Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tunes


nettrom

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
  • Svar 96
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har ikke fått fulgt opp dette så godt som jeg gjerne skulle ha gjort i det siste, beklager det.

Sound1 presenterer saken som uproblematisk, og ser ikke ut til å se det store problemet i at de lager blad uten å offentliggjøre at det er de som gjør det. Jeg har fått servert diverse mer eller mindre håpløse argumenter for at dette er greit, Sound1 har jo redusert prisene for musikere, hvorfor kritiserer jeg de da? (Å gjøre noe bra tilsier ikke at man fritas for kritikk når man gjør noe kritikkverdig, eller?)

En annen artig tanke jeg hørte gikk i retning av at dette for én gangs skyld var en ny mulighet for norske aktører, som kunne bremse opp noe av den enorme privatimporten som foregår. At ellers tilsynelatende seriøse forretninger (hvis navn jeg i anstendighetens navn skal holde for meg selv) tror det demmer opp for privatimporten når en bransje med noe frynsete rykte og høye priser kommer med et glitrende bevis på at de fortjener sitt dårlige rykte, er simpelthen hinsides min forståelse. Jeg kan gjerne finne på å betale ekstra for gitarene min om jeg føler at jeg får igjen for det på andre fronter. Om butikkene ikke klarer å levere på disse (det å ha et oppegående forhold til sammenblanding av annonsering og kritisk presse er vesentligh er) kan de knapt forvente at vi skal betale i dyre dommer for å handle der. De driver ikke veldedighet, men det gjør heller ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Jeg heter Karl, og jobber på Imerslund Musikk. Jeg har fulgt denne tråden med stor interesse, det er mye fornuftig som sies her.

Jeg ser at det etterlyses respons fra annonsørene - jeg fikk en epost fra Thomas for en god stund siden, som vi har svart på etter beste evne. Jeg ser absolutt problemet med Tunes/Marios, og forstår at folk blir skeptiske. Men her får jeg inntrykk av at det begynner å bli lynsjestemning mot alle norske forhandlere pga. denne greia - er det tilfelle???

Vår intensjon med å annonsere var å prøve et nytt norsk medium for å nå nye kunder, vi så aldri noe av det redaksjonelle stoffet på forhånd og visste ikke hvilke produkter som skulle omtales redaksjonelt...

Jeg håper jeg kan stoppe eventuelle misforståelser, før dette blir storm i whiskyglass... :D

Her følger også svaret vårt til Thomas:

Sendt 26.06.2006

-----Opprinnelig melding-----

Fra: Thomas Rev å [mailto:t.reva@online.no]

Sendt: 24. juni 2006 20:05

Til: info@roland.no; info@emnordic.no; steinar@audio-media.no; info@yamaha.no; ehandel@kickmusic.no; post@benum.no; post@imerslundmusikk.no; info@flaamusic.se

Emne: Musikkmagasinet Tunes og Sound1

Til de det måtte angå,

Denne mailen er sendt ut til dere fordi dere har annonsert i det første nummeret av musikkmagasinet Tunes.

Det har kommet frem at dette magasinet har mistenkelig nære koblinger til Marios Musikk AS/Sound1, uten at dette har blitt offentliggjort. E-post sendt til Sound1 og Tunes med spørsmål om dette har ikke blitt besvart, i tillegg lar de konfrontasjoner på egne nettsider stå ubesvarte.

Situasjonen kan oppsummeres som dette: domenet tunes.no er registrert på HARSTAD PIANOSERVICE Santocono, med kontaktinformasjon lik den som er brukt for å registrere Sound1.no (som er registrert på SOUND 1 Mario Santocono ­ et firma Sound1 selv oppgir som en videreføring av Harstad Pianoservice).

Innehaver og daglig leder er samme i begge firma.

«Chiligroup Publishing» blir oppgitt som utgiver av Tunes, i realiteten et reklamebyrå (formodentlig Chili Harstad AS, det finnes en del forskjellige firma med lignende navn og nær tilknytning til hverandre) som på egne nettsider skryter av hvor effektivt det er med kundemagasiner.

Jeg ser ikke noe galt i at Sound1 skal lage et musikkmagasin, imidlertid er det mer enn tvilsomt at de velger å ikke offentliggjøre sin kobling til bladet, at de ikke svarer på e-post (sendt den 31. mai), og at de ikke svarer på forespørsler på egne nettsider.

Dersom dere som annonsører har vært klar over denne koblingen oppfordrer jeg dere til å vurdere nøye hva dere har begitt dere ut på ­ dette er en undergravelse av troverdighet uten sidestykke.

Om dere ikke har vært klar over dette bør en oppklaring kunne forventes.

Musikkbransjen har dessverre tildels fått et rykte på seg for å drive med tvilsomme salgsteknikker, det er ingen grunn til at seriøse bedrifter skal trenge å bidra til å opprettholde disse tilstandene.

Denne informasjonen er lagt ut i en artikkel på Gitarnorge.no (
), i denne ligger det også lenker til all informasjon jeg har oppgitt i denne mailen, om dere skulle ønske å dobbeltsjekke det.

