men det er selvsagt litt for enkelt.. :)

Dream Theater var knallbra. Det er for meg uvirkelig at det går an å være så dyktig, det blir nesten litt "glatt" at det er så perfekt. Helt rått. Så får det være at man kan si at enkelte partier i låtene kan ha preg av skalaøvelser, og at fem minutter med trettitodeler etter hverandre kanskje er nok. Det er lov å vise seg, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 101
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Unexpect ER veldig bra, men det tar tid før det går opp for deg. Jeg fikk tak i "In a Flesh Aquarium", og når jeg først hørte de, tenkte jeg "støy". Gi dem lit mer tid, så forstår man at dette er noe jeg vil kalle systematisk kaos. Men fremdeles er jo dette noe for spesiellt interesserte. De blir kanskje litt sær for noen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var konserten overstått! Personlig mener jeg at Petrucci stilte med den beste gitarlyden og spillingen jeg har sett fra ham. (Jeg har vært på alt av dem siden 1999 (jeg stod også helt til høyre så kan ikke si stort om det totale lydbildet)) En annen glede var også at han brukte de nye Mesa/Boogie Mark 5 som låt fantastisk bra (Har akkurat skaffet meg en slik selv, men merker jeg har et stykke å gå før lyden sitter som han fikk det til)

Han hadde 4 Mark 5 topper som dummies forran, men jeg så racket hans bak der det var 3 av dem som switchet kanaler osv.

Jeg kunne nesten sverge på at han spilte på en Mark 2c+ mtp lyden, men jommen sa jeg smør. Gleder meg veldig til å skru mer på denne ampen!

Jeg regner selvfølgelig med at hans eksemplarer er veldig kraftig moddet og at det ikke bare er ampen som spiller alene for å skape den lyden.

Noen som vet nøyaktig hva som er gjort med ampene hans?

Hmm, er du sikkert på at de 5 toppene som stod forran er dummies? så det stod kabler i alle, og de var stillt inn på forskjellige kanaler....

Jeg skjønner jo at det er mye enklere å he "hele soundet" i et lukka rigg, men syns nesten det blir litt tåpelig å ha 5 topper stående fremme og på. kunne heller gjort som Opeth da, og bare hatt kabinettene stående fremme selv om det bare er dummy cabs malt med plate temaet(ikke at jeg vet hvorvidt opeth brukte dummy cabs....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At cabsa var dummys er jeg klar over. Og den 2x12 han hadde forran pedalene sine var kun for feedback/sustain, ikke monitoring. De bruker in-ear monitorer alle mann.

det jeg stussa over var at alle toppene var koblet til forran, og alle stod på forskjellige kanaler.

kan jo virke "unødvendig" mye "show off" å flashe med 5 dummy mark 5 bare for å gjøre det...

selv om jeg skal jo si meg enig i at det ser awesum ut :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At cabsa var dummys er jeg klar over. Og den 2x12 han hadde forran pedalene sine var kun for feedback/sustain, ikke monitoring. De bruker in-ear monitorer alle mann.

det jeg stussa over var at alle toppene var koblet til forran, og alle stod på forskjellige kanaler.

kan jo virke "unødvendig" mye "show off" å flashe med 5 dummy mark 5 bare for å gjøre det...

selv om jeg skal jo si meg enig i at det ser awesum ut :wub:

Det er aldri unødvendig å flashe med MESA'er!!! Mine tanker vandrer til Yngwie i sverige for gangske nøyaktig 2 år siden. Alt var marshallkabinett. Bak trommene, bassisten, synthisten og selvfølgelig mr.Ferrari him self

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konserten med DT var helt sinnsyk. Jeg og dama fant oss en fin plass foran Petrucci siden vi begge er store fans av ham, og det ble en skikkelig "out of body"-opplevelse. Nå i etterkant føles det nesten som om jeg drømte en skikkelig fin drøm (:

Artig at det var så mange andre gitarnorginger der, håper dere hadde det like dritawesome som meg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var kjedelig, jeg.... :o

Nesten en skandale at de ikke går lengre tilbake i katalogen sin enn å spille Dance of Eternity fra Scenes...

Til tross for at jeg syns det var kjedelig, så måtte jeg trekke på smilebåndet noen ganger. Jeg er usikker om jeg vil karakterisere stuntet med klavitaren som genialt eller hårreisende harry. Det samme gjelder forsåvidt den grensesprengende bruken av animasjon. Et lite øyeblikk var jeg overbevisst om at Crazy Frog skulle dukke opp under en av gitarsoloene.

Unexpected fikk jeg lite ut av (syns de var inne på noe spennende på den siste låta deres, men ellers ikke det helt store). BigElf var tøft. Opeth var litt nedtur - alt virket så til de grader uinspirert satt sammen.

Ja, jeg var på samme konsert som alle dere andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.