Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jazz gitarister


arpeg

Anbefalte innlegg

Jazzgitarister som du nesten må velge mellom:

Allan Holdsworth, Robert Johnson, Django Reinhart, Pat Metheny (?), George Benson, Al Di Meola, John Scofield, Mike Stern, Scott Henderson, Shawn Lane. Og det er Mange flere enn de som jeg kommer på nå :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo denne Charlie Christian. Sies å være temmelig innovativ. Jeg har aldri hørt han spille, så jeg har just satt noen tunes på lasting. Wes Montgomery, Jim Hall, Joe Pass og George Benson... den generasjonen bør du få dekka. Også kommer neste med Pat Metheny, Pat Martino, John Scofield, Emily Remler, Mike Stern, Scott Henderson, Allan Holdsworth etc.

Kanskje du skulle skrevet om denne generasjons jazzgitarister som Kurt Rosenwinkel, Eivind Aarset, Ben Monder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jazzgitarister som du nesten må velge mellom:

Allan Holdsworth, Robert Johnson, Django Reinhart, Pat Metheny (?), George Benson, Al Di Meola, John Scofield, Mike Stern, Scott Henderson, Shawn Lane. Og det er Mange flere enn de som jeg kommer på nå :huh:

Robert Johnson (wtf?), Shawn Lane og Al DiMeola er IKKE jazzgitarister. Holdsworth, Scofield, Stern og Henderson kan spille jazz, men er heller ikke utpregede jazzutøvere. Metheny, Reinhardt og Benson er i grunnen de eneste mer eller mindre streite jazzerne du nevner...

Mine bidrag til denne tråden:

Pat Martino

George Benson

Kurt Rosenwinkel

Andreas Öberg

Wes Montgomery

Adam Rogers

Joe Pass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@aiwass:

Di Meola er vel kapabel til å spille jazz han og vil jeg tro? Så han burde kanskje vært i den andre kategorien sammen med Stern osv. Så er det jo dette med å definere jazz da..

Men for all del, skjønner hva du mener!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må man kanskje avgrense tema.

Vi snakker om jazzgitarister som har vært så nyskapende og viktige for jazzmusikkens utviling at det er verdt å nevne dem i historisk fremstilling.

Dermed kan vi utelukke en hel haug av de overnevnte.

Disse spiller ei jazz, i ordets rette forstand:

Gambale, Lane, Stern, Henderson, Holdsworth.

Her er de jeg ville brukt tid på.

De første store: Charlie Christian og tildels Django.

Deretter: Wes Montgomery, Joe Pass og Jim Hall.

Nå: Pat Metheny, John Scofield, Bill Frisell.

Fremtiden: Rosenwikel, og kanskje Ivar Grydeland og andre freebag gitarister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.