Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan kan Gitarnorge bli enda bedre?


jonarve

Anbefalte innlegg

  • Svar 108
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

De fleste er ikke imot at vi har en off topic-del. Selv anser jeg den som nødvendig for å skape et visst samhold, utover det profesjonelle, i et forum. Men som jeg sa, litt for mye fjas.

Metalpete sa det godt i det redigerte innlegget, men jeg kan repetere/utbrodere. Ærlig talt, dette er jo en klassisk interessekonflikt. De yngre vil gjerne ha et litt mer løspratforhold til forumet. Aldersmessig, er det de som utgjør majoriteten i forumet. Ergo blir det mye løsprat. Utenforstående ser dette, og yngre folk med samme holdning registrerer seg, og deltar i løspraten. Ogsåvidereogsåvidere, dette er selvforsterkende. Eldre, som gjerne vil ha litt mer konkret prat rundt musikk, og ellers litt mer innholdsmessige diskusjoner, ser at GN ikke tilbyr dette. Og i de relativt få tilfellene der dette faktisk tilbys, må man rett og slett lete litt mellom tråder for å finne godbitene. Etterhvert går man kanskje lei, og dropper ut. Da blir det vanskelig å fylle på med "gamlinger" som kan utjevne forholdet på forumet litt.

Så nei, det er ikke så enkelt som at man bare ignorerer fjaset, for man må innta en (svært) aktiv holdning for å gjøre nettopp det. Kostnaden overstiger fortjenesten, så og si, eksemplifisert ved Tommerns kompis.

edit: for å understreke det jeg mente med at man høster det man sår. Det er greit at det prates piss over lav sko, dersom forumet etterspør dette. Men vær klar over at dette påvirker hva som blir postet i fremtiden, og hvem som blir medlemmer. Det er ikke sikkert at de som sitter med god peil sitter her om to-tre år, og er dette noe majoriteten i GN føler seg komfortabel med? Eller ikke? Dersom svaret er nei, så bør man kanskje tenke litt på hva man poster i fremtiden.

Endret av Torh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første- jeg stiller meg litt undrende til denne "alderspolariseringen" det legges opp til. Det er faktisk ikke slik at man blir så mye mer fornuftig og lur fordi om man blir eldre.

For å hoppe over en argumentasjonsrekke, så konkluderer jeg med for min egen del, at det ikke er slik at man blir "knusktørr", ikke liker spøk og småprat fordi om man har blitt gammel nok til å være far.

Jeg tror det at å henge dette på alder er et blindspor, og kun fører til å sette opp medlemer mot hverandre.

Det er ikke noe problem å nevne unge forummeldemmer som poster aktivt, og som mesteparten av postene handler og gitarer, musikk, og det å spille i band. Tenk over selv, det er mange å velge i.

Når det gjelder prat om annet enn gitarer, så er det fortsatt så enkelt for meg at når en liten, men meget aktiv gruppe medlemer poster 30 til 40 prosent av forumets innlegg i løpet av en dag, dag ut og dag inn, så vil det prege forumet.

For meg blir det da slik at forumet handler om, tja, dem, deres gjøren og laden, og ikke om gitarer og det som hører til.

Det blir som den brysomme fyren i nabolaget som på død og liv vil snakke om seg selv, lenge, og som man ikke blir kvitt. Det er ikke derfor jeg er her. Det betyr ikke at jeg hevder jeg har rett til å bestemme hva GN skal være, eller hva som skal diskuteres, bare at jeg har rett til å hevde min mening. Jeg sitter ikke inne med en "riktigere" mening enn de som poster 30- 40 poster om dagen i OT.

Med hensyn til at tråder sporer av, det tror jeg at vi til en viss grad må tåle. Delvis er det et resultat av at temaet er ferdigdiskutert, og delvis ligger det i diskusjonsforumets form. Dette er ikke, og skal ikke være et klinisk forskningsforum der kun veldokumenterte fakta skal meddeles. Vi diskuterer, og da må det være lov å spissformulere, ta side litt mer enn det man egentlig står inne for og kort sagt diskutere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første- jeg stiller meg litt undrende til denne "alderspolariseringen" det legges opp til. Det er faktisk ikke slik at man blir så mye mer fornuftig og lur fordi om man blir eldre.

Jeg har nok lagt meg på en litt for generaliserende linje selv. Men det kan ikke nektes for at det er en tendens til mer "modent" innhold i postene ettersom alderen tar til. Men du har rett, å fokusere på innhold, og ikke medlemmers aldre, er det riktige, og var intensjonen for det jeg ville skrive, men det kom nok ut den gæli' veien.

