Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan få bra lyd på billig gitar


Siss29

Anbefalte innlegg

Det er forsåvidt sant som han sier, men ikke allikevel ;) Jeg var gjennom fire gitarer de første to årene, men jeg vet i ettertid at det skyldes ingenting men pur affkesjon.. I dag har jeg roet meg litt ned og savner egentlig den første gitaren min litt... Den var ikke god eller låt bra egentlig, men det er fremdeles ei goood stund igjen til at det er instrumentet som er hindringen for hvor godt jeg spiller.. Såklart kan lydkvaliteten være veeeldig mye bedre på en dyrere gitar, men det tar en liten stund før man egentlig har grunn til å bry seg om det!

Har du råd så værsågod kjøp :D Har du ikke, vel, du kommer nok ikke til å være noe dårligere av den grunn... Kanskje du ikke gliser like bredt når du får ting til og det låter kult nok for deg, men du kommer til å glise bredt åkke som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er forsåvidt sant som han sier, men ikke allikevel ;) Jeg var gjennom fire gitarer de første to årene, men jeg vet i ettertid at det skyldes ingenting men pur affkesjon.. I dag har jeg roet meg litt ned og savner egentlig den første gitaren min litt... Den var ikke god eller låt bra egentlig, men det er fremdeles ei goood stund igjen til at det er instrumentet som er hindringen for hvor godt jeg spiller.. Såklart kan lydkvaliteten være veeeldig mye bedre på en dyrere gitar, men det tar en liten stund før man egentlig har grunn til å bry seg om det!

Har du råd så værsågod kjøp :D Har du ikke, vel, du kommer nok ikke til å være noe dårligere av den grunn... Kanskje du ikke gliser like bredt når du får ting til og det låter kult nok for deg, men du kommer til å glise bredt åkke som.

Jeg kommer ikke til å kjøpe meg noe ny gitar med det første. Forhåpentligvis låter gitaren greit og litt kult med micro-cuben, og så får jeg lære meg ting på den gitaren jeg har. Er veldig lett for at man kjøper og kjøper når man først har funnet seg en hobby, det være seg gitarspilling eller foto. Man ser seg rundt og ser hvor fine bilder man kan få med et dyrt kamera og masse fett utstyr eller en hvor god de som har fete gitarer er til å spille.Eller man leser på diverse gitarforum eller fotoforum hvor dritt-dårlig utstyret man har er, og at det ikke går an å få fin lyd/bra bilder med det utstyret man har.....Man kan ikke spille fint på gitar hvis man ikke har en Fender til 8-10 000, og man kan ikke ta bra bilder hvis man ikke har et speireflekskamera til 10-15000. Selv tror jeg at det kameraet jeg har (Fuji S5500) og den gitaren jeg har funker utmerket til mitt formål foreløpig , nemlig å lære seg å fotografere/spille gitar. Men jeg vet hvor lett det er å la seg rive med og kjøpe masse utstyr, som en tror en har bruk for. Men denne gangen skal jeg roe ned og gjøre det beste ut av det jeg har!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er jo at du har utstyr som funker for deg.

Men forskjellen på å kjøpe utstyr på Coop og en musikksjappe er at musikksjappa lar deg teste gitar/forsterker også tar de gjerne mer ansvar for produktene de leverer fra seg, selv om det er snakk om billigpakker (under 3000.- for alt), eller hvis du vil kjøpe separat utstyr billig. De justerer og intonerer, oljer, gnukker og gnir før du får instrumentet med deg. Og er du nybegynner så er justering av hals, bridge og pickuper noe som ikke er så veldig enkelt, hvis du ikke vet hva du driver med. Du får gjerne en gratis service med på kjøpet også. Og er det noe man lurer på så kan man prate med folk som har greie på det problemet man måtte ha. "Ekspeditrisa på samvirkelaget" tror jeg neppe vil yte samme service... :huh:

Endret av GittarDjådsh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg en effekt pedal til forsterkern du har dfra før, eller en forsterker med innebygde effekter, zoom duger for nybegynnere. eller bare lær deg og spille bra, da kan du få grei lyd ut av dårlig utstyr. men det er jo kult med effekter. Hvis du har tenkt å satse på gitar er det nok lurere å spare til en forstterker som duger til live spilling og ikke bare til å ha på rommet. Men hvis du har en liten forsterrker fra før, så er den sikkert grei nok om du skaffer en effekt boks/pedal, kan du få noenlunde fin lyd ut av en sånn en også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

......... Hvis du har tenkt å satse på gitar er det nok lurere å spare til en forstterker som duger til live spilling og ikke bare til å ha på rommet. .........

Uansett vil det nok bare bli gitarspilling til hjemmebruk. For det første er jeg jo så gammel som 29 år, så jeg har ingen store drømmer om å bli en stor gitarguru. Da burde jeg nok startet med dette i tenårene. :D For det andre er jeg av den beskjedne sorten, og hater oppmerksomhet :rolleyes: Å stå foran folk å framføre ting, har alltid vært det verste jeg har visst. Blir så stressa :unsure: Så siden jeg bare har tenkt å sitte og klimpre litt i stua for meg selv, og kanskje for gutta mine på 3 år, så tror jeg ikke jeg trenger noe forsterker av den typen du tenker på B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg endelig fått Microcuben i hus, og det er INGEN tvil om at mye av den dårlige lyden skyldtes den gamle forsterkeren min. Var jo ikke noe ren lyd på den i det hele tatt.Tror også den ble verre og verre. Føltes iallfall slik mens jeg ventet på mircrocuben :rolleyes: .Nå er det bare å finne ut av hva de forskjellige instillingene gjør med lyden på gitaren.

Skikkelig kul liten sak denne microcuben! Skjønt den var jo nesten stor i forhold til den jeg hadde. Faktisk over dobbelt så stor. (Sier litt om hva slags pingle-forsterker jeg hadde)

Har også handlet inn forskjellige typer plekter for å finne ut hva som passer meg best, etter å ha lest en beskrivelse av hva de forskjellige tykkelser og typer brukes til i ett innlegg her inne. Så nå blir det litt mer motiverende å øve også-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.