Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fractal Axe-Fx


leo

Anbefalte innlegg

Nå har jeg hatt Axe-Fx`en i noen uker og begynner å bli litt kjent med den.

Først av alt: Dette er noe helt nytt, og det kan nesten ikke kalles modelering fordi det faktisk føles som en ekte røramp, og det låter også som en ekte røramp.

Forsterkermodeleringene er helt vanvittige. Her kan du velge i alt mellom Fender Twin, til Dumble OD, til Mesa Mark IV, til SLO 100, til AC 30 og Bogner Ecstasy og mange mange fler. Og det låter!! Tonene er ikke harske på høyt volum slik som modelering vanligvis er, men er fulle og runde og låter som ampen skal gjøre. I forhold til orginalampene, har du her mange flere instillinger å velge mellom. Man kan gjøre det veldig enkelt, og man kan gjøre det veldig avansert. Jeg får rett og slett ikke skrytt nok! Føreløpig har jeg bare fått prøvd Axe`n ut gjennom sluttrinnet til en gammel Peavey Special 112(da jeg er på ferie), så jeg tenker det blir enda bedre å koble den til VHT 2/50/2 (poweramp) og ut i CAE kabinettene jeg har i Oslo. Ikke minst blir det spennende å bruke den rett i et PA-anlegg.

Så kan vi ta for oss effektdelen. Her har du alt du kan drømme om. Alle mulige delay, klanger, chorus, pitch, tremoloer, phaser, filtereffekter, wah-wah, whammy osv osv osv. Også her kan du skru deg til du dør, eller du kan gjøre det enkelt og bruke effektene som de er innstilt. Effektene er helt helt top-notch, du finner ikke bedre. Jeg mener at effekteneher låter bedre enn Eventide sin Eclipse, og i tillegg er routingen meget logisk og enkel å foreta. Du kan kjøre parallelt, eller serielt og routre ting opp og ned i mente, hit og dit.

Slik er routingen på en Axe-Fx:

Input - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Output

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

I de tomme feltene kan du sette alt du vil, f.eks amp, compressor, delay, reverb. Dermed kan du sette f.eks wah både før amp og i loopen, eller phaseren både foran og etter vreng. Du styrer alt dette med 4 navigasjonsknapper (opp,ned,høyre,venstre), page (neste, forrige) og et hjul som du stiller parametrene med.

Axe`n har masse inputs og outputs og bruksområdene er mange. Noen er...

- Som ren effektunit i loopen til ampen

- Som en preamp inn i en poweramp - kabinett

- Som fullt gitarsystem rett inn i miksebord, men likevel en utgang til en amp på scenen.

Nå har jeg bare firmware 5.04, og Fractal er nå ute med 5.22. Ifølge brukerne er nå modeleringene tatt enda ett skritt videre, og nå har man til og med fått "warmth" innstilling på ampen, som gir deg mer autentisk "rørvarme".

Glemte jeg å si at Axe-Fx også inneholder vrengpedaler? Joda, alt fra mid-boost pedal til Fulldrive til TS-808 og Distortion og Fuzzer.

Så.....

Kvaliteten er der, brukervennligheten er der, supporten er kanskje verdens ypperste, og så lyden da... Den er så desidert der.

Har du råd, så kjøp i vei.

Over og ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Utrolig interessant! Er denne idéell til å brukes sammen med Mesaen min? Vil antagelig bruke mest moduleringseffekter og denslags, ikke så mye amp-moduleringer...

Sånn cirka hva er prisene for de forskjellige modellene (hva må jeg betale for å få dem hit)? Tenker i så fall å gå for den laveste modellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har en standard som han kjøpte av meg.

Jeg har en Ultra men kunne klart meg fint med en standard.

Ultra`n har mye spaca synthting, looper, Quadchorus(kult) o.l

Harmonizeren i Ultra er syk, men hvor ofte har man bruk for en int harmonizer egentlig..