For å hoppe over en argumentasjonsrekke, så konkluderer jeg med for min egen del, at det ikke er slik at man blir "knusktørr", ikke liker spøk og småprat fordi om man har blitt gammel nok til å være far.

(vet ikke om du tenker på mine poster, eller generelt, men jeg har ikke sagt det, så jeg er enig :)).

Når det gjelder prat om annet enn gitarer, så er det fortsatt så enkelt for meg at når en liten, men meget aktiv gruppe medlemer poster 30 til 40 prosent av forumets innlegg i løpet av en dag, dag ut og dag inn, så vil det prege forumet.

For meg blir det da slik at forumet handler om, tja, dem, deres gjøren og laden, og ikke om gitarer og det som hører til.

Jupp, riktigere fremstilling.

Vi diskuterer, og da må det være lov å spissformulere, ta side litt mer enn det man egentlig står inne for og kort sagt diskutere.

Men hensyn til "meningsfulle" tråder i OT-seksjonen, har det vært altfor mye spissformuleringer og svart/hvitt-bilder. Aldri ment at man ikke skal skape temperatur, men slik det har en lei tendens til å bli, så blir det altfor mye.

(usikker på hvor mye av responsen din (om noe) er direkte rettet i retning mine tidligere poster, eller bare rent generelt for tråden, men jeg tok meg friheten til å forutsette at en del gikk på noe av det jeg skrev)

Endret av Torh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode innspill. Når det gjelder diskusjonen rundt Off-topic delen, tror jeg vi har fått frem de fleste synspunkter. Vi ønsker en innskjerping på hva som postes i forumet og er derfor litt strengere i en overgangsperiode. For all del, Off-topic er en viktig del av forumet vårt og skal ikke legges dødt.

Vil gjerne understreke ordene til Mytola som en slags retningslinje:

Sett i gang med posting av tråder i offtopic, men hold dere til trådens tema, og unngå at alle trådene sporer av noe kollosalt og det blir hundrevis av småprat-tråder som ser ut som MSN-logger. Så skal vi som modererer bli flinkere til å hjelpe dere med å holde tråder på rett kjøl, og å slette unødvendige poster og slikt, som flere av dere har sagt vi ikke har vært gode nok på. Jeg er enig i at vi ikke har vært gode nok på det, men nå med 3 nye moderatorer så skal det bli bedre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt til, for min "syke mor"....

Noen tolker meg dithen at jeg har problemer med aldersforskjeller, og at jeg ikke ønsker OT.

Begge deler er like feil, det har jeg da beskrevet svart på hvitt både i denne og andre meningsutvekslinger. Jeg har skrevet, og mener genuint, at aldersforskjeller er en berikelse, ikke et problem. Jeg har også skrevet at det er hyggelig med en OT del, men den må ikke flyte ut i dominerende fjas, da blir det destruktivt.

Jeg syntes forøvrig at det hele oppsummeres veldig greit av såvel CastorFiber som Torh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt til, for min "syke mor"....

Noen tolker meg dithen at jeg har problemer med aldersforskjeller, og at jeg ikke ønsker OT.

Begge deler er like feil, det har jeg da beskrevet svart på hvitt både i denne og andre meningsutvekslinger. Jeg har skrevet, og mener genuint, at aldersforskjeller er en berikelse, ikke et problem. Jeg har også skrevet at det er hyggelig med en OT del, men den må ikke flyte ut i dominerende fjas, da blir det destruktivt.

Jeg syntes forøvrig at det hele oppsummeres veldig greit av såvel CastorFiber som Torh.

Og hvordan vil du rense OT delen? Vil du at man skal lage retningslinjer som tilsier at man ikke skal prate om fjortis-relaterte ting? Det heter da off topic av en grunn, nettopp for at man skal kunne diskutere omtrent alt mellom himmel og jord der. Eller kanskje man gjøre det slik at man må melde seg inn i off topic delen for å kunne diskutere og se innleggene der? Det er til nå rimelig få som faktisk klager på denne delen av forumet, det er bare at alle dem som gjør det klager igjen og igjen. Jeg er ikke særlig aktiv i off topic, men ser den positive siden med å ha den delen av forumet der.

