Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan få bra lyd på billig gitar


Siss29

Anbefalte innlegg

Ehh...Det forutsetter kanskje at man kan å bygge den om :unsure: . Er ikke slikt noe dyrt også? Er det ikke da like lurt å kjøpe en ny og bedre?

Tror nok du kan slappe helt av... Høres ut som du nå har helt strøkent utstyr til å lære seg å spille gitar på! Vent med ombygging og dyre amper til du sysn du trenger og har råd til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har microcuben. Den låter greit, men svært lite dynamisk. Det er kanskje ikke så viktig hvis du ikke har noen dynamisk gitar. Trodde forøvrig at det var kommet noen nye digitale amper som var blitt fylt med mer moro i det siste.... (?)

Når det gjelder gitar så mener jeg at man trenger en god gitar i huset uansett ;) (akkurat som at et hjem burde ha et piano) Så jeg vil ikke anbefale å kjøpe noe som er ment å være en kopi av noe bedre. Har f.eks. en Ibanez Studio fra ca. 1980 (altså ikke som de nye Ibanezene) som jeg kjøpte brukt for 200kr (fikk den med på kjøpet da jeg kjøpte en amp). Den er rågod å spille på. Verdien på gitaren er kanskje 4000kr. Du må bare finne en gitar du synes er god å spille på. Det bedrer motivasjonen under øving.

Kan relatere det ski... Hvis du kjøper noen brede "billige" ski med rød såle så er du fornøyd en stund fordi du nå kan komme deg på ski. Men når du oppdager at alle glir mye fortere enn deg til enhver tid fordi de har skikkelige racing ski, da prøver du å alle mulige metoder og triks til du finner ut at skiene må kastes og du trenger slike i samme klasse som de du vil gå med. Da kunne det kanskje vært en idé å kjøpe noen skikkelige ski med en gang. Hvis man lurer på om man kommer til å gå så mye på ski, da kan man jo se om man finner de gode på bruktmarkedet. Men de dårlige skiene burde man uansett holde seg unna siden de kan være en årsak til mye frustrasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh...Det forutsetter kanskje at man kan å bygge den om :unsure: . Er ikke slikt noe dyrt også? Er det ikke da like lurt å kjøpe en ny og bedre?

Nesj, det er som lego! :P

Ikke se på meg det mest drastiske jeg har gjort er å senke strenger..

Dyrt er det nok, om du vil ha en bra jobb, men som sagt tidligere, vent med sånt til du har behov for det og penger til det..

Jeg har enda min billige gitar, og trives som jernet med den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne Ibanez-gitaren en bra gitar da?

Drømmer allerede om nye gitarer, før man har lært seg å spille på den man har vet du :rolleyes:

Jo, helt grei den der. Men jeg vil nok ikke anbefale den. Det er kanskje lurt å lete etter brukte gitarer. :)

Men jeg vil foreslå at du bruker den du har fra før av en stund til. Ikke vær så opphengt i utstyret nå i begynnelsen - bli kjent med gitaren først! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første forsterker var en marshall mg15 til 1100 kr, ikke studiolyd akkurat, men jeg var ganske fersk og uhyre usikker på hva jeg skulle kjøpe. Litt skeptisk var jeg likevel etter å ha lest en del synsing på ørten fora; denne lå mange tusen kroner under de forsterkerne folk anbefalte. Dilemmaet mitt var at jeg ikke ville bruke altfor mye penger, samtidig som jeg ville gjøre en god investering for årene framover. Det viste seg likevel at marshallen lagde god nok (og høy) lyd og jeg fant stort sett tonen til favorittene mine.

Supplementerte i etterkant med en billig zoom effektprosessor, og da var jeg stort sett forsynt.

Et slikt oppsett til 4-5k kr (ink gitar og annet pjatt :P ) er nok til alle på nybegynnerstadiet, det koster ikke skjorta og du har en solid base til å bygge videre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hviken forsterker du har blir det ikke noe bedre lyd i gitaren. Ikke mye i hverfall. Jeg hadde adri kjøpt en gitar på Coop om jeg var aldri så mye nybegynner. Du kunne like godt kjøpt en på Brio som på Coop. Du har rett og slett kjøpt deg noe helt ubrukelig, tror ikke det er mulig å spille på den gitaren i det hele tatt. Før du kjøper deg ny forsterker, kjøp en gitar på en musikk forretning! Mye smartere! Tro meg, dette har jeg peiling på. Gitar først - så forsterker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billig gitar gir som oftest billig lyd og jeg vet ikke om en bedre forsterker er løsningen... Den beste "billig-pakka" jeg vet om i dag er om du kjøper deg en OLP van halen kopi og en Behringer GMX 212. Det kommer på cirka 4-5000! Kjører det sjøl til tider... tro det eller ei, det låter ganske så fett B) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hviken forsterker du har blir det ikke noe bedre lyd i gitaren. Ikke mye i hverfall. Jeg hadde adri kjøpt en gitar på Coop om jeg var aldri så mye nybegynner. Du kunne like godt kjøpt en på Brio som på Coop. Du har rett og slett kjøpt deg noe helt ubrukelig, tror ikke det er mulig å spille på den gitaren i det hele tatt. Før du kjøper deg ny forsterker, kjøp en gitar på en musikk forretning! Mye smartere! Tro meg, dette har jeg peiling på. Gitar først - så forsterker :)

For sent...jeg har allerede kjøpt meg en ny forsterker for bursdagspengene mine+et stativ og et par øreklokker. Gitaren får være så ubrukelig som du bare vil, som småbarnsmor har jeg ikke tenkt å slenge ut 4-5000 på en gitar. (Iallfall ikke foreløpig)Gitaren på Coop ble kjøpt på impuls fordi jeg alltid har synes gitarer låter kult. Men jeg kjenner meg selv såpass godt, at ofte kjøper jeg saker på impuls, og så går det et par måneder før jeg er lei.(eller finner noe nytt å kaste min elsk på B) )

Er ikke gitarene på Brio veldig små?

