Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det meg det er noe galt med?


stigern

Anbefalte innlegg

Enig med du. Jeg ønsker ChrSB lykke til med å gjenskape The Edge sin lyd med "fingrene" uten å bruke en delay.

Er vel ikke det han mener. Hvis du har nøyaktig det utstyret Edge har, vil du likevel, med veldig stor sannsynlighet, ikke låte som han uansett.

Det interessante oppi dette, er at etter hvert som man får mer erfaring som gitarist, låter man mer og mer som seg selv, men det er vel rimelig off-topic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte er lyden i en PRS tynn, og hva betyr "noe mellom LP og Strat"? Det sier jo egentlig ingen verdens ting om gitaren.

Skjønner ikke helt hva du ikke forstod.

Regner med at du har spilt på en PRS før, siden du uttaler deg slik.

Tror de fleste som har spilt på en Strat m/ singlecoils og LP med humbuckers vet forskjelleg på "tynn" og "tykk" lyd.

Jeg har spilt på et par PRS-gitarer, og lyden er ikke like fyldig og tykk som i en Les Paul.

Hørtes ut som en blanding av LP og Strat med singlecoils for meg..

Sier veldig mye om gitaren.

Der er jeg uenig. Lyden ligger i fingrene. Anslag, plekterbruk, fingerteknikk osv. har mye å si for lyden. Og poenget mitt er, uansett om man har kjøleskap av effekter vil man ikke kunne høre ut som heltene, med mindre man ikke bruker fingrene "rikitg". Det viser seg over alt. Bare gå på en gitarforretning og plasser en nybegynner med den eksakt samme riggen som en dreven gitarist. Lyden vil bli helt annerledes.

Enig med deg og enig med de andre og.

Men man får ikke en Peavey 6505 til å låte Marshall f.eks.

Jeg er litt lei av de "fingre vs utstyr" greiene. blir tatt opp nesten overalt..

Min mening er ihvertfall at utstyret ar mest å si for lyden, men man må kunne bruke det (hjelp av teknikk osv) for å få fult utbytte av det.

Jeg merker store forskjeller i lyd og tonen endrer seg når jeg spiller på min Fireball eller når jeg spilte på Marshall JCM800 sist helg.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den diskusjonen om lyden ligger i fingrene eller i utstyret, sporer ofte av fra hva det handler om.

En god gitarist låter som en god gitarist uansett hva slags utstyr han bruker,

og en dårlig gitarist blir ikke bedre av å spille på bra utstyr.

Når vi diskuterer utstyr er det vel for å finne ut hva slags utstyr som passer hver enkelt,

ut i fra det lydidealet hver enkelt har, og ut i fra hvor erfaren og dyktig hver enkelt er.

Lydidealene har de fleste av oss fra store kjente gitarhelter, og det er like tåplig at svaret hver gang er

at du kommer ikke til å låte som Hendrix, SRV, Edge eller noen annen selv om du har det samme utstyret.

"Lyden ligger nemlig i fingrene og ikke i utstyret"

Skal jeg tolke det må det bli noe sånn som at: du må ikke tro at du blir like bra som noen av forbildene dine,

bare fordi du kjøper deg utstyr som kan gi deg lyden.

I grunnen en ganske unødvendig påminnelse av Janteloven.

Tror de færreste her tror at de blir internasjonale gitarhelter på et blunk ved kjøp av utstyr,

og alle vet at det som ligger i fingrene må øves inn, og det kan gjerne diskuteres under teknikk og teori.

Men det hører ikke hjemme som faste innslag i alle tråder om forsterkere og effekter.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo både riktig og feil å si at lyden ligger i fingrene. Men jeg var på Europris en dag. Der satt det en fyr og spilte på en sånn elendig stålstrenger til 500 kr. Og det hørtes jævlig bra ut. Fordi han kan spille. Prøver jeg en annen stålstrenger til 10 000kr hadde jeg hørtes like bra ut. Men hvis han fyren hadde spilt på den til 10k så hadde det nok hørtes enda bedre ut enn den til 500kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo både riktig og feil å si at lyden ligger i fingrene. Men jeg var på Europris en dag. Der satt det en fyr og spilte på en sånn elendig stålstrenger til 500 kr. Og det hørtes jævlig bra ut. Fordi han kan spille. Prøver jeg en annen stålstrenger til 10 000kr hadde jeg hørtes like bra ut. Men hvis han fyren hadde spilt på den til 10k så hadde det nok hørtes enda bedre ut enn den til 500kr.

