Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Terrafanatica


Gjest

Anbefalte innlegg

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Et menneske er mer likt et annet menneske enn noe annet vi kjenner til på denne jord. Forskjellige? Ulike? Nei, det tror jeg ikke noe på.

Nei, vi er helt like alle ihopa.. Samme verdier og samme personlighet. Doh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vet du med sikkerhet, siden du har snakket med hele verdens befolkning?

Induksjon. Og du er så langt den eneste som jeg har kommet over. Har ikke gjort noen undersøkelse, men i den grad du utrykker din mening med det mål for øyet at andre skal få den med seg og vurdere den, så er din den så langt sterkeste, som også er basert på minst.

Ganske utrolig at du kan skrive så mye uten å egentlig si noen ting. Selve erfaringsbolken av Kants filosofi er kanskje ikke den mest søkte, både med a priori og a posteriori, selv om metoden er noe mer tungtfordøyelig enn Hume sin forklaring. Det er heller når han kommer til moral og etikk jeg syns han kan ta seg en real bolle.

Han legger så utrolig lite imellom det at folk faktisk er forskjellige. Mye av filosofien hans er enten/eller-filosofier, og "så lenge intensjonen er god har ikke konsekvensen relevant" er bare svada etter min mening. I veldig mange situasjoner så vil du være klar over konsekvensen før du utfører handlingen, og da er det naivt å tro at intensjonen var god, bare fordi du følger din egen morallov. Det er utrolig selvfokuserende å ikke ta andre verdier i betraktning, samt å mene at alle er såpass like at det vil fungere.

"Han legger så utrolig lite"? Av det du kjenner til Kant er det utrolig lite, mener du vel!?

"Kant's A-B-C"? Vel.. Det er faktisk ikke enten/eller med Kant. Om du har fått versjonen hvor argumentet "løgn for å redde liv?" blir brukt mot han, så gled deg til å lese mer Kant og å finne ut at faktisk veldig store deler av verket ikke tar utgangspunkt i at alle er like, men levner det åpent til dynamikken mellom forskjellige oppfatninger å faktisk være en drivkraft for en vedvarende diskusjon om etikk og moral, som er nødvendig for et samfunn i bevegelse. Han gjør noen argumentasjoner for maksimer som skal anvendes og hvilken etikk det vil føre til i sitt samfunn, men sier faktisk også at maksimenes mål er å være av en slik art at de kan brukes for å oppnå stadig bedre (i takt med utviklingen i samfunnet) etikk samfunn til samfunn!! Det være seg to samtidige nabosamfunn, eller det samme hundre år før og etter.

Jeg tror du tar rene tankespill for alvorlig, nesten som det er noen fad.. Så du skal gjerne få lov til å kalle meg, Kant eller Kollargol for trangsynte gjøker, men så langt er det du som har kommet med den mest absolutte påstanden. I tillegg er den langt på vei basert på en såpass grov forenkling av Kant, som du på et eller annet vis har fått det for deg er en motpol på noe vis, at det du påstår han sier faktisk er ikke er tilfellet..

Forresten. I praksis kan vi ta utgangspunkt i den eksisterende etikken i vårt samfunn angående mangfold av verdier, men i denne sammenhengen hvor det er snakk om tankespill som modeller som angår noe som kanskje en gang skal bli, men som enda ikke er, så må du komme med en så forbanna god utredning om påstander som at "vi er like/ulike" og på hvilken måte, hvordan dette gir utslag, og hvor dypt det stikker.

Du er per i dag fri til å mene hva du vil, og for min del må du gjerne det! Men jeg skjønner ikke helt hvem du krangler med om hva? Huma tar noen utgangspunkt som kan være svært så problematiske, og er man uenige i det kan han kalles trangsynt, likeså med Kant. Jeg syns ikke Hume eller Kant har noe fordeler der, men at Kant faktisk viser en større evne til å ta flere ting som faktisk kommer til utrykk gjennom mennskelig aktivitet, med i beregningen, mens Hume gjerne bare lar være å vurdere mange gode poeng mot seg.

Endret av Terrafanatica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blablabla..

Nå var det da ikke meninga at du skulle sette deg ned å nilese alt du kunne finne om Kant, for å parrere. Jeg kan nok ikke basere min viten på mer enn det jeg lærte via Ex.Phil, men dum som jeg er lever jeg fortsatt i den illusjonen om at universitetet ikke utøver vranglære. Jeg kan selvsagt gå i dybden av alle filosofene, og virkelig sette meg ned for å finne noe jeg liker med den enkelte, men det gidder jeg ikke. Jeg går i dybden av det som interesserer meg, og det kapittelet jeg leste om Hume ga større andel mersmak enn det jeg leste om Kant. Enkelt og greit, så får vi sitte på hver vår kant og mene hva vi vil.

Føler du deg mer likt et tre enn andre mennesker? Noe annet objekt du er mer lik enn andre mennesker? Åh, ikke det nei...

Uff, bare brannfakler...

Jeg føler jeg har mer til felles med en osthøvel enn det jeg har med et stort antall mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke noe galt med ostehøvler? Praktisk, effektiv, artig, objektivfokusert og norsk – langt mer enn jeg kan påstå å være.

Du glemte; kalde, ensformige, laget av trestaur og skrapmetall. Og selv om oppfinnelsen er norsk, så lages de også langt utenfor Norge. Så du trenger ikke være norsk om du er en osthøvel. Og de fungerer bare én vei... Så latterlig! Eller artig som du kaller det...

Takke meg til smøreost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og selv om oppfinnelsen er norsk, så lages de også langt utenfor Norge.

Om man får et barn er det genene som er det sentrale, ikke om man tilfeldigvis var på ferie i Italia da det ble laget. At du foretrekker kulturimperialistisk, fransk ost fremfor god, gammeldags brunost kan jeg nesten ikke ta på min kappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fordi dere har like mye i hodet? :huh::lol:

Nei, det er fordi jeg føler at en ostehøvel faktisk er et skritt opp fra det mentale stadiet til enkelte folk.

Det er da ikke noe galt med ostehøvler? Praktisk, effektiv, artig, objektivfokusert og norsk – langt mer enn jeg kan påstå å være.

Helnorsk skal jeg nok ikke skryte på meg å være, men det andre kan nok stemme i visse sammenhenger, men det kommer jo selvfølgelig an på øyet som ser. Må nesten også legge til at den kan ha litt kvasse kanter, men at den i utgangspunktet er ganske snedig. Tror heller ikke man skal ta en ostehøvel alt for seriøst hele tiden, det er jo tross alt bare en ostehøvel.. :P

Takke meg til smøreost.

Du trenger iallefall ikke å bruke den skarpeste kniven i skuffen til det formålet, så det er nok like greit i ditt tilfelle..

Endret av luzi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke doomband hører du på?

Kanskje ikke så mye ren doom, men i gråsonen mellom stoner og doom finnes Bongzilla, Wolfmother, Mastodont, Electric Wizard, Scissorfight, High on Fire, Orange Goblin osv osv.. Som sagt egentlig mye rart jeg hører på i tillegg. Klin umulig å svare veldig presist på sånne spørsmål..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.