Så gitaren fra Coop er ubrukelig? Har du prøvd den da? Den er sikkert ikke verdens beste gitar, men regner med at den holder til mitt bruk foreløpig.

Derfor er det ikke aktuelt å kjøpe en gitar til flere tusen før jeg vet at dette er noe jeg virkelig kommer til å holde på med. Skulle jeg fulgt mange av dere her på forumets sine ideer, så hadde jo bare gitarer til 5-6000 og oppover og forsterkere til flere tusen vært bra nok.

Såvidt jeg har fått med meg, så er en stor del av brukerne her på forumet 18 år og yngre og skoleelever, så jeg skjønner ikke hvor dere får alle pengene til alt dette utstyret fra :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener, men du tar feil.

Hvis du er av den typen som går lei ting etter et par måneder så kommer du til å gå lei den gitaren før helgen banker på.... Du skjønner det at hvis du skal vere motivert til å øve så må du ha noe som er brukbart. Har du noe som er brukbart å spille på, så blir det mye kjekkere å spille. Da øver du automatisk mer. Dessuten så skulle du begynt med en kassegitar, da kan du få allright kvalitet til lavere pris. Du kan til og med få en kassegitar som er av bedre standard enn den gitaren du kjøpte deg til halve prisen av det du kjøpte gitaren din for.

Ja, jeg har faktisk prøvd den gitaren hos en venn av meg.

Jeg forstår godt hvis du blir lei gitaren før helga kommer......

Det med hvordan ungdommen får rå til alt utstyret kan jeg også svare deg på. De sparer og jobber!

Jeg har snakket med mange fra dette forumet om akkurat det.

Lykke til med gitarspillingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener, men du tar feil.

Hvis du er av den typen som går lei ting etter et par måneder så kommer du til å gå lei den gitaren før helgen banker på.... Du skjønner det at hvis du skal vere motivert til å øve så må du ha noe som er brukbart. Har du noe som er brukbart å spille på, så blir det mye kjekkere å spille. Da øver du automatisk mer. Dessuten så skulle du begynt med en kassegitar, da kan du få allright kvalitet til lavere pris. Du kan til og med få en kassegitar som er av bedre standard enn den gitaren du kjøpte deg til halve prisen av det du kjøpte gitaren din for.

Ja, jeg har faktisk prøvd den gitaren hos en venn av meg.

Jeg forstår godt hvis du blir lei gitaren før helga kommer......

Det med hvordan ungdommen får rå til alt utstyret kan jeg også svare deg på. De sparer og jobber!

Jeg har snakket med mange fra dette forumet om akkurat det.

Lykke til med gitarspillingen!

Jeg har hatt den siden romjula, og har ikke blitt lei av den enda :P Jeg skjønner poenget ditt, men synes gitaren er grei nok foreløpig. Foreløpig har jeg sikkert ikke peiling nok til å skjønne at den er så forferdelig dårlig heller. :rolleyes: Så får man se etterhvert. Jeg har faktisk en kassegitar. Fikk den i tenåra (forrige gang jeg hadde et gitar-infall :rolleyes: ), men synes det er hakket kulere med elektrisk gitar. Dessuten har jeg lånt den bort til lillesøstera mi.

Hvis de fleste på forumet jobber og sparer i lengre tid før de kjøper seg gitarer til mange tusen, så står det veldig respekt av det! Jeg kunne bare ikke huske å noen gang ha hatt så store pengebeløp på en gang da jeg var i tenåra. Hvis det er foreldrene til noen av de som betaler utstyret, så må de være rike? :D

Endret av Siss29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener, men du tar feil.

Hvis du er av den typen som går lei ting etter et par måneder så kommer du til å gå lei den gitaren før helgen banker på.... Du skjønner det at hvis du skal vere motivert til å øve så må du ha noe som er brukbart. Har du noe som er brukbart å spille på, så blir det mye kjekkere å spille. Da øver du automatisk mer. Dessuten så skulle du begynt med en kassegitar, da kan du få allright kvalitet til lavere pris. Du kan til og med få en kassegitar som er av bedre standard enn den gitaren du kjøpte deg til halve prisen av det du kjøpte gitaren din for.

Ja, jeg har faktisk prøvd den gitaren hos en venn av meg.

Jeg forstår godt hvis du blir lei gitaren før helga kommer......

Det med hvordan ungdommen får rå til alt utstyret kan jeg også svare deg på. De sparer og jobber!

Jeg har snakket med mange fra dette forumet om akkurat det.

Lykke til med gitarspillingen!

Tror innlegget ditt kom dobbelt opp. Både før og etter mitt svar :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.