Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor fort shredder DU?


phatman

Anbefalte innlegg

mm.. jeg er enig i at du finner patterns i alle slags gitaristers spill, men det er ganske stor forskjell i måten det blir gjort på. bireli lagrene syns jeg er en fet gitarist som bruker mye patterns.. og på en ganske "steril" måte, selv om det funker. David Doruzka er faktisk den gitaristen jeg har hørt som bruker minst patterns, jeg synes han har en utrolig organisk spillestil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 141
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Høres ut som dere ikke har mye spillejobber karer!

Skulle gjerne stilt på jam med dere alle sammen... Etterpå kunne vi diskutert hvordan man faktisk lager et levebrød av å spille gitar.

Hm, den diskusjonen der kunne jeg ha nytte av, det virker utrolig vanskelig å bli god nok til å faktisk komme noensomhelst vei med musikken, og ikke bare sitte hjemme og spille.

Skal du overleve som frilansgitarist/studiogitarist idag må du kunne beherske de fleste stilarter. Det vil dermed si at rytmespill, og småplukk på sanger er uhyre viktig. Det er derfor veldig synd at 99 % av alle gitarister bruker 99 % av tiden på å øve på solo, og 1 % på rytmespilling. Når du egentlig burde snudd det.

På de aller fleste spillejobber, hvor ofte spiller man egentlig solo da?

Glem den shreddingen gutter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dere ikke har mye spillejobber karer!

Skulle gjerne stilt på jam med dere alle sammen... Etterpå kunne vi diskutert hvordan man faktisk lager et levebrød av å spille gitar.

Hm, den diskusjonen der kunne jeg ha nytte av, det virker utrolig vanskelig å bli god nok til å faktisk komme noensomhelst vei med musikken, og ikke bare sitte hjemme og spille.

Skal du overleve som frilansgitarist/studiogitarist idag må du kunne beherske de fleste stilarter. Det vil dermed si at rytmespill, og småplukk på sanger er uhyre viktig. Det er derfor veldig synd at 99 % av alle gitarister bruker 99 % av tiden på å øve på solo, og 1 % på rytmespilling. Når du egentlig burde snudd det.

På de aller fleste spillejobber, hvor ofte spiller man egentlig solo da?

Glem den shreddingen gutter...

Nå er det jo ikke alle som vil bli frilans/studiogitarister, heller...

Nå øver jeg riktig nok på litt av hvert av stilarter for meg selv (jazz, pop, metal, you name it), men med planer om å få igang et prog. metal-band i nær fremtid, er jeg NØDT til å øve mye teknikk. Om jeg har tenkt å spille musikk som involverer en del shred-orientert solospill, er det meningsløst for meg å vie 90% av min tid til bossa-komping, liksom... det sier seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle "shreddere" jeg har hørt spiller vannvittig kjedelige ting, mønster og patterns; og feiker masse. Kan noen anbefale meg en "shredder" som spiller bra, generiske linjer og kreative ting? Jeg har hørt en hel masse tidligere, men det er jo samme smørja overalt! De fleste har så innøvd teknikk at det hemmer dem fra å spille interessante ting.

Kommer an på ens definisjon av 'shredder'. Hvis du tenker fra en jazzers perspektiv, da må du nok se til gitarister som Gambale, Henderson, Holdsworth og muligens Lane. Jeg vil ikke kalle disse gitaristene for shreddere, så der blir det problematisk.

+ McLaughlin.

Der har du jaggu meg gitarister jeg hater på et fat, gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dere ikke har mye spillejobber karer!

Skulle gjerne stilt på jam med dere alle sammen... Etterpå kunne vi diskutert hvordan man faktisk lager et levebrød av å spille gitar.

Hm, den diskusjonen der kunne jeg ha nytte av, det virker utrolig vanskelig å bli god nok til å faktisk komme noensomhelst vei med musikken, og ikke bare sitte hjemme og spille.

Skal du overleve som frilansgitarist/studiogitarist idag må du kunne beherske de fleste stilarter. Det vil dermed si at rytmespill, og småplukk på sanger er uhyre viktig. Det er derfor veldig synd at 99 % av alle gitarister bruker 99 % av tiden på å øve på solo, og 1 % på rytmespilling. Når du egentlig burde snudd det.

På de aller fleste spillejobber, hvor ofte spiller man egentlig solo da?

Glem den shreddingen gutter...

Nå er det jo ikke alle som vil bli frilans/studiogitarister, heller...

Nå øver jeg riktig nok på litt av hvert av stilarter for meg selv (jazz, pop, metal, you name it), men med planer om å få igang et prog. metal-band i nær fremtid, er jeg NØDT til å øve mye teknikk. Om jeg har tenkt å spille musikk som involverer en del shred-orientert solospill, er det meningsløst for meg å vie 90% av min tid til bossa-komping, liksom... det sier seg selv.

Nå snakket jeg vel strengt tatt om hva som skulle til for å overleve frilans... Ikke noe annet. Dermed skal du slippe a spille bossa - komp 90 % av tiden din.