Til vanlig gitarlyd holder standard i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så mye utstyr, så lite penger.

det kan da umulig være så mange Axe-Fx'er her i Norge eller?

er det 120-240v switch på den, eller må man ha få de til å lage custom 240V versjon? (eventuelt kjøpe fra statene, for så og kjøpe ekstern trafo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en standard ja. Ser ikke helt for meg at jeg får bruk for en Ultra, selv om det jo hadde vært morsomt å ha ;) Standarden har jo uansett like god lydkvalitet som Ultraen.

@ Trickster: Tror den skal passe veldig fint som effektunit ja, eneste er jo at du trenger noe til å styre den med. Da må du bruke en midipedal, eller du kan faktisk også bruke vanlige Roland FS-5`er til å banke opp og ned.

@Jonathan: Ja den er 120-240, så du kan kjøpe fra USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som har budsjettet tror jeg Axe-Fx'en, både Standard og Ultra, er alt-i-ett-boksen med høyest ytelse for tiden. Vurderer en selv som hjemmestudioboks, får se hva jeg ender opp med etterhvert. Jeg må dog spørre:

Effektene er helt helt top-notch, du finner ikke bedre. Jeg mener at effekteneher låter bedre enn Eventide sin Eclipse, og i tillegg er routingen meget logisk og enkel å foreta.

Finner ikke bedre? Hm, nuvel. At de er på høyde med Eventides kan jeg nok si meg enig i, men har du en Eclipse du kan sammenligne med? Så det ikke bare er snakk om antagelser og ideer om hvordan den låter, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventide sine er jo en litt annen greie ja, men jeg mener at Axe`n sine effekter er bedre.

Ikke minst er de lettere å sette opp, og effektene skifter med en gang, ikke som på Eclipsen der du må vente av og til hvis du har litt avanserte ting. Har ikke en Eclipse her som jeg kan A/B teste, men har prøvd en ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventide sine er jo en litt annen greie ja, men jeg mener at Axe`n sine effekter er bedre.

Ikke minst er de lettere å sette opp, og effektene skifter med en gang, ikke som på Eclipsen der du må vente av og til hvis du har litt avanserte ting. Har ikke en Eclipse her som jeg kan A/B teste, men har prøvd en ja.

Det med oppsett, routing og lignende er jeg helt enig med deg i, der er den fleksibiliteten som for eksempel Axe-Fx'en kjører helt glimrende. Preset lag er også et problemområde, men jeg vet ikke hvorvidt det siste OS'et til Eclipsen løser det bra nok. Gitarister har en tendens til å være litt sære på akkurat dette området, men det er klart at om en kan få rask switching vil en gjerne ha det. Men, vi er ikke akkurat en pengesterk gruppe på endel områder, og det gjenspeiles jo i effektboksene, både Eclipsen og for eks D-two'en er ikke bygget for å kun tilfredsstille gitarister.

Men jeg var mer interessert i dette med lydkvalitet. Det jeg har hørt av lydeksempler på nett er jo helt på høyden, men jeg er skeptisk til om de er så mye bedre enn det jeg kan få ut av Eclipsen. Kan være jeg kan få andre effekter, evt andre kombinasjoner i og med at routingen er mer fleksibel, men om lydkvaliteten til syvende og sist er noe noen av oss kan skille dem på… tja, er ikke så sikker jeg… :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange snakker om at Eventiden har en "signatur" i lyden mens

Axe`n er mer nøytral/transparent.

Er år og dag siden jeg har hatt noe Eventide her så det tør jeg ikke utale meg om..

Men bruker uvennligheten til Eventide(H3000) og preset lagging savner jeg ihvertfall ikke!

Det eneste jeg har kicka på med Ultra`n versus standard er Quadchorusen, utrolig feit og bred Steve

Stevens type shimmer fra 80tallet (og der avslørte jeg at jeg er over 30 ja :lol: )

Looper og synthen i den blir mer for å sitte og leke seg med. Morro, men ikke så mye realworld applications for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.