Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan kan Gitarnorge bli enda bedre?


jonarve

Anbefalte innlegg

Enkelte syns det er mye lettere å prate direkte via forum, enn 1vs1 på msn eller noe.

Noen sier at et mer seriøst forum vil gi flere brukere. Men tenkt da.. Mye av grunnen til at enkelte folk fortsatt henger her, er fordi man kan snakke løst i Generelt-forumet. Ser ikke problem med det så lenge man holder seg til topic.

Dere som har problemer med dette, hold dere unna Generelt. Jeg holder meg unna politikkforumet fordi jeg syns det er tull og unødvendig å a her på forumet. Andre kan gjøre det samme med Generelt-forumet.

Men "styret" har jo rett i at det er altfor mye off-topic er på forumet. 50% av emnene blir bortført til heelt andre ting enn hva trådstarteren spør mål.

Skal bare ett innlegg til, så er hele emnet forandret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 108
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg synes det argumentet ang. off-topic delen er latterlig.

Grunnen til at forumet er delt opp i kategorier er for å kunne velge hva man vil lese og ikke. Nå er generelt delen tatt bort fra "vis nye innlegg", og da ser jeg ærlig talt ikke problemet!

Det som leo sier med at det er mye dobbeltposting er derimot et problem. Man skal bruke søkefunksjonen før man slenger ut et nytt emne, og moderatorer burde vært flinkere til å si fra om dette til den brukeren det gjelder.

I kveld er jeg skikkelig pissed!

Om det fortsetter slik det gjør kan det ikke bli bedre. Kun værre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50% av emnene blir bortført til heelt andre ting enn hva trådstarteren spør mål.

Skal bare ett innlegg til, så er hele emnet forandret.

Jeg føler dette problemet er mye større på andre gitarforum. Og da spesielt nå

trådstarter starter en tråd som ikke innehar noen av de såkalte orginalmerkene.

Jeg liker GN pga den store takhøyden og generelt mye større nyskjerrigheten

mange av medlemene her utviser. Men jeg vet at der er mange som meg som

føler seg beklemt av aldersforskjellen som fremkommer medlemmene imellom

når 'off topic' tar helt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Føler meg som offtopic forumets beskytter her, selv om jeg egentlig ikke bruker det noe mye. Men jeg skal innrømme, jeg trekker meg som regel ut når de begynner med diskusjonene som er litt for barnslige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette forumet har tapt seg veldig siden jeg ble medlem for 4 år siden. Det er svært lenge mellom topics som er gode, synes jeg. 40 % av trådene er nå om "hva slags gitar jeg skal kjøpe meg?", og "hva slags amp jeg trenger for å bli god". Listetråder er et annet onde.

Jeg forstår veldig godt de eldre medlemmene som føler at det blir for mye fjortissnakk, for det er nettopp det som skjer.

Det er likevel vanskelig å komme med noen tips til hvordan man kan gjøre det bedre her...

Nåja, det var mye drit på den tiden. 100 tråder med Vai vs Hammett og krangling medlemmer imellom.

Vet iallfall at jeg hadde mine runder med Dacka og Nilsefix. Hoho!

Var vel enklere å starte gode tråder da alt ikke var diskutert ihjel allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wohoo...gitarnorge lever!

Lenge siden folkens, jeg har ikke brukt formuet på en god stund. Noe av praktiske årsaker da jeg har vært borte 3mnd, og noe pga uinteresse.

Må først skryte litt av dere(oss?) Det som faktisk er good med GN, i allefall for min del, er at du får snakket med folk fra norge, på norsk. Vi går til de samme musikkforetningene, kan dra på de samme konsertene. Man kan forhøre seg om erfaringene til norske gitarister. I tillegg er det veldig stort spenn på medlemmene, både mht alder, erfaring, musikksmak osv. Det er BRA! Folk digger ikke bare vintage utstyr, eller bare punk rock.

Nå har ikke jeg fulgt med veldig i det siste, men litt har jeg fått med meg, og grunnen til at JEG ikke har vært stort aktiv er som mange andre har nevt her, det er rett og slett blitt mye mindre GITARDISKUSJON. Og det som kommer er ofte "nybegynnerting"...det er jo absolutt bra, men det virker som at de mer dype/spørrende/saklige diskusjonene har forduftet... ond sirkel.

