Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tunes


nettrom

Anbefalte innlegg

Fikk første nummer av Tunes i posten idag. Det er også mulig å laste ned magasinet fra websidene (35MB PDF).

Førsteinntrykket er at det er lite substans i pen innpakning, men ut fra kommentaren på fjerde side er det kanskje slik det skal være, «ungdommelig» heter det visst. Kommer til å gå det nærmere i sømmene i løpet av helgen. Noen andre som har fått, evt nå lastet ned og lest, og har synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 96
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har bare sett såvidt på det, må ta en nærmere kikk på det i kveld. Fikk inntrykk av at det var litt easy-reading blad; greit å lese på når man er litt slapp i sommervarmen ;). Og ja, de kunne godt hatt noe annet enn utelukkende Roland- og Boss-produkter på NAMM-videoen. Som sagt, sett lite på det, men er sikkert et greit blad som treffer en del musikk-interesserte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonathan: Er det siste, altså utstyr/teknikker/hvordan klare seg som artist/etc.

Leste gjennom dette nå. Skal sikkert ikke være for kritisk til første utgave av et blad, ting pleier å forbedre seg litt etter hvert som det begynner å komme rutiner og slikt. Samtidig synes jeg det er en del helt grunnleggende ting som mangler. Intervjuene er hverken særlig underholdende eller innsiktsfulle, det journalisten kommer med av spørsmål virker ikke plagsomt gjennomtenkt.

At de har valgt å skrive testene «korte og konkrete» er sikkert greit nok (selv om de gjerne kunne vært litt lengre, dropp heller snakket om digitalkameraer og mobiltelefoner), men det burde da være mulig å ha såpass med kritisk sans at man i alle fall velger å si noe negativt? Greit å ikke ha noe stort ønske om å gjøre seg til fiende av annonsørene, men litt troverdighet hadde også vært flott. Dette varierte riktignok litt mellom forskjellige artikler (mulig det er forskjellige skribenter som utgjør forskjellen? La ikke merke til navn på disse ...), men det er uansett en graverende feil fra redaksjonens side.

Liker tiltaket, håper gjennomføringen kommer seg etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk det jeg og, lurer på hvrofor egentlig. Har vel sagt ja til ett eller anna.

Jeg antar at de har vært i adresseregisteret til sound1 eller noe liknende for å finne rette målgruppe. Alle jeg kjenner som har fått bladet er ihvertfall registrert der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lå i postkassa i går ja.

Syns et par av artiklene var greie, blant annet intervjuet med Steve Lukather. Produktomtalene syns jeg faktisk holdt en fin balanse - mest fokus på hva produktet *kan*, og ikke masse subjektiv synsing om lyd og tilsvarende.

Layout og grafikk var vel litt så som så, men de får sikkert mulighet til å rette på det.

Prismessig var det liten forskjell på abonnement og løssalg, så om det blir aktuelt å kjøpe det videre blir det begrenset til enkeltutgaver om de har artikler som virker interessante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg saumfart første nummer litt nøyere, og det jeg har å si er vel omtrent det som Thomas har sagt, bare at jeg er mitt vante jeg, dvs pedantisk og gjerne litt spissformulerende. Det har seg nemlig slik at de drar igang på side 4, i redaktør-/redaksjonskommentaren:

Tunes blir derfor et ungdommelig magasin for alle aldersgrupper, som er merkbart trendy, oversiktlig og av ypperste kvalitet

Like greit å ta munnen full først som sist, så kan det som ikke smaker særlig godt spyttes ut over sidene som følger, og neste nummer starte med litt mer realistiske formuleringer. Når det kommer til kvaliteten er det mer enn nok å ta tak i. Bladet skal være ungdommelig, men dersom det innebærer korte artikler, slett språkføring og ukritiske anmeldelser, ville jeg som ungdom blitt fornærmet. Jeg kan ikke lenger kalle meg «ungdom», så jeg lar meg heller fornærme av at et blad som skal komme ut fire ganger i året har så slett kvalitet.

