Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyr som status-symbol?


aMo

Anbefalte innlegg

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Uhmmmeh... kjøper man en Suhr så ...vet jo ikke mannen i gata at den er dyrere enn en Fender? De tror sikkert bare det er en sånn kopi til 2 000 kroner som Morgan, Phil, eller Cort. :(

Nei, de tror ikke det.

Min erfaring er at de færreste vet noe særlig om andre gitarmerker enn de mest kjente, med andre ord assosierer de ikke noe med navnet Suhr. Samtidig virker de aller fleste (veldig) nysgjerrige på hva for slags gitar det er, hvordan den låter, hvordan den er å spille på, osv. Jeg har fortsatt til gode å møte på en gitarist som får se gitaren og ikke bekrefter at det er kvalitet over den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status? Nei, absolutt ikke.

Jeg vil ha utstyr som fungerer bra til mitt bruk, og som jeg føler gir en tilfredsstillende lyd. En Diezel Herbert koster ikke så mye som den gjør bare for moros skyld. En Suhr Strat koster ikke skjorta bare for at ingen skal ha råd til å kjøpe en. Det er utstyr som tilfredstiller de aller høyeste krav til lyd og kvalitet.

I mitt tilfelle har det generelt vist seg at dyrt = bedre.

Etter at jeg fikk Straten min har jeg kunnet bevist at et instrument ikke behøver å koste skjorta for at den skal være bra. Hadde du prøvd den hadde du skiftet mening du og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må få bruke pengene sine på hva man vil uansett om man er profesjonell eller spiller hjemme i stua. Uansett så er ikke gitar en spesielt dyr hobby. F.eks MC, der snakker vi om penger :o Eller snøscooter o.s.v.

Jeg kjøper det beste utstyret jeg har råd til, selv om jeg ikke tjener et rødt øre på spillinga. Når folk spør "hva skal du med så mange gitarer?" smiler jeg bare overbærende, de har aldri vært utsatt for GAS :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså.. jeg bruker mye penger på musikken fordi når jeg kjøper noe vil jeg ha det ordntlig. Og hvis det først ikke trenger å være så ordntlig og dyrt, så kjøper jeg noe som er helt greit.

Kjøper ikke dyrt utstyr for at det bærer respekt av det, men fordi jeg setter en egen liten standard på utstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg fikk Straten min har jeg kunnet bevist at et instrument ikke behøver å koste skjorta for at den skal være bra. Hadde du prøvd den hadde du skiftet mening du og.

forskjell på bra og best. bedre byggekvalitet på den gjengse suhr enn det meste fra fender..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Pappa-betaler-alt-band" eller musikere har jeg vært borti flere ganger. Noen mer fornuftige enn andre. Uansett syns jeg man skal kjøpe det man syns passer til sitt bruk, og hvis man har nok å bruke eller har spart masse for å kjøpe noe fett så skal jeg ikke nekte noen å kjøpe det. Ser overhode ikke på instrumenter som statussymbol, som lejs sier er d ikke vits i bra instrumenter hvis man ikke kan spille! D trur jeg alle er enige i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være lov å kjøpe seg det man vil ha ? :) Har man penger til det så er det bare ¨å kjøpe seg ihjel det... :)

Det kan jo også for eksempel være av nostalgiske grunner at man spytter i 10000kr for en gitar...enten den er limited eller at den bare er helt rå å spille på,se på eller rett og slett fordi at du vil ha den på veggen som en slags tribute til ditt idol eller whatever :)

Kjør på til alle de som gjør det :) Hvorfor ikke lixom?..penger er til for å brukes!

MEN, selvfølgelig....det blir jo kansje litt dumt hvis du kjøper det KUN for å kunne si at..."ja, en slik en har jeg....kjøpte den for 15000kr, men jeg har aldri spilt gitar da..driter i det....vil bare gjøre andre sjalu"! Enten man har spilt i 20år eller 1måned synes jeg IKKE har noe å si, sålenge man brenner for det man driver med !

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at "utstyr som status symbol" komplekset er mye mer utbredt blant gitarister enn bassister. Særlig dette med veteran (vintage) gitarer. Sånt skjønner jeg ikke (ikke dermed sagt at det er feil eller meningsløst).

Nå kan vel noen mene at jeg hykler siden jeg har en bass med syv strenger. Men la meg fortelle at det er ikke noe som har indusert respekt hos andre bassister, ihvertfall ikke som jeg har erfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jeg har selv 4 el og en kasse.

Har flere ganger tenkt på om jeg skulle selge alle 4 el,for så å kjøpe meg EN gitar( GLP) eller noe sånt.

Man ser og hører jo om gitarister som kun bruker en gitar og den holder de sg til.

Men så er det litt kjekt å kunne bytte på litt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.