Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyr som status-symbol?


aMo

Anbefalte innlegg

Solgte nettopp min Gibson Les Paul Standard.. Har vel egentlig funnet ut at jeg har hatt den stort sett fordi den er et symbol på status.. Mange jeg liker har jo den type gitar, og da blir det liksom et status-symbol å eie noe som er likt..

Seff er det en bra og kul gitar.. Men jeg spiller den ikke nok for å kunne forsvare et eierskap lenger..

Men syns dere det er riktig? En fullstendig nybegynner kan jo kjøpe seg en Custom gitar og et Diezel stack.. Man blir jo ikke en bedre gitarist for det.. Man får ikke nødvendigvis bedre tone en gang om man ikke kan stille inn ampen sin riktig..

Jeg føler faktisk litt for å selge unna Goldtop'en min også (57 Historic reissue Goldtop).. Denne er dritfin på alle måter.. Sansynligvis den beste gitaren jeg har spilt og ikke minst eid.. Men også den jeg spiller minst.. Blir litt som å ha en Porsche i garasjen fordi jeg ikke tør å kjøre den for å gjøre den møkkete.. Eller enda værre, få bulk eller ripe i lakken..

Men jeg vet ikke om jeg greier å selge den for det.. Da blir det isåfall til noen jeg kjenner..

Er det flere enn meg som føler de har noe bare fordi det gir eller innehar en viss status å eie det? At det egentlig er for fint for generelt bruk?

Eller noen som har en mening om saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

gibson les paul har vært drømmegitaren siden jeg begynte å spille for mange herrens år siden. Hadde kjøpt en bare for å henge på veggen :)

Er også god nok til å spille på en B) (om det skulle ha noe å si, gitar er gitar, les paul har bare bedre lyd enn de fleste imo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt 2 av mine 3 gitarer brukt, den 3. fikk jeg for en SVÆÆRT gunstig pris B) De har kanskje litt forskjellige kvaliteter, men jeg tror ikke jeg kunne fått helt det samme hvis jeg solgte dem og kjøpte en über. Av amp kjøpte jeg fireball fordi jeg trenger lyd og ikke noe fancyness. Triampen jeg eide tidligere kjøpte jeg fordi jeg fikk den også for en SVÆÆÆÆÆRT gunstig pris :D

Alt i alt: jeg har ikke så fancy shit, men det passer meg perfekt så jeg er fornøyd (så fornøyd man kan bli... virker som enhver musikant alltid har lyst på et eller annet). Hadde ikke sagt nei til en Herbert hvis noen skulle kaste en i min retning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et mainstream metalband fra bygda her jeg bor hvor den ene gitaristen har en Bogner XTC og den andre en Mesa Mark IV. De bruker begge wireless selv om de skjelden står på scener hvor en 5 meter kabel ikke ville gjort jobben bedre. Og gitaristene kan absolutt ikke spille, og trommisen har et gigantisk sett, og bruker såvidt dobbelpedalen sin.

Slikt blir jeg gal av. De har platekontrakt da, men de er et skikkelig pappa betaler-band. Husker ikke navnet i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt (ikke mye) utstyr som ville havnet i snobbete-boutique-stasj kategorien, men jeg har aldri vært innom tanken på å kjøpe noe fordi det gir symbolstatus (er koseligere om folk liker spillinga mi enn om de liker den svarte boksen jeg bruker til å forsterke lyden min med). Jeg leser mye om gear på nettet (især The Gear Page og Harmony Central reviews) for å finne det som gir meg best lyd og minst problemer. Det er ofte slik at jeg ikke har anledning til å prøve ut alt som finnes av gear, og da betaler jeg heller litt ekstra for å være sikker på at det jeg får er av topp kvalitet. Kjøpet kan forsvares med å si at jeg faktisk bruker det hele tiden og at gitar er min #1 prioritering.

Endret av AlexanderT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lyst har du lov. Det er heldigvis ikkje opptakskrav på musikkutstyr. Dersom du personleg kan forsvara eit kjøp anten du spelar 2 eller 100 timar i veka, så kan ingen komma og sei at du ikkje fortener utstyret ditt. Det er mykje sjalusi ute og går, spesielt blandt gitaristar. Godt utstyr blottlegg ein meir, og dersom ein som ikkje kan spela blar ut for ein XTC skyt han seg sjølv i foten. Han hadde sikkert høyrtest betre ut gjennom eit billeg marshall stack. Personleg har eg ikkje kapital til å hamstra inn gitarar for å hengja dei over peisen, men skulle gjerne hatt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et mainstream metalband fra bygda her jeg bor hvor den ene gitaristen har en Bogner XTC og den andre en Mesa Mark IV. De bruker begge wireless selv om de skjelden står på scener hvor en 5 meter kabel ikke ville gjort jobben bedre. Og gitaristene kan absolutt ikke spille, og trommisen har et gigantisk sett, og bruker såvidt dobbelpedalen sin.

Slikt blir jeg gal av. De har platekontrakt da, men de er et skikkelig pappa betaler-band. Husker ikke navnet i farten.

LOL! det er ikke rock'n'roll

ang. trådstarter, vil du få bruk for en ting, så kjøp det. hvis ikke, ikke kjøp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solgte nettopp min Gibson Les Paul Standard.. Har vel egentlig funnet ut at jeg har hatt den stort sett fordi den er et symbol på status.. Mange jeg liker har jo den type gitar, og da blir det liksom et status-symbol å eie noe som er likt..

Seff er det en bra og kul gitar.. Men jeg spiller den ikke nok for å kunne forsvare et eierskap lenger..

Men syns dere det er riktig? En fullstendig nybegynner kan jo kjøpe seg en Custom gitar og et Diezel stack.. Man blir jo ikke en bedre gitarist for det.. Man får ikke nødvendigvis bedre tone en gang om man ikke kan stille inn ampen sin riktig..

Jeg føler faktisk litt for å selge unna Goldtop'en min også (57 Historic reissue Goldtop).. Denne er dritfin på alle måter.. Sansynligvis den beste gitaren jeg har spilt og ikke minst eid.. Men også den jeg spiller minst.. Blir litt som å ha en Porsche i garasjen fordi jeg ikke tør å kjøre den for å gjøre den møkkete.. Eller enda værre, få bulk eller ripe i lakken..

Men jeg vet ikke om jeg greier å selge den for det.. Da blir det isåfall til noen jeg kjenner..

Er det flere enn meg som føler de har noe bare fordi det gir eller innehar en viss status å eie det? At det egentlig er for fint for generelt bruk?

Eller noen som har en mening om saken?

sånn har jeg aldri tenkt på det, har kjøpt noe hvis jeg har lyst på det eller trenger det... for å få best mulig lyd, ikke for andre sin skyld eller hva de ,måtte tro om meg.. det gir jeg f... i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drømmegitaren min har alltid vært en sandoval flying v, men 6.700$ for en gitar er litt i overkant av hva en femtenåring kan framskaffe...

det jeg har nå er en mij squier med duncan mikker og en pod xt, tviler på at folk er sjalu på det, men for meg er det helt perfekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.