Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jazz gitarister


arpeg

Anbefalte innlegg

Di Meola er vel kapabel til å spille jazz han og vil jeg tro? Så han burde kanskje vært i den andre kategorien sammen med Stern osv.

Forsåvidt, men jeg vil nødig påstå at han kan gjøre det særlig bra. :P

Hehe, det sa jeg ikke noe om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt meg bekjent så spilte Al DiMeola med Chick Corea en periode. Det i seg selv vil jeg påstå kvalifiserer til å være jazzgitarist. Ellers så kan det legges til at han har spilt med bl.a. Paco De Lucia, John McLaughlin, Larrv Coryell, Steve Winwood, Wayne Shorter, Herbie Hancock, Jaco Pastorius, Les Paul, Steve Vai, Frank Zappa, Jimmy Page og Stanley Clarke.

Men skal du skrive om gutta så er det det helt nødvendig å ta med Wes Montgomery, Joe Pass og Jim Hall.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er de jeg ville brukt tid på.

De første store: Charlie Christian og tildels Django.

Deretter: Wes Montgomery, Joe Pass og Jim Hall.

Nå: Pat Metheny, John Scofield, Bill Frisell.

Fremtiden: Rosenwikel, og kanskje Ivar Grydeland og andre freebag gitarister.

Jepp, for å supplere, så ville jeg vurdert Eddie Lang i den tidlige kategorien også.

I den neste Johnny Smith, Barney Kessel, Grant Green og Kenny Burrell.

Så, Pat Martino, George Benson og John Abercrombie (omtrent alle som spiller nå har studert hos sistnevnte har jeg inntrykk av, så han har nok påvirket endel)

Deretter, Adam Rogers, David Gilmore, Jonathan Kreisberg, Lage Lund. Nelson Veras og Ben Monder

Men, for all del, alltid vanskelig å sortere hvem som er viktige og ikke.

Endret av windofpain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt meg bekjent så spilte Al DiMeola med Chick Corea en periode. Det i seg selv vil jeg påstå kvalifiserer til å være jazzgitarist. Ellers så kan det legges til at han har spilt med bl.a. Paco De Lucia, John McLaughlin, Larrv Coryell, Steve Winwood, Wayne Shorter, Herbie Hancock, Jaco Pastorius, Les Paul, Steve Vai, Frank Zappa, Jimmy Page og Stanley Clarke.

...og han har i grunnen ikke spilt jazz-gitar i noen av tilfellene. Gambale spilte også med Corea, men jeg (og de fleste andre) regner heller ikke ham som jazz-gitarist av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

... Scofield ... kan spille jazz, men er heller ikke utpregede jazzutøvere. Metheny ... er i grunnen de eneste mer eller mindre streite jazzerne du nevner...

lol :-) ... og da er vel Miles Davis heller ikke en utpreget jazzutøver heller da?

...og han har i grunnen ikke spilt jazz-gitar i noen av tilfellene. Gambale spilte også med Corea, men jeg (og de fleste andre) regner heller ikke ham som jazz-gitarist av den grunn.

Hadde vært interessant å høre din definisjon på kategorien jazz. IV-V-I?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Scofield ... kan spille jazz, men er heller ikke utpregede jazzutøvere. Metheny ... er i grunnen de eneste mer eller mindre streite jazzerne du nevner...

lol :-) ... og da er vel Miles Davis heller ikke en utpreget jazzutøver heller da?

...og han har i grunnen ikke spilt jazz-gitar i noen av tilfellene. Gambale spilte også med Corea, men jeg (og de fleste andre) regner heller ikke ham som jazz-gitarist av den grunn.

Hadde vært interessant å høre din definisjon på kategorien jazz. IV-V-I?

Poenget mitt er at om det kan kalles fusion, så kaller vi det det, og ikke jazz. Scofield er til tider jazzgitarist, men spiller også vel så ofte funk og fusion. Gambale er i grunnen en rendyrket fusiongitarist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.