Offtopic er greit det, men førsteinntrykket nå jeg logger inn nå er at det blir mer diskusjon om en vg forside enn en ny gitarmodell.

Endstate (Denner er like mye til meg selv)

- bli mer aktiv på gitartemaer

- ta opp ting som man lurer på

- del kunnskaper og erfaringer med hverandre.

- ikke la tråder spore av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere her nå som berører selve problemet, og som gir utrykk for dette på forskjellige måter. Jeg prøver en runde til for å få frem hva jeg mener.

1. Aldersforskjell er i utgangspunktet ikke en svakhet, men en styrke. Det forutsetter imidlertid at man holder temaer alt vesentlig innenfor rammer som er akseptable for majoriteten av deltagerne, uansett alder. Sagt med andre ord, om man er 15 eller 60, spiller ingen rolle så lenge det er gitarrelatert. Det samme gjelder Offtopic, aldersforskjeller er en styrke i meningsutvekslinger, men hårvoks ???

2. At forumet ikke er altfor spesialisert, eller veldig dominert av gitar"eksperter" slik som feks VG, gir et forum som er mindre skremmende og lettere å bevege seg inn i for nye folk, enten de har spilt lenge eller fikk gitar til jul.

3. Summen av 1 og 2, gir et lett tilgjengelig forum hvor folk som lurer på noe tør å stille spørsmål, og hvor folk som har kompetanse, enkelt kan gi dem svar, uten selv å være "eksperter". En slik setting, med noe vi kan kalle "tolerante rammer", er det jeg oppfattet som ganske befriende og forlokkende med GN. Og da tror jeg at dette ikke er en enestående opplevelse for meg, men at det er bl.a. dette som har gjort at det såvidt mange deltagere på GN.

Når det så stilles et relevant spørsmål, om hva som evt. kan gjørs for å forbedre GN, da er det på sin plass å spørre GN om hvor de vil? For meg ligger svaret i navnet GitarNorge. Dette er det best tenkelige navn på et nettsted som kan være en samlingsplass for alle gitarister i hele Norge. Og det gitarister har til felles, det er primært interessen for gitar.

Hvem er så disse gitaristene? Hvor er de? Hvor gamle er de? I følge alderspollen her på GN, så er de fleste av dem under 20 år, og går på skole eller studerer. Kan vi lite på at dette gir et riktig bilde av den gjennomsnittlige norske gitarist? Svaret er naturligvis nei. Gjennomsnittsgitaristen i Norge er mer sannsynlig ca 35, og han / hun spiller i et eller annet band som spiller til dans / underholdning.

Konklusjonen for GN sin del er da at de ikke har truffet målgruppen, dersom målgruppen er "vanlige norske gitarister". Og spørsmålet som naturlig følger av en slik konklusjon, det er hvorfor man ikke har truffet målgruppen?

Da er sirkelen sluttet. Vanlige gitarister som kanskje fatter interesse for GN, de mister denne ganske snart, på grunn av for lite relevant gitarstoff, og altfor mye "hårvoks" og "buksa i sokka" fjas. Slike tråder forteller nye besøkende at dette er et nettsted for fjortisser, og ikke for gjennomsnittsgitaristen i Norge.

Greit nok med "Offtopic", alle setter pris på slikt i en viss utstrekning. Som det er nevnt i denne tråden flere ganger, så er Offtopic med på å gjøre GN til et sted det er hyggelig å være. Men det må balanseres, for slik det er nå, så er det for mye tøv og fjas, som rett og slett gjør det mindre og mindre interessant å være her. De stadig tilbakevendene påstandene om at man "bare kan la være å lese Offtopic, det holder ikke. Det er nemlig slik, at når man føler tilhørighet på et slikt sted, så følger man med på hva som rører på seg. Det er like interessant for meg å slå ihjel litt tid på Offtopic som det er for alle andre, jeg blir bare pisst av å oppdage at det er så mye uinteressant tull der, og det fremmedgjør meg fra gruppen jeg burde føle tilhørighet med.

