Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan få bra lyd på billig gitar


Siss29

Anbefalte innlegg

Hvis du ikke har tenkt å bruke mer enn et par tusen, bør du nok se om du finner noe brukt. Det viktigste i begynnelsen, er nok at du har en gitar som er god å spille på. Dyrere gitarer har bedre pickuper, bedre treverk, bedre stemmeskruer osv... Den største forskjellen jeg merket da jeg skiftet gitar, var sustainen (hvor lenge du kan "holde" tonene), og hvor lenge den holder seg stemt.

Av billig-gitarer har jeg prøvd en Squier og en billig Morgan strat-kopi, som jeg ikke likte i det hele tatt. Tror nok at du må opp i hvertfall 4-5 tusen for å få en god gitar ny, så jeg ville heller prøvd å finne noe brukt.

Selv har jeg en PRS Tremonti SE som koster ca 6000,- som jeg er veldig fornøyd med. Kjøpte den etter jeg hadde spilt et halvt år på en billigere J&D-gitar.

Pick-up er de avlange sakene med runde ender under strengene der hvor akkustiske gitarer har hull? :unsure: Er det de som plukker opp lyden til forsterkeren da eller?

Men vil jeg merke forskjellen på en Squier/Morgan strat-kopi og en PRS Tremonti SE for eksempel? Jeg som har spilt elektrisk gitar i ca 3 uker (ikke noe den siste uken, siden gutta mine er syke) og kunne kun 4-5 akkordern på akkustisk gitar fra før? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Pick-up er de avlange sakene med runde ender under strengene der hvor akkustiske gitarer har hull? :unsure: Er det de som plukker opp lyden til forsterkeren da eller?

Men vil jeg merke forskjellen på en Squier/Morgan strat-kopi og en PRS Tremonti SE for eksempel? Jeg som har spilt elektrisk gitar i ca 3 uker (ikke noe den siste uken, siden gutta mine er syke) og kunne kun 4-5 akkordern på akkustisk gitar fra før? :D

Pickupene er de som fanger opp lyden fra strengene ja. Vet ikke hvordan gitaren din er, men hvis du har flere pickuper har du også en pickup-velger der du velger hvilke(n) pickuper som er aktive (slått på). Det er ikke sikkert du vil merke forskjell på en billig og dyr gitar med en gang, men når du har spilt et par måneder vil du nok merke forskjell. Jeg merket hvertfall veldig stor forskjell etter et halvt år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pickupene er de som fanger opp lyden fra strengene ja. Vet ikke hvordan gitaren din er, men hvis du har flere pickuper har du også en pickup-velger der du velger hvilke(n) pickuper som er aktive (slått på). Det er ikke sikkert du vil merke forskjell på en billig og dyr gitar med en gang, men når du har spilt et par måneder vil du nok merke forskjell. Jeg merket hvertfall veldig stor forskjell etter et halvt år...

Under er bilde av gitaren min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du 3 pickuper av typen single-coil. Pickupvelgeren er da sikkert 5-veis, slik at den kan stå i 5 forskjellige posisjoner. Hvis du setter den på nederste trinn bruker du kun pickupen ved stolen, og på øverste trinn, kun pickupen ved halsen. De andre trinnene er forskjellige kombinasjoner av pickupene, som jeg ikke er sikker på åssen er, siden jeg ikke har hatt noen gitar med single-coiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du 3 pickuper av typen single-coil. Pickupvelgeren er da sikkert 5-veis, slik at den kan stå i 5 forskjellige posisjoner. Hvis du setter den på nederste trinn bruker du kun pickupen ved stolen, og på øverste trinn, kun pickupen ved halsen. De andre trinnene er forskjellige kombinasjoner av pickupene, som jeg ikke er sikker på åssen er, siden jeg ikke har hatt noen gitar med single-coiler.

Hmm. Da har jeg lært noe nytt igjen :) Pickupvelgeren har 5 posisjoner ja.Jeg har prøvd å stilt litt på den og hørt at de forskjellige instillingene gir forskjellig lyd. Når den er helt opp er den vel noe mørkere enn helt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt opp: Bare ved hals (rund lyd)

nesten helt opp: Hals og midten

midten: midten

litt ned: midten og ved stol

helt ned: bare ved stol (skarp lyd)

Forkjellen er som sagt kvalitet. Det kan hende at du er heldig og får en kjempegod gitar til en billig penge, men som oftest så må du litt opp i pris. Da vil du også få bedre treverk, kvalitetskontroll, pickuper osv. Er jo ikke sikkert den Eagle gitaren er bedre enn din.

Ville ventet med å kjøpe en bedre gitar i starten. Går jo fint an å lære seg litt Guns'n på gitaren du har. Etter en stund vil du også finne ut av hvilken gitar du vil ha med henhold til spesifikasjoner som du muligens ennå ikke vet. Om du heller vil ha en med humbuckere enn singel coils eller en blanding (pickuper), om du vil ha med faststol, eller vibarm eller kanskje flytende stol etc...