Før man gjør slike endringer som at man fjerner off topic innleggene fra, for eksempel "vis nye innlegg" så bør man ha en poll som spør om majoriteten av medlemmene faktisk vil dette, for flesteparten har ikke sagt at det er dette de nettopp vil. Jeg tror man kan telle off topic motstanderene på sine to hender hvis man ser litt etter. Hvis man hadde hatt en avstemmning over slike ting, som med politikk-forumet, så hadde flertallet sagt sin mening, og da nytter det heller ikke å klage og sutre, de som heller ikke stemmer har heller ikke rett til å klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan vil du rense OT delen? Vil du at man skal lage retningslinjer som tilsier at man ikke skal prate om fjortis-relaterte ting?

Spørsmålet ditt er helt relevant, men stilet til feil adressat.

Jeg er generelt av den oppfatning at man ikke skal klage og kritisere uten også å komme med konstruktive forslag til forbedring. Men i denne tråden har jeg altså kun besvart trådens iboende spørsmål, og gitt uttrykk for hva jeg mener kan bli bedre på GN, ikke hvordan.

Uten at jeg har fasit på dette, så tror jeg bestemt at når et nettsted blir så omfattende som dette, så må man ta grep og styre utviklingen. Alternativet er at det utvikler seg i ukjent retning, eller over stokk og stein om du vil, mens man toer sine hender og lurer på hvor man havner.

Slike målrettede prosesser starter helt naturlig med å definere hvilken utvikling man ønsker, eller sagt på annen måte, hvor vil GN? Uten å definere dette, så klarer man heller ikke å definere en kurs for å komme til mål.

Ergo er det urimelig å spørre meg om hvordan jeg mener at OT delen skal renses. Spørsmålet er om GN er dithen kommet at man er klar til å definere hvor man skal, for deretter å sette ned feks en arbeidsgruppe som får i oppgave å definere veien til mål, inklusive virkemidler. Men en slik konklusjon, dvs å definere hvor man vil med GN, det må overlates til "eierne", hvem nå det måtte være.

Det som garantert ikke påvirker utviklingen positivt i nevneverdig grad, det er å gå til angrep på folk som er av annen oppfatning enn en selv, når meninger utveksles som i denne tråden. Det er kun destruktivt, og besørger direkte frafall. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet ditt er helt relevant, men stilet til feil adressat.

Jeg er generelt av den oppfatning at man ikke skal klage og kritisere uten også å komme med konstruktive forslag til forbedring. Men i denne tråden har jeg altså kun besvart trådens iboende spørsmål, og gitt uttrykk for hva jeg mener kan bli bedre på GN, ikke hvordan.

Uten at jeg har fasit på dette, så tror jeg bestemt at når et nettsted blir så omfattende som dette, så må man ta grep og styre utviklingen. Alternativet er at det utvikler seg i ukjent retning, eller over stokk og stein om du vil, mens man toer sine hender og lurer på hvor man havner.

Slike målrettede prosesser starter helt naturlig med å definere hvilken utvikling man ønsker, eller sagt på annen måte, hvor vil GN? Uten å definere dette, så klarer man heller ikke å definere en kurs for å komme til mål.

Ergo er det urimelig å spørre meg om hvordan jeg mener at OT delen skal renses. Spørsmålet er om GN er dithen kommet at man er klar til å definere hvor man skal, for deretter å sette ned feks en arbeidsgruppe som får i oppgave å definere veien til mål, inklusive virkemidler. Men en slik konklusjon, dvs å definere hvor man vil med GN, det må overlates til "eierne", hvem nå det måtte være.

Det som garantert ikke påvirker utviklingen positivt i nevneverdig grad, det er å gå til angrep på folk som er av annen oppfatning enn en selv, når meninger utveksles som i denne tråden. Det er kun destruktivt, og besørger direkte frafall. B)

Mener ikke jeg har gått til angrep på deg, hvis du føler det, så må jeg bare beklage. Men jeg har oppfattelsen av at dette forumet er i en stor grad styrt av de medlemmene som bruker det, slik jeg mener det burde være. Derfor mener jeg også at medlemmene som bruker forumet skal ha en innvirkning på hvilken retning og målgruppe forumet skal ha. Derfor ikke bare forslag om hva som bør forbedres, men også hvordan det bør forbedres, slik at andre medlemmer kan si hva de mener om dette. Jeg kan si at jeg ønsker fred på jord, men jeg aner jo ikke hvordan man skal gjøre dette, derfor hjelper det lite om jeg sier jeg ønsker dette til høyere makter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke jeg har gått til angrep på deg, hvis du føler det, så må jeg bare beklage. Men jeg har oppfattelsen av at dette forumet er i en stor grad styrt av de medlemmene som bruker det, slik jeg mener det burde være. Derfor mener jeg også at medlemmene som bruker forumet skal ha en innvirkning på hvilken retning og målgruppe forumet skal ha. Derfor ikke bare forslag om hva som bør forbedres, men også hvordan det bør forbedres, slik at andre medlemmer kan si hva de mener om dette. Jeg kan si at jeg ønsker fred på jord, men jeg aner jo ikke hvordan man skal gjøre dette, derfor hjelper det lite om jeg sier jeg ønsker dette til høyere makter.

