Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Buddy Guy


ChrSB

Anbefalte innlegg

Synes synet ditt på gitarspilling blir noe rart når du ikke kan tåle gitarister med teknisk dyktighet....

Å være god teknisk er jo en svært viktig ting for en gitarist. Teknikk er ikke bare å spille hundremeter...

jeg ser poenget ditt, men det går den andre veien også. teknisk dyktighet er vel og bra, det, men slik det kommer fram av innleggene dine, virker det som en selvfølge at alle skal ha yngwie malmsteen som idol og ikke våge å gi ut noe før de er på samme nivå. en av mine favorittgitarister, Woody Weatherman fra Corrosion of Conformity, kan kanskje anses som noe slurvete til tider, men jeg liker spillestilen hans og ikke minst musikken til CoC. link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 141
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg ser poenget ditt, men det går den andre veien også. teknisk dyktighet er vel og bra, det, men slik det kommer fram av innleggene dine, virker det som en selvfølge at alle skal ha yngwie malmsteen som idol og ikke våge å gi ut noe før de er på samme nivå. en av mine favorittgitarister, Woody Weatherman fra Corrosion of Conformity, kan kanskje anses som noe slurvete til tider, men jeg liker spillestilen hans og ikke minst musikken til CoC. link

Nei, slik går det faktisk ikke frem synes jeg. Jeg er bare lut lei av at teknikk og sjel/feeling ikke kan nevnes i samme setning. Og hvis en gitarist prøver seg på et raskt løp i en solo, så er det shred og sjelløst. Det finnes mange gode bluesgitarister, Joe Bonamassa er en av dem og er et monster! Men at dere synes de gitaristene som spiller den samme licket i den samme posisjonen på halsen over og over og over igjen, er for meg et lite mysterium... Repitisjon er et bra virkemiddel, og det bruker jeg mye selv, men ikke når går på minuttene løs. Hendrix var en super mann, mange av bluesgitaristene var sykt innovative og kom med ting som mange etterkommere kopierte og bygde sin stil ut fra. Men det finnes så utrolig mange bedre og mer spennende gitarister enn Clapton og gamlegutta, synes jeg, og derfor orker jeg ikke henge meg opp i at siden de var først så må de være best. Clapton, Buddy Guy, og alle de kara er jo greie å få med seg, men du og du så mange andre det finnes. Tipset er vel bare å ikke henge seg opp i at de var innovatørene.

Det blir litt som om å absolutt måtte spille Commodore 64 istedet for Playstation 3 fordi Commodore var først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samme måte som jeg liker å se på gamle filmer, liker jeg også å høre på gammal musikk. Jeg klarer faktisk å like en gammal film selv om den er i svart/hvit, ikke har dagens tekniske effekter og heller ikke avansert lyd. Noen ganger syns jeg til å med at en slik film kan være bedre enn dagens mest påkostede effekt filmer. Jeg syns akkurat det samme om gitarister. Gamlekara på gitar hører jeg på i den peioden de var store. Nysgjerrigheten min gjør at jeg faktisk er interessert i hvor gitarspillinga til Clapton, Hendrix, Beck, Green, Page, Taylor, Gillmour, Blackmore, Iommi etc., etc., etc. kommer fra. Tar gjerne imot innspill på flere eksempler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest goosetown
Hvis Gary Moore er et bra eksempel på en teknisk dyktig og følelsesløs gitarist, da skal jeg faen meg takke hvis noen kaller meg det samme.

Jeg har ikke hatt gleden av å høre deg så jeg kan desverre ikke gi deg den gleden :) . Selv er jeg en uteknisk og følelsesløs gitarist så alle forandringer er til det bedre, men det var ikke oss selv vi snakket om. Er det vanlig at moderatorer bruker banne ord i sine innlegg for å gå foran med et godt eksempel?

Uansett, nu avslutter jeg for min del diskusjonen, ha det bra mine barn og vi kan sikkert forsette påstandene og diskusjonen i gitar himmelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Gary Moore er et bra eksempel på en teknisk dyktig og følelsesløs gitarist, da skal jeg faen meg takke hvis noen kaller meg det samme.

Under lanseringen av en av sine "blues" plater, hadde Gary Moore invitert til stor konsert for plateslippet. Hvis jeg ikke husker helt feil så var det gamle BB King som feide Moore og flere av de andre teknikerne av scenen. Tror ikke det var fordi BB King var den mest tekniske gitaristen på scenen.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før noen tar og setter Mr Moore i en bås, foreslår jeg at dere hører på noen av de seneste platene hans. Jeg er selv ikke veldig fan av bluesalbumene fra 90 tallet. Det låter rett og slett ikke som blues, men de låtene live noen år etterpå, det er skikkelige saker. f.eks Still got the blues, som jeg regner med de fleste kjenner her. På Blues Alive, som er en live plate fra 93 eller no sånn, så låter det bare så sinnnsykt bra. Moore en følelsesløs gitarist. Ta en titt her før dere sier no om det. . Noen vil sikkert ikke synes noe om det her. men hør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under lanseringen av en av sine "blues" plater, hadde Gary Moore invitert til stor konsert for plateslippet. Hvis jeg ikke husker helt feil så var det gamle BB King som feide Moore og flere av de andre teknikerne av scenen. Tror ikke det var fordi BB King var den mest tekniske gitaristen på scenen.

Hadde det vært en av Moores tidligere perioder, enten fusion eller metal, så hadde så klart King vært den som ikke hadde passet inn. Nei, Gary Moore er ikke blant verdenseliten når det gjelder blues, men han er en kar som gjør det bra i alle sjangere han er innom, inkludert blues. Hør på noen av de senere platene hans, og ikke bare Still Got the Blues eller After Hours, så hører man at han har utviklet seg. Bare fordi han har bra teknikk betyr ikke at han ikke 'føler' det han spiller. Skal man gå etter gitarfjes, som sikkert noen også gjør, så slår Moore lett Roy Buchanan. Men dette bryr ikke jeg meg om, eneste som betyr noe for Yngtchie er om gitarspillet er bra eller ikke, og jeg synes Moore spiller jævli bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her er om det er noe å hente hos Buddy Guy og de andre store blues gutta. Ikke om Gary Moore har feeling eller ikke. Syns det går ganske klart fram at i hvert fall Moore er inspirert av gamlegutta, selv om han kanskje ikke når helt opp i toppen som bluesgitarist. Tror flere enn Moore hadde hatt nytte av å lytte til de gamle gutta. De har nemlig noe helt vesentlig i formidlingen som ikke har med tekniske ferdigheter å gjøre. Det kan man ha nytte av uansett hvor teknisk man er på gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her er om det er noe å hente hos Buddy Guy og de andre store blues gutta. Ikke om Gary Moore har feeling eller ikke. Syns det går ganske klart fram at i hvert fall Moore er inspirert av gamlegutta, selv om han kanskje ikke når helt opp i toppen som bluesgitarist. Tror flere enn Moore hadde hatt nytte av å lytte til de gamle gutta. De har nemlig noe helt vesentlig i formidlingen som ikke har med tekniske ferdigheter å gjøre. Det kan man ha nytte av uansett hvor teknisk man er på gitaren.

Du er vel klar over at Moore har lyttet til gamlegutta hele livet, og lovpriser folk som Albert King og Albert Collins så fort sjansen byr seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.