Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan få bra lyd på billig gitar


Siss29

Anbefalte innlegg

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ser at Roland Microcube får masse skryt på Sound1. Kanskje den er et fint alternativ for meg? Jeg kommer jo mest sannsynlig bare til å sitte for meg selv på et rom og spille, så noe enormt lydnivå trenger jeg ikke :) Forsto det sånn at den hadde en del kule effekter også. Noen som har prøvd denne?

PS: Ser at noen har anbfalt denne allerede mens jeg skrev innlegget:) Spørs om ikke denne er en veldig aktuell kandidat ja.

Micro Cube er kul B)

Selv har jeg en Cube 15, som har litt mindre effekter <_<

Du er flink hvis du finner et produkt som ikke har fått masse skryt på Sound1 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å hentet utstyret i dag, prøvde en AD30. Den spiller mer heftig en Cuben, mere skarp fuzzy 70-talls klang. Men med litt støy på lave volum. Og ikke så stor forskjell på de forskjellige effektene, de glei liksom litt i hverandre. Virket best om man spilte litt høyt, men det er nok et stykke unna det Siss er på jakt etter tror jeg.Skulle vært morsomt å prøvd en Bad Cat med 4 EL84 på utgangen, det må være en ko$$$tbar sak... :blink: 23-24K for 30W :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Roland Microcube får masse skryt på Sound1. Kanskje den er et fint alternativ for meg? Jeg kommer jo mest sannsynlig bare til å sitte for meg selv på et rom og spille, så noe enormt lydnivå trenger jeg ikke :) Forsto det sånn at den hadde en del kule effekter også. Noen som har prøvd denne?

PS: Ser at noen har anbfalt denne allerede mens jeg skrev innlegget:) Spørs om ikke denne er en veldig aktuell kandidat ja.

Jeg har en microcube selv, og kan absolutt anbefale den. Regner med at du ikke skal spille konsert på noen år enda, og da syns jeg lyden i microcuben holder i massevis. Du kan selvfølgelig også koble på høretelefoner og øve helt lydløst, noe mine samboere garantert setter pris på. Jeg har også koblet lineouten via en effektforsterker og ut på noen større høyttalere med forbausende godt resultat.

Når det gjelder effektene på forsterkeren så er de gode nok til at jeg ikke har savnet noen effektpedal foreløpig. Forsterkeren kan også drives på batterier i tilfelle du vil ha med gitaren på hytta eller liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhmm.Hun, ikke han :D Jeg er en jente på snart 29 ;)

Uhm, beklager så meget! :D Tenkte ikke nærmere på brukernavnet ditt. Er sjelden med jenter på et gitar-forum; har sett noen, men mange i tallet er de nå ikke. Men, velkommen skal du være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en microcube selv, og kan absolutt anbefale den. Regner med at du ikke skal spille konsert på noen år enda, og da syns jeg lyden i microcuben holder i massevis. Du kan selvfølgelig også koble på høretelefoner og øve helt lydløst, noe mine samboere garantert setter pris på. Jeg har også koblet lineouten via en effektforsterker og ut på noen større høyttalere med forbausende godt resultat.

Når det gjelder effektene på forsterkeren så er de gode nok til at jeg ikke har savnet noen effektpedal foreløpig. Forsterkeren kan også drives på batterier i tilfelle du vil ha med gitaren på hytta eller liknende.

Tror nok ikke det blir noe konsertspilling nei.Jeg har alltid hatet å stå foran masse folk :huh: Er mest for å sitte å øve og lære meg ting selv. Så hvis microcuben har en klar og fin lyd, så de ikke skjærer i ørene på meg når jeg spiller(forutsatt at jeg spiller rent selv da :P ) og har litt kule effekter, så holder den nok i massevis for meg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke det blir noe konsertspilling nei.Jeg har alltid hatet å stå foran masse folk :huh: Er mest for å sitte å øve og lære meg ting selv. Så hvis microcuben har en klar og fin lyd, så de ikke skjærer i ørene på meg når jeg spiller(forutsatt at jeg spiller rent selv da :P ) og har litt kule effekter, så holder den nok i massevis for meg. ;)

Tror den skulle passe fint ^_^

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har sittet og søkt og lest en del de siste dagene, om typer gitarer og hva som egner seg best for nybegynnere. I den forbindelse lurer jeg på hvordan man hører forskjell på en bra gitar og en dårlig en. Hva er det som gjør en slik billig gitar av ukjent merke, som min, dårlig i forhold til andre gitarer?

Og hvilken prisklasse må man opp i for å få en gitar med bra lyd? Ser at når nybegynnere spør om råd, så får de forslag om å kjøpe ganske så dyre gitarer. Men hører en nybegynner forskjell på en dyr gitar og en grei gitar?

Ser det er sinnsykt forskjellige meninger på forumet. Noen synes Squier(+) Strat er bra nok gitarer, mens andre synes de er helt bånn. Hvilke kriterier vurderer de en gitar som dårlig eller bra ut fra?

Jeg er helt nybegynner på el-gitar, og har bare lært meg noen få akkorder på en akkustisk gitar tidligere, så jeg har rett og slett ingen peiling. Men jeg synes ikke de trådene jeg leser om typer gitarer for nybegynnere gir meg noe nærmere pekepinn på hva som er greie gitarer.

Hvis jeg etterhvert skal oppgradere min STARSound gitar til en litt bedre gitar til husbruk (ikke konserter og slik, bare hobbybruk hjemme i stua), hvilken gitar/hvilke type gitarer er okey å spille på?

Skal nevnes at jeg har litt sansen for gitarsoloer/introer, og vil nok konsentrere meg en del om å lære slike. For eksempel har Guns n Roses en del tøffe introer på sangene sine.

For meg ser jo de fleste gitarer ganske like ut også. HVis man for eksempel ser på denne eagle-gitaren(til høyre) til i underkant av 2000 kr, så er den ganske lik utseendemessig som min. Ser ut til å være bygd opp på omtrent samme måte og. Men hva gjør denne til en bedre gitar enn min?

Endret av Siss29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har tenkt å bruke mer enn et par tusen, bør du nok se om du finner noe brukt. Det viktigste i begynnelsen, er nok at du har en gitar som er god å spille på. Dyrere gitarer har bedre pickuper, bedre treverk, bedre stemmeskruer osv... Den største forskjellen jeg merket da jeg skiftet gitar, var sustainen (hvor lenge du kan "holde" tonene), og hvor lenge den holder seg stemt.

Av billig-gitarer har jeg prøvd en Squier og en billig Morgan strat-kopi, som jeg ikke likte i det hele tatt. Tror nok at du må opp i hvertfall 4-5 tusen for å få en god gitar ny, så jeg ville heller prøvd å finne noe brukt.

Selv har jeg en PRS Tremonti SE som koster ca 6000,- som jeg er veldig fornøyd med. Kjøpte den etter jeg hadde spilt et halvt år på en billigere J&D-gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.