Neida, jeg oppfattet ikke ditt innlegg som noe angrep. Men det er en tendens her, som det er mange plasser, at når man er uenige, så beveger man seg i grenseland for angrep. Jeg kan sikkert også oppfattes dithen, og da er det greit å ha et sideblikk på hvor grensene for angrep går.

Brukerne har naturlig innflytelse på hvordan og hvorhen dette utvikler seg. Det ligger i sakens natur, samt ikke minst i oppfordringen fra trådstarter. Men det finnes også noen juridiske eiere her, som antagelig har meninger eller ønsker for utvikling på eget nettsted. Kan hende er de ikke aktive, og har overlatt "eierskapet" til andre, men det sitter uansett noen på toppen som utøver et eierskap. Og det er disse som må ta noen beslutninger og legge noen føringer for videre utvikling, dersom de altså har et bevisst forhold til dette.

Alternativet er at det fortsetter som nå, og GN blir et resultat av det som skjer. Det kan bli greit nok det, men det jeg altså har forsøkt å formidle, er at det sannsynligvis vil medføre at en del "voksne" gitarister faller fra / ikke kommer til. Og spørsmålet er altså om dette er OK for GN, eller om man vil forsøke å leve opp til navnet GitarNorge, og være et attraktivt og interessant nettsted for flest mulig gitarister. Jeg opprettholder nemlig min påstand om at alderspollen her på GN, som tilsier at noen later til å tro at gjennomsnittsalderen på en norsk gitarist er under 20 år, det er og blir helt feil.

Det er egentlig litt på trynet at jeg skal skrive meter på meter om dette, men jeg skal forsøke ytterligere en vinkling rundt dette med brukere og alder. En eller annen påpekte lenger opp i tråden at min påstand om at gjennomsnittsgitaristen er 35 år gammel er feil. Det kan hende det. Kanskje riktig alder skal være 32, eller 28 for den saks skyld. Men riktig alder er ikke 17,5 år, det er det som er poenget, nemlig at gjennomsnittsgitaristen i Norge er en voksen person, som ikke er særlig interessert i mye av det OT-stoffet som til tider er svært fremtredende her, eller at tråder sporer helt av i tull og tøys. Og her ligger hele poenget rundt dette med alder. Nye tenåringer som får gitar til jul, eller kjøper en for konfpenger, de kommer og går hele tiden. Og slik skal det være, for disse bør ha tilgang til et sted som GN, og noen av dem kommer til å forbli, og utvikle seg til gitarister. Men om GN skal være en verdifull plass for alle disse, så må det også være tilgang på folk som CastorFiber o.l., som kan være med å utgjøre den kunskapsbase og tålmodige coaching og mentoring som alle de nyankomne søker. Det er hele greia med en plass som GN, i mine øyne.

Derfor bør de som stritter litt i mot en "kontroll / siling" av innhold, samt de som utøver eierskap på vegne av GN, spørre seg sjøl om hva slags utvikling de egentlig ønsker seg. Det er hovedpoenget mitt, for all styrt utvikling begynner med dette spørsmålet. "Hvordan komme seg dit", er neste spørsmål. B)

Trur egentlig jeg har sagt mitt nå......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det irriterer meg at når "vi" sier noe, så er det enkelte som kommer med motargumenter og skriver lange innlegg om det motsatte.

Men når en av de voksne, som f.eks CF, sier det samme bare bedre formulert så er dere plutselig helt enig.

.......

Som en av de "voksne" - må vel få lov til å kalle meg det - har jeg også observert dette. Det er kanskje i bunn og grunn ikke så rart - for når CF eller Tommern skriver, forsøker de ikke å si "tulling" eller "idiot" så høyt som mulig til motparten. Når argumenter presenteres med saklige og gode begrunnelser er det lett å forstå hva som menes. Det appelleres mer til fornuft enn til følelser, og de skriver ikke slik at motparten tenner på alle plugger.

