Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan lage sanger?


Johann

Anbefalte innlegg

Hvis du er 100% nybegynner kan du jo starte med å finne et godt riff som du kan bruke til vers,

og et godt riff du kan bruke til refreng, og så jobbe deg videre derfa. Etterhvert kan du begynne

å tenke på hvordan vokalen skal gå over det, så skrive tekst som passer til det. Enkelt og greit.

Tenk litt på hvordan refrenget skal være i forhold til verset, skal det være en slags kontrasteffekt på det?

Skal du hvile litt mer på tonene? skal det være flerstemt? Mye man kan ta tak i.

Det lureste du gjør i begynnelsen er å prøve og feile, så lære av alle feilene du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg vil skrive en låt, så kan jeg enten begynne med å skrive en tekst (har fremdeles mange tekster uten melodi liggende), eller så kan jeg sette meg ned med en gitar og finne noen fine klanger som jeg begynner å synge til. Etterhvert kommer ordene, og jeg skriver dem ned. Magic!

Det skal sies at jeg ikke har skrevet spesielt mange låter.. Men jeg sitter inne med en del gode idéer! Poenget mitt er at det er mange måter å jobbe på ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes flere metoder å jobbe etter:

1.) Finn en fin melodi, skriv deretter tekst som passer melodien, finn deretter akkorder som passer melodien.

2.) Skriv tekst mens du lager melodi og akkorder/riff

3.) Lag noen riff, bestem hvilke av disse som er intro, vers, refreng osv. Finn en tekst du har skrevet fra før og se om du finner en melodi til denne over riffene. Dette er den enkleste måten.

- Skriv gjerne teksten før du har melodien klar. Da er det mye lettere å få en bra tekst som ikke er så alt for krampeaktig.

- Rim er flott, men gir ikke alltid så stor effekt i musikken. "Nødrim" høres fort platt ut.

- Første linje i verset er viktig. Prøv å få dette catchy.

- Tenk på at refrenget gjerne skal være et høydepunkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bandet mitt begynner med å jamme improviserte ting. Når vi er ferdig etter en del minutter, så plukker vi ut de aktuelle riffene og melodiene og setter de sammen.

Setter oss ned, diskuterer, kommer med forslag og sånn. For meg som gitarist, er det mye lettere å finne opp nye riff når man har en trommerytme man kan følge.

Det er også lettere å få inspirasjon når man spiller med høyt volum, Ihvertfall for meg :P Liker å føle lyden, på en måte..

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fint lite peiling på komponering av sanger.

Men vil vel si det er lettere å legge melodi til en tekst, enn å skrive en tekst som passer til en melodi.

har du teksten så ser du om den er ballade eller.. noe med litt mer futt i. :)

min erfaring.

Riff? sett deg ned å klimpre litt, finner du noe tøft, noter det ned, ta det opp, gjør et eller annet så det ikke glemmes :) Alt kan brukes til en senere annledning =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formformform!

Noe av det viktigste i et stykke musikk (for min del) er formen. Skal du ha vers-refreng-vers-refreng, eller vers-vers-break-vers-refreng-solo-vers-refreng-refreng?

Skriv flere forskjellige deler, og eksperimenter med å pusle de sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg sier bare en ting: Kvinsirkelen!!

Eg kan ikkje slenge ut tall, men det der er oppskrifta på så enormt masse musikk som blir laga! Bare lær deg og bruk han, sett deg ned med en kassegitar og prøv å bare spill akkordene etter systemet og du skjønner med ein gang.

Er forresten veldig nyttig og kunne sia det enorme mengder musikk er laga etter den.. Da kan du for eksempel visst du jammer, og har aldri hørt den låta di spiller før, høre et par akkorder og dermed forutse dei neste akkordene om du har kvintsirkelen i hode.

EDIT: såg at ikkje sjølve "oppskrifa" på kordan du sku bruke den låg der, men søk litt runt.. Gidder ikkje å forklare i og med at det ligger tusenvis av forklaringer på den på nettet.

Endret av p_bassmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle i bandet lager riff hjemme..

På øvingene kommer de fleste med nye ideer og de gode ideene blir plukket ut og blir med i låtene våre..

Når vi er ferdig med melodien eller mens vi holder på, skriver vokalisten en tekst som passer til melodien.

Vist man vil ha en sang som vil vise frem vokalen mer enn melodien bak, lønner det seg å skrive tekst først og sette en enkel melodi bak når du er ferdig å skrive og finne en sangmelodi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lager låter sitter jeg ofte og leker meg med keyboard, selv om jeg hovedsaklig spiller gitar. Om jeg får noen gode melodilinjer etc spiller jeg inne en midifil. Etter hvert som jeg får mange ideer ser jeg om det er mulighet for å sette sammen to eller flere til en sang. Setter sammen gangen i sangen og spiller inn gitar. Helt til slutt skriver jeg tekst. Synger gjerne inn ca 15sek sammenhengende for så å dikte tekst til de neste 15 sekundene...

Etter mange forsøk på å skrive musikk ilag med band har jeg fulstendig gitt det opp. Mye lettere at en eller to i sammarbeid lager all musikk og de andre spiller det de får beskjed om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne gjerne tenkt meg en låtskriver. Har så uendelige mange riff som jeg vet hadde hatt potensial. Har alltid funnet på nye ting utifra låter som jeg kan fra før, men tekstskrivingen min er helt ubrukelig. En låt fikk jeg skrevet ned kl 4 på natta etter en musikalsk visjon jeg fikk. Neste morgen sugde låten saueballe. -_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.