Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Riktig innstilling


Praiser

Anbefalte innlegg

en ting som er viktig å merke seg er at dette jo gjelder for ALLE musikere, ikke bare gitarister. Dette skjønner jo selvfølgelig alle, men følte allikevel for å påpeke det siden det har blitt veldig mye fokus på gitar og gitarister i tråden.

Ellers vil jeg si at det er en veldig bra tråd. Mye lurt som er sagt her. Selv er jeg vel også kanskje litt beskjeden når jeg får komplimenter. Sier noen at jeg er flink så holder jeg stadig på å begynne å argumentere for at jeg ikke er det, men så holder jeg meg i skinnet og innser at et takk er mer på sin plass, da jeg vet med meg selv at "Dette fikk jeg til bra!"

Nå har jeg fremført mest med TenSing, og da er det jo mye familie og eldre tilstede, og ingen skryter vel mer av alt enn akkurat eldre og familie? :P Så er vant til å få komplimenter, selv om jeg ikke alltid synes jeg fortjener dem, og selv om jeg vet at jeg fortjener dem fordi det har gått bra, så vil jeg allikevel ikke innrømme det. Menmen.. det kommer seg :)

Ellers; det med fans. Jeg har aldri skjønt meg på diverse Punk/rock-band. Altså. Jeg liker musikken til mange av dem, og jeg liker holdningene og tekstene dems, siden mange skriver faktisk mye bra. Men. Når de står på scenekanten under konserter, viser fingeren til publikum og sier "We love you".. Er det bare jeg som synes at noe skurrer der? :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bra tråd ja som de fleste har nevnt her.

Når det gjelder meg selv og å få komplimenter, takker jeg gjerne uten å bli flau eller tenke over hvor mange som er flinkere enn meg.

Jeg vet jeg kan spille bra på bass, men jeg vet jo også at det er folk som er flinkere enn meg,

men jeg holder et relativit høyt nivå uten å bli arrogant, for jeg har jo hørt meg selv spille,

men jeg vil jo så klart bli bedre.

og hvis jeg noen gang får fans, da skal jeg ta vare på de:) hehe

Endret av CalmLikeABomb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers; det med fans. Jeg har aldri skjønt meg på diverse Punk/rock-band. Altså. Jeg liker musikken til mange av dem, og jeg liker holdningene og tekstene dems, siden mange skriver faktisk mye bra. Men. Når de står på scenekanten under konserter, viser fingeren til publikum og sier "We love you".. Er det bare jeg som synes at noe skurrer der? :S

Ja, jeg er enig. Det skurrer veldig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bra tråd dette!!!

Jeg for min del er veldig opptatt av å ha en ærlig innstilling i forhold til meg selv og musikken jeg spiller. Etter som årene har gått har jeg blitt mer og mer opptatt av helheten i gitarspillet mitt. For ti år siden var jeg mest opptatt av "gitar-hero-soloer" og la ikke merke til noe annet. Som gitarist i band har man en rolle å fylle sammen med de andre i bandet, og er en del av den totale pakka. Jeg syns det er like moro å høre at funk-groovet jeg spilte sammen med clavi,bass og trommer var sinnsykt kult, som at gitarsoloen på en eller annen låt var bra.... Hvis dere skjønner hva jeg mener....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier har mye i seg, og jeg er helt enig. Jeg tror det er en utvikling som alle til slutt går gjennom. Fra å bry seg "kun" om den 16 sekunders lange gitarsoloen i låten til å bry seg om helheten, altså sangen og det som passer den best. Det er også den eneste måten man kan utvikle seg selv som artist og gitarist slik jeg ser det. Selvsagt er soloer kult, men jeg syns det bare skal være i sangen for at den tilføyer noe til helheten, heller enn at det skal være en gitarists mulighet til å vise hvor god han er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man her snakker om riktig innstilling syns jeg det viktig å tenke på at man også har evnen til å være med på å inspirere og backe opp om de andre man spiller sammen med, og det er ikke nødvendigvis en rå gitarsolo og gitar-briefing som er det beste virkemidlet da....