Det finnes ingen sterkere form for markedsføring enn den "personlige anbefaling". Jeg har anbefalt GN til en venn av meg som også er gitarist. Han ble veldig interessert, men det gikk fort over, for å si det slik. Han bare himlet med øya etter noen dager... Kommer han til å anbefale GN til andre mon tro?? Neppe.

Tilbake til start. Hvor vil GN? That's the question to be answered...... B)

Er ThunderFingers frustrasjon over "50 åringene" som vil "styre" forumet representativt for GN? I så fall bør kanskje navnet endres til GuitarKids, eller no'. Ønsker man derimot å holde den profil som naturlig ligger i navnet GitarNorge, så bør man foredle dette forumet til en plass som har primærforkus på gitarer, og hvor det lukes bort stoff som er egnet til å farge forumet som et alt vesentlig fjortissforum hvor man tar frem all mulig slags skit som voksne folk ikke gidder lese.

Nå tror jeg ikke jeg klarer å være særlig mer tydelig. B)

PS. Godt Nytt År forresten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er så disse gitaristene? Hvor er de? Hvor gamle er de? I følge alderspollen her på GN, så er de fleste av dem under 20 år, og går på skole eller studerer. Kan vi lite på at dette gir et riktig bilde av den gjennomsnittlige norske gitarist? Svaret er naturligvis nei. Gjennomsnittsgitaristen i Norge er mer sannsynlig ca 35, og han / hun spiller i et eller annet band som spiller til dans / underholdning.

Konklusjonen for GN sin del er da at de ikke har truffet målgruppen, dersom målgruppen er "vanlige norske gitarister". Og spørsmålet som naturlig følger av en slik konklusjon, det er hvorfor man ikke har truffet målgruppen?

Da er sirkelen sluttet. Vanlige gitarister som kanskje fatter interesse for GN, de mister denne ganske snart, på grunn av for lite relevant gitarstoff, og altfor mye "hårvoks" og "buksa i sokka" fjas. Slike tråder forteller nye besøkende at dette er et nettsted for fjortisser, og ikke for gjennomsnittsgitaristen i Norge.

Beklager, men slik som jeg har tolket innlegget ditt så blir jeg litt provosert av det..

Hvem er egentlig du som tør å påstå sånne ting som at en gjennomsnittsgitarist i Norge er ca 35 og spiller til dansemusikk? Kan du dokumentere dette?

Jeg vil heller tro at det er mange flere unge somspiller gitar, da mange av dem slutter etter en stund..

Men ingen av oss kan komme med slikt boss og påstå det ene eller det andre angåene gjennomsnittsgitaristen..

Jeg blir bare pisst av å oppdage at det er så mye uinteressant tull der, og det fremmedgjør meg fra gruppen jeg burde føle tilhørighet med.

??? Hvem bryr seg? Vi har forskjellige interesser, lev med det. Det som er uinteressant for meg eller deg kan være interressant for andre.

Jeg skal oppsummere med min egen oppfatning av GitarNorge:

GitarNorge er for meg et sted der man kan både diskutere utstyr, hjelpe hverandre mtp valg av utstyr ol men ikke minst er det også et sted der man kan snakke om andre ting enn bare gitar med folk som har delvis samme interesse som meg - gitar.

Selv varrierer jeg mellom disse to tingene. Poster mer i Gitar og Forsterkerdelene enn i Generelt.

Det som har vært problemet her på forumet er Off-Topic-Snakk UTENFOR Generelt. Der folk begynner å diskutere andre ting enn det trådstarteren ønsket seg. Dette er noe vi burde fokusere på. Viss folk begynner å følge reglene, så ser jeg liiite vits i å diskutere hva som uinteresserer deg, for det er en personlig sak.. Og jeg ser heller ikke vits i å diskutere hva "gjennomsnittsgitaristen" her i landet er.. Syns det er virkelig umodent av en voksen person å komme med ting angående idealet til en gitarist.. Er ihvertfall sånn jeg tolket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ble en voldsom forverring da Riff-forumet sluknet for en god stund siden, og diverse Riff-medlemmer vandret hitover. Jeg skal ikke dra alle over én kam, men i mine øyne var det mange derifra som i det store og det hele bare brakte med seg tull og tanketomt innhold. Det er godt mulig jeg har en selektiv hukommelse her, men jeg synes at GN aldri helt greide å komme seg opp igjen til det det var før Riff-forumet forsvant. Så her er vi. Svært mange gamle travere som hadde mye å bidra med har forsvunnet for lengst. Jeg må forøvrig nevne at det er gledelig å se at det er kommet til flere "gamlinger" som har mye fornuftig å si, nevner bare Castor, Greener og flere (dere vet hvem dere er). Det er knall! :)