Poenget mitt er likevel, at gitarister som prøver seg som musikere gjerne faller litt gjennom p.g.a manglende komp-egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dere ikke har mye spillejobber karer!

Skulle gjerne stilt på jam med dere alle sammen... Etterpå kunne vi diskutert hvordan man faktisk lager et levebrød av å spille gitar.

Ser ikke mange på forumet som øver for å bli musikere, formidle musikk, med de utrykk det kan medføre. Teknikk er et verktøy for å kunne ha frihet til å uttrykke seg, akkurat som Rema Reitan sier at å ha penger er muligheten til å velge.

Klapp igjen brødsaksa på disse tulle emnene å legg ut lydfiler til etterfølgelse av oss gitarkolleger!!!!

Mye prat og lite ull....

+1

Jeg øvde Macalpine og Lane licks 10 timer i døgnet når jeg var yngre. (er over 30 nå, huff!)

Men innså etterhvert at det var andre ting som var vell så nyttig når det gjaldt å gjøre mer ut

av musikken. (låtskriving, jamming osv..)

Shredding er fortsatt gøy i små doser, men man finner fort ut at man ikke imponerer andre en gitarnerder

med denslags :D

Men det er jo selvsagt slik at man må tilegne seg teknikken man trenger for å spille det man hører i hodet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er tullete er når folk kommer og sier: "Du må skjønne at det finnes viktigere ting enn bare fart!"

Ja, selvfølgelig, og hvem sier noe annet? Bare fordi noen har lyst til å lære seg visse teknikker betyr ikke at man ikke skjønner hva som er mest viktig for gjennomsnitts-gitaristen, det betyr bare at man har tatt et bevisst valg for å nå et bestemt mål. Jeg øver på det jeg føler for å øve på, ikke det som nødvendigvis er det mest hensiktsmessige hvis du vil bli sessionmusiker eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den ene siden er ikke teknikk det verste man har når man skal sette seg inn i ting, men gode ører og en hjerne hjelper også. Om man har teknikk til å spille det man hører inne i hodet sitt (Enten ved hjelp av headset når man skal sette seg inn i en artists hele repertoir, eller bare for å få sine egne ideer UT), tror jeg man berges.

Jeg og Rebbe er gamle kompiser, og jeg vet at han har teknikken til å spille det meste, men han har også øret og sosiale ferdigheter, og det er kombinasjonen av disse som IMO gjør den "perfekte" gitarist for alle eventualiteter. Skal man på dne andre siden perfeksjonere den sjangeren som ligger ens hjerte nærmest, er nok fokuset viktigst:)

mao, bør den enkelte finne ut for en selv hva som er viktigst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Rebbe er gamle kompiser, og jeg vet at han har teknikken til å spille det meste, men han har også øret og sosiale ferdigheter, og det er kombinasjonen av disse som IMO gjør den "perfekte" gitarist for alle eventualiteter. Skal man på dne andre siden perfeksjonere den sjangeren som ligger ens hjerte nærmest, er nok fokuset viktigst:)
Fikk noen lessons av Rebbe da han var i Vardø, og det er sant som du sier, meget dyktig musiker. Kunne gjerne tenkt meg å ha slike ferdigheter som musiker, men jeg tar til takke med det jeg har. Overlater det profesjonelle til andre. :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære gitarbrødre på gitarnorge!

Sånn "for the record", jeg synes teknikk er viktig da det gir frihet til å spille det man har innabords uten å hele tiden tenke på sine evt. tekniske begrensninger.

Jeg øver mye på teknikk og finner hele tiden nye teknikker og tøffe ting som jeg øver på. ( dess mer jeg øver, dess mer innser jeg at jeg ikke kan:) Man trenger veldig god teknikk, kontroll og oversikt for å spille pent og enkelt også. Mange av de session jobbene jeg har gjort kunne jeg sikkert gjort med to pølsefingre og en femmer som plekter når det gjelder vanskelighetsgrad. De fleste produsenter er ute etter kreativitet, musikalitet og at man da klarer å omsette dette til musikk, rent og tasty.

Aiwass: Jeg øver heller ikke bossa komp:)

Knut Einar og Andreas er sinnsykt gode gitarister på hver sin måte. Kunne trengt lessons fra dem begge. Det fine med å få muligheten til å holde gitar workshops er at jeg ofte lærer masse av de som egentlig skulle lære masse av meg. Thats life:)

Så: Jeg er overhodet ikke imot å øve såkalt shredding eller teknikk som jeg kaller det. Det er utrolig mange gitarister som spiller fort som f... men kjempesurt med ræva intonasjon og tonevalg, er ikke det et paradoks?. Jeg mener at man bør ha bredde i det man øver på, uansett om man vil bli sessiongitarist (utdøende rase forøvrig), bandgitarist eller gitarist forøvrig.

Tja... tror jeg har fått lettet mitt hjerte nå.

Endret av Rebbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.