Notatblokken min inneholdt blant annet følgende etter gjennomlesningen:

  • Madrugada-artikkelen starter med en gjentagelse av teksten under tittelen.
  • Det brukes ikke norske sitattegn, men misbruket er i det minste konsekvent. Enkelte steder bruker sitatttegn der det ikke er naturlig (for eks. «"kropp"», s. 14).
  • Det er en hel del stavefeil, særskriving (dvs. «ord delings feil»), gjerne i form av manglende bindestrek, og Unormal Bruk Av Stor Bokstav. Mulig det siste er en del av å være ungdommelig, for alt jeg vet. Ord staves forskjellig i forskjellige artikler, «wha-wha» på s. 26, «wah-wah» på s. 30.
  • Varer som ikke har pris kan med fordel være gitt «Pris foreløpig ukjent» eller noe lignende.
  • Språket er innimellom en hårreisende blanding av norsk og engelsk, for eks «alder kropp, lønn hals/gripebrett» (s. 16).
  • Enkelte egenskaper ved produkter, for eksempel brytere eller knotter, er nevnt, men ikke forklart nærmere.
  • Artikkelen om gitarpedaler, side 26-29, er strengt tatt ganske latterlig. Det sies ingenting om hvilke amper pedalene er testet på, det sies lite negativt, opplistingen av knotter og knapper er inkonsekvent, enkelte knapper beskrives forskjellig (Green Line-pedalen, s. 27), og den har noen påstander som er helt bak mål.
  • Artikkelen om Zoom G7.1ut (s. 33) er en vits. Den er merket som «test», men gjør ikke annet enn å liste opp egenskaper, og avslutter med en kjapp reklamerende konklusjon. Det er som om noen hadde oversatt (deler av) en reklamebrosjyre for produktet og ment det er en egen artikkel. Artikkelen er etter min mening et overtramp av Vær Varsom-plakatens pkt 2.6.[1]
  • Artikkelen om å bli stjerne nevner Dalchow, uten å nevne hvorvidt denne guiden er på web eller i bokform, og nevner forresten bare etternavnet hans også.

Jeg kan i det minste avslutte med noe positivt. Det er fint at MusikkPraksis får konkurranse, og jeg liker at Tunes inneholder en god variasjon i emner de omtaler. Spesielt syns jeg det er bra at de også fokuserer på artistsiden, gjennom artikler om hvordan en får tilgang på kapital, komme frem som artist, osv. Jekker de kvaliteten opp, samtidig som de beholder denne forskjellen fra andre musikkblader, blir dette sikkert bra greier.

Fotnoter:

1: Skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold har et litt frynsete rykte i musikkbransjen. Problemstillingen er derfor ikke unik for Tunes. En diskusjon om hvor grensen går, og hvorvidt det er mulig å drive et musikkblad i Norge uten å tråkke over, kan sikkert taes i en egen tråd.

Endret av nettrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått det nye bladet i posten jeg også. Alltid hyggelig med ny "do-lektyre", men denne førsteutgaven virket kanskje litt enkel. Greit nok å holde en ungdommelig stil, men mere nærgående tester er absolutt et ønske. Kanskje det kommer i neste nummer?? I allefall skal jeg muligens abonnere et år, for å teste det. Mitt favorittblad er fortsatt Fuzz, og MP er en god nr. 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk det i posten i dag. Ved første øyekast ser anmelderne ut til å trene seg litt, eneste som virkelig er bra ut hittil er intervjuet med Lukather.

Og den Lexicon MX200-anmeldelsen, kom igjen'a, tynnere skal det godt gjøres å få det. Ingen grundige tekniske spesifikasjoner. Jeg vet fortsatt ikke om det er mulig å kjøre flere parametre samtidig på en prosessor.

Og, siden musikkpraksis har musikkweb som tjeneste, bytter jeg nok ikke med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.