Du har selvfølgelig helt rett, men det er ganske tråkig at alle tråder om effekter og amper

skal ende ut i at "lyden ligger i fingrene".

Det er ingen lyd i fingrene mine før jeg bruker dem på en gitar eller noe annet.

Hvis jeg spiller på en elgitar låter det også veldig forskjellig ut i fra hvilken amp og effekter jeg bruker.

Og jeg skal love at det er ampene og effektene som gjør det. Jeg skifter ikke fingre underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også drittlei denne svada-greia om at "lyden ligger i fingrene". Den ødelegger mange gode tråder om gitarlyd, og er dette forumets variant av Godwins lov.

Er vel ikke det han mener. Hvis du har nøyaktig det utstyret Edge har, vil du likevel, med veldig stor sannsynlighet, ikke låte som han uansett.

Det interessante oppi dette, er at etter hvert som man får mer erfaring som gitarist, låter man mer og mer som seg selv, men det er vel rimelig off-topic.

Og dette er jo hva jeg sier er tull. For å etterligne Edge er det bare for trådstarter å plugge PRSen sin i en delay og så videre i sin AC30. Det er frekt å si at han aldri vil låte på samme måten, siden du da antyder at han er en evig nybegynner og at han aldri vil øve seg opp på et annet nivå. For å skape populærmusikk som U2 gjør trenger man et større apparat enn en PRS og en AC30, men det har ikke noe med å etterligne gitarlyden til Edge å gjøre.

Dette "interessante" poenget ditt er spennende, siden det får logikken din til å strande fullstendig. Hvis teorien din stemmer, og erfarne gitarister høres mer og mer ut som seg selv vil det si at bare middels gode gitarister har noen mulighet til å etterligne gitarlyden til forbildene sine på en troverdig måte. Det har jeg ikke noen tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Utstyret du har bør være greit å bruke til mye.

For å få lyd ala The Edge er stikkordet simplisitet. Den eneste effekten du trenger å bruke på ME 50 er delay. Kansje en smule compression.

Når det kommer til country er det også greit med litt delay. Her kan det være et tips å bruke hva man kaller en slap-back delay. det er delay med veldig kort pause. (søk på youtube så ser du hva jeg mener)

Til funk kan det i tillegg være kult med wahwah som nevnt tidligere.

Vai og satriani-ish lyd krever noe mere distortion, men ikke overdriv her. Da blir det bare grøt.

Det som er viktig er å ta seg god tid til å lære å kjenne utstyret du har. Du kommer langt bare med det.

Husk å ikke bruk for mye effekter på en gang heller. Det er noe mange gjør feil. De vil "utnytte" multieffekten sin, så de aktiverer alt som er av dritt. Dette skaper dårlig lyd stort sett uansett:p

Lykke til=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en PRS Custom dobbel humb. gitar, Vox AC30 forsterker og Boss Me-50 brett. Synes likevel at jeg ikke klarer å få god lyd ut av dette. Ønsker lyder funk, country, U2, SRV og mer heavy lyder ala Satriani, Vai. Vurderer å kjøpe Boss gt-10. Vil dette hjelpe, eller handler det i bunn og grunn om at jeg ikke har brukt nok tid med Me-50 og skrudd og mekka lyd. Noen som har noen tanker omkring dette. Er det meg eller brettet som er det største hinderet?

Utgangspunktet ditt er egentlig kjempebra for god lyd. God gitar og god forsterker. Med denne kombinasjonen hadde jeg siktet meg inn mot et pedalbrett som du bygger opp selv, og tilpasser til PRS og AC. Hvis du har splitt/coil-vender på PRSen er du skikkelig heldig. Jobb med lydbildet og vær nysjerrig på enkeltstående bokser. AC er "lettspist" når det gjelder bokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns folk tar feil av lyd og spillestil her! Om man bruker samme utstyr og innstillinger som The Edge, og slår an en Edur-akkord pÃ¥ gitaren, vil det jo lÃ¥te temmelig likt... SÃ¥ da blir det jo HELT uti tÃ¥ka Ã¥ pÃ¥stÃ¥ at en ekstremt stor del av lyden sitter i fingrene? Prøv selv... :)

Hva skjer om man tar et råopptak av The Edge sin Edur-akkord og f.eks. spiller gjennom en higain Mesa-innstilling i Guitar Rig? Låter det da som The Edge? I think not... :)

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.