Et råd er å gå til en musikkbutikk og prøv litt forskjellige gitarer. Det kan hende at du er fornøyd med den du har, og sparer noen tusenlapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske enig med acron. Du vil nok merke mye større forskjell ved å kjøpe en litt bedre forsterker, enn å bytte ut gitaren. Ville ha gått for en Roland Microcube. Den koster vel litt over 1000,- og der har du både grei clean og flere forskjellige typer vreng, og noen effekter. Spiller høyt nok for å øve hjemme alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gitar angår høres det ut som den du er så billig som det kan bli.

Men frykt ikke! Dette trenger ikke være en dårlig idé i det hele tatt! Tenk om du gir opp gitaren en dag... Ville vært litt surt å ha blåst flere tusen på en førstegangsgitar når du allikevel aldri kunne utnytte den :P

Som den første nærmeste oppgradering vil jeg abefale Squier foran Morgan. Morgan er ikke dårlig, men kvaliteten varierer litt vel mye mellom hver gitar, mens Squier er jevnt over gode gitarer for pengene. Jeg vil anbefale deg å styre unna billige "avanserte" gitarer med locking tremolo.. Som du ser på denne gitaren er det fryktelig mange skruer ved brua (der strengene slutter på kroppen). Og kort fortalt så er det mer mikkmakk som pengene skal fordeles på, og det lover sjeldent bra for kvaliteten når du kanskje vil ha det billig. Squier har et tremolo system som er såpass enkelt at det er passe forsvarlig i den prisklassen, men det er like mange gitarer i den prisklassen som har fast bro (uten tremolo). Epiphone er et kjent og kjært merke som også kan vurderes. Hva pickuper angår skal du inntil videre ikke bekymre deg veldig mye med hva singlecoils og humbuckere gjøre... I første omgang skal du ha deg en gitar du føler deg komfortabel til å lære å spille gitar på :D !! PRS SE gitarene er kjempesupre gitarer om du vil bruke rundt 6000,- Men det kan være smart å vente til du kjenner litt bedre til gitarer og har gjort deg opp en personlig smak og mening før det skal vurderes!

Hva amp angår, så trur jeg alt de selger på Marios vil være i regne som en KRAFTIG oppgradering! Beklager å si det, men den fisen som fulgte med øksa di tror jeg ikke mye på sånn helt uten videre ;) Finnes mange mange mange alternativer i den klassen, men Roland, Vox, Line 6 og Marshall er kjente og kjære merker som jeg faktisk tror du kan ta sjangsen på å kjøpe faktisk uten å ha prøvd de først! Det er allikevel ikke snakk om annet en det billigste som er å få tak i av OK lyd, og de pleier være laga så allsidige som muilg så på alle skal du nok greie å skru fram en lyd du kan leve med! Om du har anledning til å stikke innom et sted og prøve de litt mens noen fra butikken instruerer deg i hva som gjør hva på ampen så er jo såklart det kjempefint!

Men på ditt stadium er det en ting jeg på det sterkeste vil råde deg fra: IKKE IKKE IKKE KJØP DYRT SOM BEGYNNER! Som sagt, det kan hende du slutter og da må du få solgt det så dyrt som overhodet mulig for å sitte med minst mulig av skjegget ditt i postkassa. For det andre har dyrere ting veldig ofte en egen sound eller stil eller hva jeg skal kalle det... Og siden musikk er som en kunstart å regne kan det hende dersom du fortsetter å spille, at du finner ut at det du betalte dyrt for alldeles ikke passer til det du egentlig vil spille og du ender opp med å selge eller kjøpe nytt.. Gitar som gir mye for pengene RETT inn i en amp som gir mye for pengene inntil videre! Dyr rigg gjør ikke anna en å få deg til å suge med gromlyd ;)

Lykke til videre og håper du blir hengene på forumet her hos oss! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk meg litt penger til bursdagen min idag, så nå har jeg tenkt å bestille meg en Roland Microcube og et billig gitarstativ. Fant ut at Kick Music har de beste prisene på det utstyret jeg skal ha. Er det en ok butikk å handle i?

Et lite annet spørsmål angående microcuben; Det er strømadapter med når du kjøper den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk meg litt penger til bursdagen min idag, så nå har jeg tenkt å bestille meg en Roland Microcube og et billig gitarstativ. Fant ut at Kick Music har de beste prisene på det utstyret jeg skal ha. Er det en ok butikk å handle i?

Et lite annet spørsmål angående microcuben; Det er strømadapter med når du kjøper den?

Kick Music er veldig greit å handle hos. Gratis frakt når du handler for over 800,- eller no også. Det bør følge med strømadapter til Cuben, men kan ikke si noe sikkert.

Virker som det følger med på Sound1 hvertfall:

"Spill i 20 timer med batterier

Micro Cube kan kjøres på batteri eller strømforsyning (følger med).

Ved bruk av 6 "AA" batterier kan du spille i opp til 20 timer."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.