Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det meg det er noe galt med?


stigern

Anbefalte innlegg

Jeg har en PRS Custom dobbel humb. gitar, Vox AC30 forsterker og Boss Me-50 brett. Synes likevel at jeg ikke klarer å få god lyd ut av dette. Ønsker lyder funk, country, U2, SRV og mer heavy lyder ala Satriani, Vai. Vurderer å kjøpe Boss gt-10. Vil dette hjelpe, eller handler det i bunn og grunn om at jeg ikke har brukt nok tid med Me-50 og skrudd og mekka lyd. Noen som har noen tanker omkring dette. Er det meg eller brettet som er det største hinderet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en PRS Custom dobbel humb. gitar, Vox AC30 forsterker og Boss Me-50 brett. Synes likevel at jeg ikke klarer å få god lyd ut av dette. Ønsker lyder funk, country, U2, SRV og mer heavy lyder ala Satriani, Vai. Vurderer å kjøpe Boss gt-10. Vil dette hjelpe, eller handler det i bunn og grunn om at jeg ikke har brukt nok tid med Me-50 og skrudd og mekka lyd. Noen som har noen tanker omkring dette. Er det meg eller brettet som er det største hinderet?

Nå har jeg aldri eid en Vox amp, men kombinert med en PRS burde det være veldig mulig å få veldig bra lyd. Begynn der, og når det funker så kan du legge til ME-50'n for ytterligere tilpassing, men å bruke ME-50 for å forme grunnlyden, med bare Vox'n som slutt-trinn/kabinett funker nok ikke så godt. Jeg har i alle fall funnet at ME-50 er veldig enkelt og godt lydende brett så lenge du har gitar/amp lyd som du er fornøyd med i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ville jeg kastet ME-50en og skaffet en tube screamer, en overdrive, og ønskete delay/modelasjonseffekter i tillegg.

Da burde du kunne få til de fleste godlydene der uten problemer, du må bare huske på at grunnlyden skal komme fra en kombinasjon gitar og amp, og effektene er bare for å legge til det lille ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje litt optimistisk å fÃ¥ troverdige Edge og SRV til Vai og Satriani ting med det oppsettet der :)

For edge og spesielt SRV blir PRS` n din litt feil.

Du trenger nok en type strat i tillegg (ihvertfall en gitar med singlecoiler, du kan jo splitte HB`ne på PRS`n, men det blir aldri det samme..) for å nærme deg de gitarsoundene du nevner.

Bytt Vox og Boss`n mot en Axe FX så kan du ape alt det troverdig hehe.

Husk at mye av lyden kommer fra måten du spiller på!

Mye av tonen ligger rett og slett i fingrene..

Skal du få riggen din til å låte SRV trenger du singlecoiler, gjerne litt tykke strenger, gjerne også litt høyere action for å få litt "motstand" og bruke et kraftig attack i pickinga di.

Vai er nesten motsatt; Humbuckere og "a lighter touch"lav action og endel mer komprimert lyd for legato ting osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en PRS Custom dobbel humb. gitar, Vox AC30 forsterker og Boss Me-50 brett. Synes likevel at jeg ikke klarer å få god lyd ut av dette. Ønsker lyder funk, country, U2, SRV og mer heavy lyder ala Satriani, Vai. Vurderer å kjøpe Boss gt-10. Vil dette hjelpe, eller handler det i bunn og grunn om at jeg ikke har brukt nok tid med Me-50 og skrudd og mekka lyd. Noen som har noen tanker omkring dette. Er det meg eller brettet som er det største hinderet?

Har du prøvd noen av disse? Her er i alle fall både SRV og Satriani.

http://www.haax.se/manualsite/index.php?un...ort=&page=1

Jeg har prøvd Satriani patchene og de synes jeg låter bra (med litt personlige tilpasninger så blir de ok).

Bruker en PRS SE Custom, ME50 og en Orange TT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under på at AC30+overdrive som TUbeScreamer er konge.

PRS-en har litt tynn lyd. På en måte noe mellom LP og Strat.

Jeg ser ikke behovet for å ha singlecoils med mindre du vil ha lyden veldig identisk. Noe som vil bli et problem..

Personlig hadde jeg fint klart meg med PRS, AC30 og Tubescreamer for det du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under på at AC30+overdrive som TUbeScreamer er konge.

PRS-en har litt tynn lyd. På en måte noe mellom LP og Strat.

Jeg ser ikke behovet for å ha singlecoils med mindre du vil ha lyden veldig identisk. Noe som vil bli et problem..

Personlig hadde jeg fint klart meg med PRS, AC30 og Tubescreamer for det du beskriver.

På hvilken måte er lyden i en PRS tynn, og hva betyr "noe mellom LP og Strat"? Det sier jo egentlig ingen verdens ting om gitaren.

Ellers ville jeg solgt ME-50 og skaffa meg skikkelige pedaler. Du kan få til de fleste lydtypene du ettersøkte med forskjellige vrenger og andre effekter. Blir uansett ikke helt likt, så det er bedre å bare ha det litt gøy med effekter. Plutselig finner du noe som er fetere enn alt de der greiene som alle har hørt før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste og kanskje kjipeste trikset jeg kan gi er at du må øve til blodet strømmer ut av fingrene. Mye, om ikke alt, ligger i teknikk. Øv mye, sjekk ut instruksjonsvideoer og ikke konsentrer deg så alt for mye på utstyr. En dreven gitarist klarer å få langt bedre lyd ut av riggen min enn det jeg selv klarer dessverre. Nesten alt ligger i fingrene!

Endret av ChrSB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden ligger ikke i fingrene. Lyden ligger i utstyret. Kvaliteten og særpreget i lyden du lager kommer fra fingrene.

Her snakker vi om effekter, ikke spillestil.

Der er jeg uenig. Lyden ligger i fingrene. Anslag, plekterbruk, fingerteknikk osv. har mye å si for lyden. Og poenget mitt er, uansett om man har kjøleskap av effekter vil man ikke kunne høre ut som heltene, med mindre man ikke bruker fingrene "rikitg". Det viser seg over alt. Bare gå på en gitarforretning og plasser en nybegynner med den eksakt samme riggen som en dreven gitarist. Lyden vil bli helt annerledes.

Endret av ChrSB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden ligger ikke i fingrene. Lyden ligger i utstyret. Kvaliteten og særpreget i lyden du lager kommer fra fingrene.

Enig med du. Jeg ønsker ChrSB lykke til med å gjenskape The Edge sin lyd med "fingrene" uten å bruke en delay.

Med en PRS og en AC30 har man et supert utgangspunkt. Jeg har ikke noe forhold til multieffekter, så jeg kan ikke si noe om ME-50, men her er mine personlige forslag:

  • Funk: PRS + AC30 + wah og autowah/envelope. Rull av diskant på gitaren etter behov.
  • Køntri: Kjøp en telecaster.
  • U2: PRS + AC30 er nær perfekt, men du må naturligvis ha delay. En tap-delay gjør det enklere å treffe riktig, men alt funker.
  • SRV: Denne er ikke så enkel. Kjøp heller en Strat, et par Dumble-amper og en Super Reverb med 4x10".
  • Vai/Satriani: Riggen din burde funke greit nok med en distortionpedal. Sjekk ut en DS-1, gjerne en moddet utgave med lysdioder til klipping. En Marshall-topp med 4x12" ville vært et bedre valg enn en AC30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.