Med vennlig hilsen,

Thomas Revå

t.reva@online.no

Hei Thomas,

takk for henvendelsen din. Det er veldig hyggelig for oss å se at dette engasjerer så mye, det viser oss at bladet Tunes til en grad har nådd en viktig målgruppe for oss som annonsør.

Vi har som annonsør vært klar over knytningene mellom Tunes og Marios Musikk. Etter hva vi vet, er det Marios som mer eller mindre har tatt initiativet til å dra i gang dette bladet, og som må kunne kalles "ildsjeler" bak bladet. Vi har i mange år annonsert i Musikkpraksis, og kjenner dette bladets målgruppe veldig godt. Når vi fikk høre at det skulle etableres ett nytt magasin, som ønsket å nå en yngre målgruppe enn det MP gjør, hørtes dette veldig positivt ut for oss, da vi har inntrykk av at MP er godt forankret til "Smuget-generasjonen", og ikke når "fjortisene" like godt. Derfor valgte vi å forsøke å annonsere i det første nummeret av Tunes.

Vårt inntrykk av knytningen mellom Tunes og Marios er i stor grad praktisk anlagt, da Marios tross alt har en bred plattform å bygge på, med sin nettbutikk. Vi vet at Chili-group ikke har noen form for tilknytning til Marios. Hadde Tunes vært ment som et kundeblad for Marios Musikk, hadde vi ikke valgt å annnonsere i det, og jeg tviler på at Marios ville latt en av de største konkurrentene deres annonsere der heller :-)

Det vi har fått inntrykk av etter å ha pratet om Tunes med både Marios Musikk og Chili Group, er at dette er et initiativ som alle håper skal kunne bygge og vokse seg selvstendig, som et reellt supplement til MP og andre utenlandske magasiner. Tunes ønsker å dekke et segment av markedet som er vanskelig å nå for oss annonsører i dag, annet enn på nett. Marios har gitt bladet en veldig god starthjelp, og de håper i likhet med alle andre annonsører at dette skal kunne gi en bredere NORSK plattform for annonsører, i et marked hvor ellers graden av utenlandske kanaler bare blir større og større.

Jeg forstår godt at du blir skeptisk når du ser tilknytningen domenenavnet innebærer. Videre har du sikkert også sett at Marios totalt sett sitter på et sted rundt 30 domenenavn for Norge, iberegnet de forskjellige mor/datter-selskapene. Jeg vil anta at Marios registrerte domenenavnet rett og slett fordi de har gjort det så mye før, og Tunes ikke har noe eget org.nr. enda.

Vi vil forøvrig på det sterkeste ta avstand fra beskyldninger mot Marios Musikk som en useriøs aktør i den norske musikkhandlerbransjen. De er en svært stor konkurrent av oss, og det ville de ikke kunnet være i over ti år om de hadde drevet useriøst. Vi vet at de ansatte og ledelsen hos Marios Musikk har stor integritet, og vi ser ingen betenkeligheter med at de tar initiativet til å starte et musikkmagasin. Vi vil forøvrig presisere at vi har full forståelse for at folk kan oppfatte dette som noe "lugubert", ettersom det er helt klare bånd mellom Tunes og Marios rent teknisk. Uten å kjenne årsaken, vil jeg anta at grunnen til at Marios ikke skriver at dette er et initiativ fra deres side, er at de håper bladet skal kunne være selvstendig på sikt.

Vi håper at dette kan virke oppklarende for deg om hvorfor Imerslund Musikk har valgt å annonsere i Tunes. Om du har noen andre spørsmål, kan du bare ta kontakt med undertegnede! :-)

Med vennlig hilsen

Karl Andreas Røsth

Administrasjon / Internett

Tel. dir. (+47) 454 83 797

Telefon (+47) 22 70 88 70

Telefax (+47) 22 70 88 80

Epost - karl@imerslundmusikk.no

web - www.imerslundmusikk.no

VI ÅPNER NY BUTIKK 15. SEPTEMBER - LES MER PÅ:

www.imerslundmusikk.no/t2

Imerslund Musikk - musikkglede siden 1914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..ikke verst trommekarl!!

Det er et helt annet inntrykk Thomas (GN) har gitt her.

Spørsmålet er....hva har Thomas fått til svar fra Marios? han skriver jo at han har fått svar...

Hvor er Thomas foresten :)

Endret av licks200
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er Thomas foresten :)

Her! :)

Takk til Imerslund ved Karl der for innspill!

Jeg ser du mener jeg ikke har gitt et riktig bilde av denne saken licks200. Det er klart det går an å fokusere på forskjellige sider ved Tunes, og man kan se ting på forskjellige måter. Det er klart Tunes klan gjøre mye bra for musikere i Norge, akkurat som Sound1/Marios Musikk har gjort. Norske forhandlere kan komme i kontakt med mange potensielle kunder gjennom Tunes, og alternativene får konkurranse. Alt dette er flott.