Endret av HatMount
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man her snakker om riktig innstilling syns jeg det viktig å tenke på at man også har evnen til å være med på å inspirere og backe opp om de andre man spiller sammen med, og det er ikke nødvendigvis en rå gitarsolo og gitar-briefing som er det beste virkemidlet da....

Enig i det. Man må tenke helhet. En solo er ikke hele sangen, men en del av den. Man må rette å slett lære seg å lytte til de andre musikerne (med mindre man er alene på scenen selvsagt) og være ærlige med hverandre. Da jeg spillte i Crusade (bandet er oppløst nå) kom jeg med forslag om vi skulle øve inn en spesiell sang. De andre sa "samme for meg". Greit, sa jeg, da spiller vi ikke sangen. De ble litt overrasket, men jeg påpekte at likegyldighet når det gjaldt den type avgjørelser var det samme som nei. Uten engasjement, ingen fremdrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

akkurat når det gjelder slike ting som musikk, så er det viktig at alle er "med". Dårlige "vibber" og litte engasjement kan ødelegge mye.

Bandet mitt sliter med nettopp dette nå.

Vi har bestemt oss for å prøve og lage vår egen låt.

dette bygger på problemer ettersom bandet er fullt av

folk med forskjellig smak. Alt fra klassisk rock til svart metall.

Men vi skal nok klare å lage noe som holder mål om det ikke er

så fantastisk bra.

Men jeg har samme innstilling som deg praiser, vis ikke alle har lyst

så kan man heller dritte i det.

Hvis ikke alle har det gøy eller får noe positivt ut av det.

Så er det ingen vits å spille.

Men retningen går nok mot noe metall aktig.

Jeg og bassisten i bandet lagde et fett i riff i dag som jeg tror alle i bandet kan like.

Så det går framover.

Bare å vente på neste øving. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd et par-tre ganger at jeg har måttet "svelge et par kameler", når det gjelder hvilke låter som skal spilles. Et par andre i bandet har opplevd det samme. Jeg har i utg.punktet vært litt negativ til et par låtvalg fordi jeg ikke liker de, men etterhvert som vi har spilt låtene sammen, bandet låter fett og publikum digger låtene, så er det jo bare fryd og gammen. Klart man skal ha det gøy sammen, men det krever at alle i bandet er villige til å gi og ta litt også...Spesielt i en øvingssituasjon. Når man spiller ute er det jo bare gøy uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare gøy, men stort sett. Er enig med deg i at må svelge et par kameler av og til, men man skal ikke leve på dem.

Kommer ikke til å være så aktiv her på forumet på en stund pga jeg har flyttet til en leilighet uten internett, men kommer til å ramle innom av og til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Egentlig ikke nei...

Men den oppførsel mot fans greia er det mange som ikke har fått med seg i kjendis norge, så den er neppe viktig hvis du slår gjennom på riktig måte.

Slår igjennom på FEIL måte mener du vel?

Hvis man slår igjennom som en arrogant, hoven dritsekk så vil vel det være å slå igjennom på "feil måte"..

Forresten Praiser: Veldig godt skrevet! Enig med så og si alt du har på hjertet.. Du er saklig hele veien og har laget en tråd av de bedre på dette forumet.. ;)

Unntak:

Hellhammer er veldig ydmyk og skryter aldri av seg selv.. "Hvis jeg hadde visst at jeg ikke kom til å bli bedre enn det jeg er nå, så hadde jeg slutta å spille på flekken.. Heldigvis er ikke dette tilfelle, for man kan ALLTIDs bli bedre uansett hvor god man er.."

Det ligger mye sant i det der.. og å mene at man er dårligere enn det man bør være, kan føre til at man øver ekstra mye og bruker nettop det som inspirasjon at man alltids kan bli bedre. Jan Axel er ikke akkurat dårlig for å si det sånn

Endret av Rag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.