Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Buddy Guy


ChrSB

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest mangfoldige artikler og leserinnlegg om hvor fantastisk Buddy Guy er måtte jeg selvfølgelig sjekke han ut. Men, hva møter meg? Utight spilling, kjedelige tonevalg og sure bender.... Kan noen forklare meg hva som er fantastisk med dette, eller har jeg gått glipp av noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 141
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

"Known as an inspiration to Jimi Hendrix, Eric Clapton, Stevie Ray Vaughan, and other guitarists, Guy is considered an important exponent of Chicago blues."

http://en.wikipedia.org/wiki/Buddy_Guy

Du har muligens hørt deg lei via andre artister?

Faktum er vel at han var først men muligens ikke best teknisk.

Jeg husker hvor overrasket jeg ble da jeg fant hvor mye BG frasering jeg egentlig hadde hørt i SRV.

På den andre siden liker jeg fortsatt coverversjonene som SRV gjør av Jimi Hendrix

bedre enn orginalene siden jeg opplever dem som mer tight og mindre eksprementelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så buddy guy live på hell music festival(bluesfestival) for noen år siden!

Utrolig karismatisk og reflektert kar! Fyren rocker mer enn mange andre, i en alder av.... fossil!

Det er som mange sier! Han var ut med det først, men muligens ikke best teknisk.

Mange sier at Metallica er helt sinnsykt bra. Men jeg møter mye av det samme som du beskriver her når jeg hører på metallica.

De har vært en inspirasjonskilde for flere titalls tusen unge håpefulle musikere, slik som buddy guy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest goosetown

Smak og behag, men du bør ikke forveksle teknisk dyktighet med bra musikk.

Prøv ut live plata "This Is Buddy Guy (live)" i fra 1968, det må være noe av det "sureste" som er spilt inn, sur bending, vokal som er skjærende og ei blåserekke som ikke hadde øvd for mye, men resultatet er "chicken skin" og er ei av blues platene som jeg spiller ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den alle i den gamlisblues-gjengen er ganske så avdanka..

Eric Clapton og vennene hans.....

Vel, - nå er vel de fleste av dem døde da :)

Når det gjelder akkurat Eric Clapton har han vel ikke gjort noe spesielt spennende

på plater som bærer navnet hans på coveret. Det nyskapende som EC er kjent for

ble skapt før han startet solo karieren. Mange glemmer dette, eller er rett og slett

ikke kjent med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest goosetown
Synes den alle i den gamlisblues-gjengen er ganske så avdanka..

Eric Clapton og vennene hans.....

Hvis du mener at den type bluesmusikk som "vennene hans" spilte er avdanket så er det vel en smakssak. Hvis du mener at "spille stilen" er avdanket, dvs. at gitarister i dag er mer teknisk dyktige og bedre utstyrt :-) så har du sikker rett i det (stort sett, med unntak av Robert Johnson og noen til som gitarister i dag fremdeles har problem med å etterlikne). Men jeg foretrekker heller en gitarist med sjel og skjønnhetsfeil enn en teknisk god og følelsesløs. Det grelleste eksempel på det siste er Gary Moore, jeg tar heller en avdanket bluesgitarist når som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener at den type bluesmusikk som "vennene hans" spilte er avdanket så er det vel en smakssak. Hvis du mener at "spille stilen" er avdanket, dvs. at gitarister i dag er mer teknisk dyktige og bedre utstyrt :-) så har du sikker rett i det (stort sett, med unntak av Robert Johnson og noen til som gitarister i dag fremdeles har problem med å etterlikne). Men jeg foretrekker heller en gitarist med sjel og skjønnhetsfeil enn en teknisk god og følelsesløs. Det grelleste eksempel på det siste er Gary Moore, jeg tar heller en avdanket bluesgitarist når som helst.

Mener ikke noe mer med det enn at de spiller ræva, de burde lagt gitaren på hylla for 30 år siden.

Er Gary Moore teknisk god og følelsesløs? Grelleste eksempel? Det er noe av det dummeste jeg har hørt på lenge.

Gary Moore er en god gitarist, og ganske undervurdert etter mitt syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest goosetown
Mener ikke noe mer med det enn at de spiller ræva, de burde lagt gitaren på hylla for 30 år siden.

Er Gary Moore teknisk god og følelsesløs? Grelleste eksempel? Det er noe av det dummeste jeg har hørt på lenge.

Gary Moore er en god gitarist, og ganske undervurdert etter mitt syn.

Gary Moore er kjønnsløs, helt uten sjel og et typisk eksempel på hvor langt (eller som jeg sier kort) man kan komme med penger i ryggen, et kommersielt plateselskap, rett hudfarge og skrupeløs ødelegging av andre sin musikk. Jeg tror den myggen jeg kverka nå (shit, skvisan utover skjermen) har/hadde mer sjel og feeling. Fyren har no IQ (Moore og ikke myggen),driter seg ut gang på gang med å spille med de folka han stjerler i fra og driter seg ut hver gang. Og nå må jeg vaske skjermen, jeg tror jæv%#$ (myggen og ikke Moore) akkurat hadde stikki meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.