Da er sirkelen sluttet. Vanlige gitarister som kanskje fatter interesse for GN, de mister denne ganske snart, på grunn av for lite relevant gitarstoff, og altfor mye "hårvoks" og "buksa i sokka" fjas. Slike tråder forteller nye besøkende at dette er et nettsted for fjortisser, og ikke for gjennomsnittsgitaristen i Norge.

Litt av nøkkelen ligger her ^^. Hva vil vi ha ut av forumet? Vi høster som vi sår -- fyller vi forumet med mye pissprat, og lite gitarteknisk innhold, så vil det trekke til seg mer av én type forumbrukere. Og vice versa. Hva vil vi? Skal dette være en forlengelse av Nettby, MSN, o.l., med en fellesbase grunnlagt på gitar/bass-interesse? Eller noe annet? Det er jo klart at forumets medlemmer gjør forumet til det produktet det er, og vi ser litt av grunnen til det i aldersspredningen. Det er en stor utfordring. Vi skal kunne ha en lav nok terskel til å holde på og trekke til oss nye og unge gitarister, samtidig som den litt mer eldre garde (20+) ønsker seg litt mer teknisk innhold...

Personlig ser jeg gjerne at forumet retter seg noen steg mot et gitarteknisk aspekt. Dersom du tror jeg vil ha bort pisspraten fullstendig nå, tar du ganske feil. Den hører til på alle fora, uansett seriøsitet, men i ulik grad. Men her er det for mye, etter min smak.

Vedrørende off topic, ser jeg at de seriøse og mer tankevekkende emnene drukner veldig. Og når vi først kikker innom disse trådene, ser vi gjerne at det er polariserende meningsutvekslinger som er tingen. Svart/hvitt-bilder, og det er dette meningsmotstanderne tar tak i (gjerne med å svare med likedanne svart/hvitt-bilder), kanskje fordi det scorer noen lettere "poeng"? De virkelig interessante trådene blir med andre ord forsøplet ganske snart. Dette har bare med holdninger å gjøre.. Alle kan gjøre det bedre her (inkl. meg såklart).

Endret av Torh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga mitt bifall til CastorFibers meninger tidlig i tråden.

Men la meg være litt tydeligere.

Tråder om hårvoks, buksa i sokken, vet dere hva jeg drømte i natt osv, er helt godnatt i mine øyne for voksne folk. Mye slikt stoff stempler GitarNorge som et nettsted for fjortisser, that's it.

Spørsmålet blir altså hva GN egentlig ønsker å være. For meg er det helt prima om det handler alt vesentlig om gitar, ikke om alt annet som opptar alle fjortisser som tilfeldigvis har en gitar.

Jeg tror egentlig ikke at denne tråden kommer til å endre noe i det hele tatt, men i den grad den gjør det, så vil det være et resultat av at det gjøres et verdivalg. Altså, hårvoks, moter og fjas, politkk og middagshjelp, .... eller gitar, that's the question. B)

Dette er jeg helt enig i. Og jeg er ikke over 50, men en barnslig 30 åring.

Det det går ut på er hvordan gitarnorge vil profilere seg og hvliket segment de vil henvende seg til. Skal gitarnorge først og fremst være for yngre medlemmer som akkurat har startet, eller skal de henvede seg til et bredere publikum og også få inn folk som har holdt på noen år med musikk. Sistnevnte gruppe tror jeg i stor grad i dag skygger unna forumet pga. måten det fremstår på.

Endret av metalpete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, sorry at det folk diskuterer ikke interesserer enkelte andre. Slik vil det alltid være - og om dere ikke takler det, så bare gi F i å lese i de forumene da?! Hold dere til de gitarrelaterte, så kan vi andre konversere i off-topic enkelte ganger.

Er så liten vits å være så pompøs og bombastisk! Greit at dere ikke fatter interesse for slike ting, men det er da ikke vårt problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.