Men, når en av landets største forhandlere i praksis utgir et magasin som tilsynelatende inneholder nøytrale anmeldelser, uten å fortelle leserne om hvem som står bak, er dette mildt sagt merkelig. Når reklamebyrået som utgir Tunes for Sound1 må slenge på «Publishing» bak navnet sitt for å virke troverdige, klarer jeg ikke la være å lure litt. Jeg vet ikke når «uavhengig redaksjon» begynte å bety «ikke ansatt som selger i butikken», men det må ha skjedd nylig.

Når jeg etter å ha skrevet dette får tilsendt noen kraftsalver av noen advarsler, med både advokater og rettssaker nevnt, blir det bare absurd. Eller, jeg er fristet til å si ... useriøst?

Angående «lynsjing av bransjen», slik Karl ved Imerslund nevnte det; det er vel gjerne et av mine utsagn som i ytterste konsekvens kan tolkes slik. Les det heller i retning av dette; dersom bransjen ikke mener det er noe rart med sammenblanding av uavhengig journalistikk og reklame, dersom de mener Tunes-saken er helt grei, bør de som jobber i den tenke seg nøye om.

Forhandlere som i stadig større grad merker effekten av privatimport bør kanskje revurdere sitt syn på enkelte saker? Å betale noen kroner ekstra her og der for å holde liv i en forhandler man setter pris på kan mange av oss gå med på. Forutsetningen for dette er rett og slett så enkel som at jeg liker måten de driver business på, at jeg synes det er verdt et lite pristillegg for å støtte den aktuelle forhandleren i Norge. Tunes er ingen god start på denne utviklingen, for å si det forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...morsom lesning dette her.. :D

Er det slik at du egentlig kunne tenke deg å starte et eget magasin..? men så var det noen som kom deg i forkjøpet.. :)

Gikk inn på Chili sine nettsider og der står det at de er 60 ansatte og har kontorer i Harstad, Oslo, Stavanger, Bodø, Narvik og Tromsø.

Det står at de har holdt på siden 1989...17år..

Hvilke type firma er det som kan gi ut magasiner som Tunes..??

Endret av licks200
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at du egentlig kunne tenke deg å starte et eget magasin..? men så var det noen som kom deg i forkjøpet.. :)

Jeg har hverken kompetanse, mulighet eller lyst til å starte noe slikt nå, så jeg er redd du bommet litt der. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk inn på Chili sine nettsider og der står det at de er 60 ansatte og har kontorer i Harstad, Oslo, Stavanger, Bodø, Narvik og Tromsø.

Det står at de har holdt på siden 1989...17år..

Hvilke type firma er det som kan gi ut magasiner som Tunes..??

Hvilken relevans har det, egentlig? Hele poenget med å dra inn Chili i utredelsen om Tunes, var vel at Chili er et _reklamebyrå_.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettop. Det var akkurat det jeg lurte på jeg også.

Er det ikke reklamebyråer som trykker magasiner som Tunes, MP, Fuzz o.l. ??

Thomas gjorde et poeng med at Chili ikke er troverdig...

Men Thomas har jo fortsatt ikke fortalt hva han har fått i svar fra Marios på sin henvendelse til dem.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MP og Fuzz gis, så vidt jeg vet, ut av uavhengige forleggere. Thomas sier ikke at Chili ikke er "troverdige" i seg selv, han sier at det på ingen måte er Chili som faktisk står bak bladet, men at Chili (som er et reklamebyrå) lager bladet på oppdrag fra Sound1/Marios musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas gjorde et poeng med at Chili ikke er troverdig...

«Chiligroup Publishing» blir oppgitt som utgiver av Tunes, i realiteten et reklamebyrå (formodentlig Chili Harstad AS, det finnes en del forskjellige firma med lignende navn og nær tilknytning til hverandre) som på egne nettsider skryter av hvor effektivt det er med kundemagasiner.

Men, når en av landets største forhandlere i praksis utgir et magasin som tilsynelatende inneholder nøytrale anmeldelser, uten å fortelle leserne om hvem som står bak, er dette mildt sagt merkelig. Når reklamebyrået som utgir Tunes for Sound1 må slenge på «Publishing» bak navnet sitt for å virke troverdige, klarer jeg ikke la være å lure litt. Jeg vet ikke når «uavhengig redaksjon» begynte å bety «ikke ansatt som selger i butikken», men det må ha skjedd nylig.

Det eneste han gjør er å påpeke det suspekte rundt det faktum at et reklamebyrå har ansvaret for å gi ut et tilsynelatende uavhengig blad. Jeg vet ikke stort om slikt (min kunnskap om dette er tilnærmet null, faktisk! :P), men intuitivt er det en noe snodig kobling mellom «reklamebyrå» og «uavhengig musikkmagasin».

Så stiller Thomas spørsmålstegn rundt Chilis navneendring. Hvis Chili Harstad ikke hadde følt seg ukomfortable med å bruke det navn som de opprinnelig har, hvorfor har de så allikevel valgt å gjøre endringer...?

Som sagt, dette vet jeg ikke stort om, men som mange andre, deler jeg den skeptiske oppfatningen rundt dette.

Licks200, synes du det Sound1 / Tunes bedriver med her er vanlig praksis?

Endret av Torh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.