Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tele-look i eik


Anbefalte innlegg

  • Svar 402
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Litt vanskelig å se ut fra bildene, men du har en standard vender, så skjemaet er slik :

http://www.seymourduncan.com/support/wirin...c=standard_tele

Hvis du ser bort fra fargene på pickupledninger i alle fall.

Mål at du har kontakt mellom de punktene du skal ha og de det ikke skal være kontakt mellom. Var det slik at du hadde kortslutning på jack utgangen ? Altså 0 motstand ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-3973-1236892713_thumb.jpg

Mål følgende :

13-12 = tilnærmet 0 motstand (full kontakt mellom punktene) (heretter kalt 0 ohm)

12-7 = 0 ohm

9-7 = med volum på fullt skal du nå måle pickup motstanden (avhengig av hvordan pickup velgeren står) mellom disse punktene, verdiene har jeg jo angitt i detalj tidligere.

Start med dette og fortell meg hva du måler - ok ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er denne teikninga eg har sett etter når eg har lodda, så det skal stemme i alle fall.

Måleresultata ser jo bra ut: 13-12=0 ohm, 12-7=0 ohm, 9-7= 6,7 ohm (neck), 4,62 ohm (midtposisjon) og 13,9 ohm (bridge). Disse verdiane får eg også mellom polane i jack-inngongen. Veit ikkje kva eg har styrt med når eg målte kortslutning der... ut i frå det eg sjølv kan sjå skal jo dette virke, men som sagt, kan ikkje høyre noko når eg kakkar på mikkane... Har sjekka at dei er magnetiserte, alt ok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, sweet relief!!! No virkar det! Problemet låg i jack-inngongen, ledninga som gÃ¥r til jordings-tippen hadde lagt seg slik at nÃ¥r eg sette i jack`en blei det kortslutning! So no er det berre Ã¥ fÃ¥ i sammen sakene og rocke i veg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da kan du sette inn den ledningen du bruker til vanlig og måle pÃ¥ andre enden av ledningen (altsÃ¥ pÃ¥ pluggen som normalt gÃ¥r i forsterkeren eller første effektboks og mÃ¥le mellom tupp og indre del. Da skal du mÃ¥le det samme som i punkt 9-7

En annen ting du kan være oppmerksom på er at i tilfelle det ikke er elektrisk kontakt mellom jord i bridge pickup og selve broen, kan det tenkes at du må jorde broen med en ledning for å unngå støy/brum. Vanligvis gjøres det ved å avisolere enden av en tynn ledning og så klemme ledningsenden mellom kropp og broplate (ledningen trekkes/skjules fra utfresingen ved bridgepickup og loddes til et jordpunkt. For å sjekke om du har jordkontakt kan du måle mellom jord på baksiden av et potensiometer og broplaten f.eks. Du må gjerne være litt "agressiv" når du måler på forkormmede flater, "stikke" litt med målepinnen med andre ord

Edit - se der ja :) glem første del, men sjekk resten jeg skriver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da kan du sette inn den ledningen du bruker til vanlig og måle pÃ¥ andre enden av ledningen (altsÃ¥ pÃ¥ pluggen som normalt gÃ¥r i forsterkeren eller første effektboks og mÃ¥le mellom tupp og indre del. Da skal du mÃ¥le det samme som i punkt 9-7

En annen ting du kan være oppmerksom på er at i tilfelle det ikke er elektrisk kontakt mellom jord i bridge pickup og selve broen, kan det tenkes at du må jorde broen med en ledning for å unngå støy/brum. Vanligvis gjøres det ved å avisolere enden av en tynn ledning og så klemme ledningsenden mellom kropp og broplate (ledningen trekkes/skjules fra utfresingen ved bridgepickup og loddes til et jordpunkt. For å sjekke om du har jordkontakt kan du måle mellom jord på baksiden av et potensiometer og broplaten f.eks. Du må gjerne være litt "agressiv" når du måler på forkormmede flater, "stikke" litt med målepinnen med andre ord

Edit - se der ja :) glem første del, men sjekk resten jeg skriver

Eg har allereie jorda brua, der var tillaga ei ledning på kontrollplata med dette til hensikt. Og det finns ikkje støy eller brumming i gitaren! Har no sett på strengar og hatt meg ein aldri så liten jam via Ampluggen, syns det let heilt supert! Då ser eg bort i frå at det ikkje let særleg reint, eg har nemleg ikkje prioritert å sette opp/justere gitaren skikkeleg enda. So no blir det å bla tilbake i innlegga her på forumet og finne fram bruksanvisninga for inn-justering som du gav meg for lenge sidan :rolleyes:

Ein ting eg lurer på: Tynnaste strengen vil ikkje ringe skikkeleg når eg slår på den åpen. Er det nøtta som knip litt kanskje? Den ligg så langt i frå halsen at det kan umogleg vere at den tek i banda nokon stad. Kva gjer eg med dette? Dei andre strengane let fint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du fikk det til. Som oftest er det en liten detalj som lager problemet. Det gjelder bare å finne den..

Det med "kniping" av den tynneste strengen kan du sjekke ganske lett. Trykk ned strengen i første båndet, og sammenlign. Forandrer det seg veldig, er det trolig at en "nøttejustering" kan være på sin plass. Hvis ikke, kan det være andre ting. Høyde på pickup, for eksempel, eller at du har rullet av litt mye på frekvensområdet på forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du fikk det til. Som oftest er det en liten detalj som lager problemet. Det gjelder bare å finne den..

Det med "kniping" av den tynneste strengen kan du sjekke ganske lett. Trykk ned strengen i første båndet, og sammenlign. Forandrer det seg veldig, er det trolig at en "nøttejustering" kan være på sin plass. Hvis ikke, kan det være andre ting. Høyde på pickup, for eksempel, eller at du har rullet av litt mye på frekvensområdet på forsterkeren.

Då er det nok nut`en som er syndaren, problemet dukkar opp kun når eg slår på strengen åpen, når eg trykker ned strengen i kva som helst av banda syng strengen som berre det. Er det blyant-trikset i nut`en som må til eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.