Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Riktig innstilling


Praiser

Anbefalte innlegg

Mange ganger har jeg hørt musikere (og andre også) si: "Takk for komplimentet, men jeg er ikke noe god". Hørt den før? Kommentaren finnes i et utall varianter, men alle vitner om det samme: Feil innstilling!

Det jeg (og flere andre) har lagt merke til med folk som sier og tenker slikt er at de ikke når helt til topps. De kan komme et stykke, men ikke helt til topps. Hvorfor? Fordi de har et negativ tankemønster som hindrer dem.

Jeg mener ikke at de er depresive, men de har kommet inn i en ond tanke-sirkel som hindrer dem. Tenk litt over det. Har du noensinne hørt f.eks. Steve Vai si at han ikke er god til å spille gitar? Jeg vet enkelte ikke liker musikken hans, men det er innstilling det er snakk og ikke musikk-smak.

Det viktigste er å ha troen på deg selv. Har du ikke det, vil du ikke oppleve fremgang. Er du med på logikken? Hvis du ikke tror du kan blir god til å spille gitar, hva er da pointet med å bruke tid, penger og krefter på det?. Jeg vil bare nevne noen få personer som trodde på seg selv og så sitt eget potensiale: Christopher Columbus, Bill Gates, Kjell Inge Røkke, Steve Vai, Michael Angelo osv. Listen er utrolig lang, men fellestrekket er det samme: Et positivt selvbilde og troen på seg selv.

Hvis du tror du ikke er god, hvem er det da du sammenligner deg med? Petrucci? Satriani? Uansett er du på feil spor. Du er ikke dem og de er ikke deg. De fleste av oss er ikke gode sammenlignet med dem. Det er viktig å huske på at de også en dag har vært på det nivået du er. Da Steve Vai skulle ta sin første gitar-time hos Joe Satriani møtte han opp med en gitar uten strenger i den ene hånda og en pakke med strenger i den andre. Han visste ikke engang åssen han skulle sette på strenger en gang. Hvis du bare kan 1 akkord er du kjempegod i forhold til en person som ikke kan 1 akkord.

Så hvordan får man denne rette instillingen? Det finnes sikkert flere måter, men her er noen:

1. Ta til deg komplimenter. Hvis folk liker det du spiller så kan du ikke forandre på det. Hvis ikke, spiller du mest sannsynlig for feil folk. Husk at det er mennseklig å feile og da er det bare å øve videre.

2. Hør etter på saklig kritikk, men vurder om den er realistisk! Man forlanger ikke at Garth Brooks skal shredde når han er country-artist. Usaklig kritikk som "Du er bare elendig" skal du gi blaffen i.

3. Bestem deg for å bli kjempegod og hold fast på den beslutningen. Sett deg mål som du vil nå (spille på roskilde, gi ut cd, lære deg en bestemt teknikk osv). Pugg gjerne lista og les gjennom den med jevne mellomrom for å forsikre deg om at du er på rett kurs.

4.Sett av tid til å øve og vær disiplinert. Dette er noe som mange sliter med og kan være litt vrient å komme inn i. Et hjelpemiddel er å sette av bestemte tidspunkter til å øve på og hold dem. Mennesker er utrolige vanedyr, så forhåpentligvis vil det ikke ta så altfor lang tid før du kommer inn i et jevnt og godt øvingsmønster.

Håper dette var til hjelp. Kom gjerne med feedback og utfyllende stoff.

Helt til slutt: Vær vennlig mot andre musikere. Dere er tross alt i samme bransje og drittslenging hjelper ingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tror mye av det "jeg er ikke så god" er et litt norsk jantelov greie. Er det noe jeg har vendt meg til så er det at det også er stoooor forskjell på europeere og amerikanere når det gjelder syntet på seg selv. Hvis en europeer sier noe om seg selv kan du stort sett legge på 20%, hvis en amerikaner sier noe kan du trekke fra 50%. Det er en helt annen kultur for å selge seg selv der borte. Hvis du båre kan spille gitar, svømme og gå på ski er du multitalented.

Jeg tror det viktigste er å ha et avslappet forhold til det en driver med. En ting som har slått meg er at det ikke nødvendighvis er de dyktigste gutta som får spillejobber. Det viktigste er ikke hvor bra du er men at du har en postiv innstilling og er omgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ganger har jeg hørt musikere (og andre også) si: "Takk for komplimentet, men jeg er ikke noe god". Hørt den før?

Ja, Jimi Hendrix sa det hele tiden...

Han var jo strengt tatt ikke god, bare annerledes. :)

:blink: Han var jo supergod, ikke bare annerledes! Han ruler.... LOL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt til slutt: Vær vennlig mot andre musikere. Dere er tross alt i samme bransje og drittslenging hjelper ingen!

Veldig bra tråd (burde bli prioritert)!! :):D Har flere ganger opplevd musikere som hard prøver å psyke ned hverandre. Det er helt forferdelig og skaper bare negativitet rundt det vi egentlig elsker å drive med nemlig MUSIKK! Prøv heller å oppmuntre andre. Som kollegaer og ikke fiender! Vi er jo opptatt av det samme! og for all del: ikke mist troen på deg selv (noe jeg personlig gjør daglig, men jeg jobber med saken ;) ) Be nice you are good!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ganger har jeg hørt musikere (og andre også) si: "Takk for komplimentet, men jeg er ikke noe god". Hørt den før?

Ja, Jimi Hendrix sa det hele tiden...

... og det var bare tilfeldigheter som gjorde at han faktisk endte opp med å slå gjennom ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ganger har jeg hørt musikere (og andre også) si: "Takk for komplimentet, men jeg er ikke noe god". Hørt den før?

Ja, Jimi Hendrix sa det hele tiden...

Han var jo strengt tatt ikke god, bare annerledes. :)

Hva er problemet ditt? Hendrix var verdens beste, og er verdens beste gjennom musikken. Viss ikke du klarer å se det, synes jeg synd på deg og familien din. Blir forbanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vettuge ord, trådstarter. Jeg kan huske meg selv sist gang jeg spilte da det var noen som kom opp mot meg og sa "Du, min venn, er dritgod!"

Hva svarte jeg? "Njaaa..."

:rolleyes:

Ja, Jimi Hendrix sa det hele tiden...

Han var jo strengt tatt ikke god, bare annerledes. :)

Hva er problemet ditt? Hendrix var verdens beste, og er verdens beste gjennom musikken. Viss ikke du klarer å se det, synes jeg synd på deg og familien din. Blir forbanna.

Eh... ærlig talt, du må ikke tro at du har rett. Hendrix er ikke verdens beste. Nei, ikke for meg. For DEG er han verdens beste. Skjønner du tankegangen? Ingen gitarist er best i verden, fordi musikk er subjektivt. Ro ned elitisme-faktoren, her.

Endret av Mr. Crowley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men han sa at Hendrix IKKE var god. Det er jeg kraftig uenig i, og blir forbasket. Jeg kan ikke si at noen gitarhelter IKKE er god, men jeg kan si at dem ikke er verdens beste, fordi Hendrix er det i mine øyne. Skjønner? Det han gjorde var faktisk å rakke ned på guden min, altså går jeg i volds-posisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.