Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan lage sanger?


Johann

Anbefalte innlegg

Jeg bruker vel to teknikker:

1 - Jeg bare skriver en tekst med et tema og legger til melodi etterpå.

2 - Jeg eksperimenterer og lager noen kule riff for så å eventuelt legge til tekst.

Jeg pleier også å la meg inspirere av Charles Bukowskis dikt "so you want to be a writer":

if it doesn't come bursting out of you in spite of everything,

don't do it.

unless it comes unasked out of your heart and your mind and your mouth and your gut,

don't do it.

if you have to sit for hours staring at your computer screen

or hunched over your typewriter

searching for words,

don't do it.

if you're doing it for money or fame,

don't do it.

if you're doing it because you want women in your bed,

don't do it.

if you have to sit there and rewrite it again and again,

don't do it.

if it's hard work just thinking about doing it,

don't do it.

if you're trying to write like somebody else,

forget about it.

if you have to wait for it to roar out of you,

then wait patiently.

if it never does roar out of you,

do something else.

if you first have to read it to your wife

or your girlfriend or your boyfriend

or your parents or to anybody at all,

you're not ready.

don't be like so many writers,

don't be like so many thousands of

people who call themselves writers,

don't be dull and boring and

pretentious, don't be consumed with self-love.

the libraries of the world have

yawned themselves to sleep

over your kind.

don't add to that.

don't do it.

unless it comes out of

your soul like a rocket,

unless being still would

drive you to madness or

suicide or murder,

don't do it.

unless the sun inside you is

burning your gut,

don't do it.

when it is truly time,

and if you have been chosen,

it will do it by

itself and it will keep on doing it

until you die or it dies in you.

there is no other way.

and there never was.

Det er mye lettere å lage en låt når du faktisk har en grunn til det basert på erfaringer. Håper dette hjalp deg litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...

Jeg skriver en del låter med variert resultat. Jeg starter ofte ved å finne en klang. Kun én akkord kan være nok for å starte en låt. Et viktig ord innen komponering er feel. Du lager et klangsbilde for låta, så følger resten av låta denne feelen. Samtidig er det veldig nyttig å kunne en del musikkteori. Hender jeg stopper opp i en låt og aner ikke hvor den skal gå. Da er det fint å kunne tenke kvintsirkel og bruke akkorder som ligger i tonearten du spiller i.

Mitt svakeste punkt som komponist er tekst. Syntes det er en lei greie at alle musikere skal være lyrikere i tilleg. Dette er veldig dumt siden jeg får en del positiv tilbakemelding på låtene mine, og da er det dumt at de mangler noe. PerA har et godt påeng med at form er utrolig viktig, pink floyd er helt fantastiske på dette vel å merke.

Klang, feel og teori er mine virkemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Hvis du er 100% nybegynner kan du jo starte med å finne et godt riff som du kan bruke til vers,

og et godt riff du kan bruke til refreng, og så jobbe deg videre derfa. Etterhvert kan du begynne

å tenke på hvordan vokalen skal gå over det, så skrive tekst som passer til det. Enkelt og greit.

Tenk litt på hvordan refrenget skal være i forhold til verset, skal det være en slags kontrasteffekt på det?

Skal du hvile litt mer på tonene? skal det være flerstemt? Mye man kan ta tak i.

Det lureste du gjør i begynnelsen er å prøve og feile, så lære av alle feilene du gjør.

Sry, men WTF er 100 % nybegynner med å starte å tenke på riffet først? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lager en sang ved å gjøre nøyaktig som man vil...

Det finnes ingen regler, kun retningslinjer.

Retningslinjene har etterhvert blitt til "regler" da, så det er mange som tror man gjør slik og slik, for eksempel som på topp 20.

Eksperimenter med hvordan du vil lage sanger, spill noen riff, eller skriv en tekst først, teksten trenger ikke ha noe spesielt oppsett eller noe, du er totalt fri med tanke på hvordan du vil gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å skrive sanger, og digger også å lage egne riff, sangteksten blir av en eller annen merkelig grunn alltid emo, mens riffet høres ut som 80-tallsrock, så jeg kommer ingen vei. :P

Det jeg har funnet ut er at det hjelper å finne ut hvilke tonekombinasjoner som høres bra ut, og kjøre grep med disse, men jeg er jo på et veldig enkelt stadie, så jeg vet ikke om dette duger når du skal lage noe eget og nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.