På sett og vis er det vel akkurat det Tommern beskriver som en utfordring - forskjeller i behov og kommunikasjonsmåte mellom tenåringer og voksne kan virke skremmende. For de voksne blir det for mye "usaklig søppel", og for ungdommen kan det bli for "stivt" og selvhøytidelig.

Forøvrig støttes Tommerns velformulerte og osende-av-livserfarings-innlegg ang. ledelsesansvar og profilering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg oppfattet ikke ditt innlegg som noe angrep. Men det er en tendens her, som det er mange plasser, at når man er uenige, så beveger man seg i grenseland for angrep. Jeg kan sikkert også oppfattes dithen, og da er det greit å ha et sideblikk på hvor grensene for angrep går.

Brukerne har naturlig innflytelse på hvordan og hvorhen dette utvikler seg. Det ligger i sakens natur, samt ikke minst i oppfordringen fra trådstarter. Men det finnes også noen juridiske eiere her, som antagelig har meninger eller ønsker for utvikling på eget nettsted. Kan hende er de ikke aktive, og har overlatt "eierskapet" til andre, men det sitter uansett noen på toppen som utøver et eierskap. Og det er disse som må ta noen beslutninger og legge noen føringer for videre utvikling, dersom de altså har et bevisst forhold til dette.

Alternativet er at det fortsetter som nå, og GN blir et resultat av det som skjer. Det kan bli greit nok det, men det jeg altså har forsøkt å formidle, er at det sannsynligvis vil medføre at en del "voksne" gitarister faller fra / ikke kommer til. Og spørsmålet er altså om dette er OK for GN, eller om man vil forsøke å leve opp til navnet GitarNorge, og være et attraktivt og interessant nettsted for flest mulig gitarister. Jeg opprettholder nemlig min påstand om at alderspollen her på GN, som tilsier at noen later til å tro at gjennomsnittsalderen på en norsk gitarist er under 20 år, det er og blir helt feil.

Det er egentlig litt på trynet at jeg skal skrive meter på meter om dette, men jeg skal forsøke ytterligere en vinkling rundt dette med brukere og alder. En eller annen påpekte lenger opp i tråden at min påstand om at gjennomsnittsgitaristen er 35 år gammel er feil. Det kan hende det. Kanskje riktig alder skal være 32, eller 28 for den saks skyld. Men riktig alder er ikke 17,5 år, det er det som er poenget, nemlig at gjennomsnittsgitaristen i Norge er en voksen person, som ikke er særlig interessert i mye av det OT-stoffet som til tider er svært fremtredende her, eller at tråder sporer helt av i tull og tøys. Og her ligger hele poenget rundt dette med alder. Nye tenåringer som får gitar til jul, eller kjøper en for konfpenger, de kommer og går hele tiden. Og slik skal det være, for disse bør ha tilgang til et sted som GN, og noen av dem kommer til å forbli, og utvikle seg til gitarister. Men om GN skal være en verdifull plass for alle disse, så må det også være tilgang på folk som CastorFiber o.l., som kan være med å utgjøre den kunskapsbase og tålmodige coaching og mentoring som alle de nyankomne søker. Det er hele greia med en plass som GN, i mine øyne.

Derfor bør de som stritter litt i mot en "kontroll / siling" av innhold, samt de som utøver eierskap på vegne av GN, spørre seg sjøl om hva slags utvikling de egentlig ønsker seg. Det er hovedpoenget mitt, for all styrt utvikling begynner med dette spørsmålet. "Hvordan komme seg dit", er neste spørsmål. B)

Trur egentlig jeg har sagt mitt nå......

Jeg skjønner selvfølgelig hva du mener, og er delvis enig også. Men nå er jo stort sett off topic fjernet fra alle øyne som ikke oppsøker dette, og da ser jeg heller lite problem med det.

Jeg ønsker også flere erfarne folk med peil på hva de snakker om, slik som Castor, Greener, deg osv. Men jeg ønsker da heller ikke at man skal legge for store begrensninger på et subforum som er ment for å snakke om hva man vil stort sett uten begrensninger. Slik som det er nå, at man må oppsøke off topic hvis man vil lese det, føler jeg ikke det er fremtredene på noen måte lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anarki er fint.

forslag: hva med en seksjon hvor ferske musikere kan promotere seg selv, annonsere konserter og utgivelser, etc? det blir vel allerede gjort i 'innspillinger' blant annet, men kanskje greit å kunne skille gutteromsinnspillingene med backingtrack fra de litt mer gjennomførte aktørene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.